Снимка: © Getty Images

От 1 март Люксембург става първата държава в света с безплатен обществен транспорт.

Вече има градове, които са въвели безплатен градски транспорт, например Талин, но в Люксембург ще важи за цяла държава.

Мярката ще се прилага за всички трамваи, влакове и автобуси и за разлика от столицата на Естония, ще бъде на разположение както на туристите, така и на жителите.

"Въвеждането на безплатен обществен транспорт е важна социална мярка", заяви министърът на мобилноста на Люксембург Франсоа Бауш.

Идеята зад нея е да се намали социалното неравенство между хората. „Целта е да се спре задълбочаването на разликата между богати и бедни. За хората с ниски заплати транспортните разходи са важни. Следователно е по-лесно да  направите транспорта безплатен за всички.“

Люксембург е популярен като най-богата държава, тъй като там е най-високата средна годишна заплата не само в Европа, но и във всички страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Бедността обаче се увеличава: най-долните 10% живеят средно с 1011 евро  на месец при доста висок общ жизнен стандарт. Тринадесет процента от работещите и почти 10% от пенсионерите са изложени на риск от бедност.

Безплатният обществен транспорт е една от няколкото мерки на новото социално законодателство, наред повишаването на минималната заплата, корекциите на пенсиите и финансовата помощ за висшето образование.

От безплатния транспорт могат да се възползват всичките 602 000 жители на Великото херцогство, както 175 000 трансгранични работници. В страната годишно влизат и около 1,2 милиона туристи.

През последните четири десетилетия населението на Люксембург се е увеличило с почти 240 000 души. Днес Великото херцогство има най-голям брой леки автомобили на жител в ЕС (включително автомобили, регистрирани там, използвани от нерезиденти). Повече от 60% от пътуващите пътуват с колите си до работа, в сравнение с 19%, които ползват градския транспорт.

Правителството планира да инвестира в транспортна инфраструктура в следващите години като част от новата си стратегия за мобилност Modu 2.0. Целта е обществената транспортна мрежа да започне да превозва с 20% повече хора до 2025 г. и да се намалят задръстванията в пиковите часове. Планът включва модернизация на железопътната мрежа, по-добри трансгранични връзки и нови центрове за смяна на различните видове транспорт )влак-трамвай-автобус). Държавната инвестиция за този план е 2,2 милиарда евро до 2023 г.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Сделката за ЧЕЗ най-после приключи: "Еврохолд" е новият собственик

"Най-голямата сделка в енергийния сектор на България за последните 17 години"

Минеков получил покана да остане министър на културата, но "засега" отказал

Той не отказа да коментира дали би променил решението си

"Пирогов" остана без PR след поредно уволнение в болницата

Журналистката Гергана Венкова е освободена от позицията

Шефът на пресцентъра на служебния кабинет Соня Момчилова става член на СЕМ

Президентът Румен Радев попълни освободения пост след оставката на Ива Димитрова

Бойко Рашков поиска Борислав Сарафов (НСлС) да разследва Иван Гешев

Ако Следствието откаже да разследва Гешев, Рашков ще обжалва отказа пред... Гешев

Българите на Олимпиадата: Плувецът Любомир Епитропов е на 1/2-финал с национален рекорд

Ивайло Иванов отпадна в турнира по джудо, сестри Стоеви си тръгват с победа