От 1 март Люксембург става първата държава в света с безплатен обществен транспорт.
Вече има градове, които са въвели безплатен градски транспорт, например Талин, но в Люксембург ще важи за цяла държава.
Мярката ще се прилага за всички трамваи, влакове и автобуси и за разлика от столицата на Естония, ще бъде на разположение както на туристите, така и на жителите.
"Въвеждането на безплатен обществен транспорт е важна социална мярка", заяви министърът на мобилноста на Люксембург Франсоа Бауш.
Идеята зад нея е да се намали социалното неравенство между хората. „Целта е да се спре задълбочаването на разликата между богати и бедни. За хората с ниски заплати транспортните разходи са важни. Следователно е по-лесно да направите транспорта безплатен за всички.“
Люксембург е популярен като най-богата държава, тъй като там е най-високата средна годишна заплата не само в Европа, но и във всички страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Бедността обаче се увеличава: най-долните 10% живеят средно с 1011 евро на месец при доста висок общ жизнен стандарт. Тринадесет процента от работещите и почти 10% от пенсионерите са изложени на риск от бедност.
Безплатният обществен транспорт е една от няколкото мерки на новото социално законодателство, наред повишаването на минималната заплата, корекциите на пенсиите и финансовата помощ за висшето образование.
От безплатния транспорт могат да се възползват всичките 602 000 жители на Великото херцогство, както 175 000 трансгранични работници. В страната годишно влизат и около 1,2 милиона туристи.
През последните четири десетилетия населението на Люксембург се е увеличило с почти 240 000 души. Днес Великото херцогство има най-голям брой леки автомобили на жител в ЕС (включително автомобили, регистрирани там, използвани от нерезиденти). Повече от 60% от пътуващите пътуват с колите си до работа, в сравнение с 19%, които ползват градския транспорт.
Правителството планира да инвестира в транспортна инфраструктура в следващите години като част от новата си стратегия за мобилност Modu 2.0. Целта е обществената транспортна мрежа да започне да превозва с 20% повече хора до 2025 г. и да се намалят задръстванията в пиковите часове. Планът включва модернизация на железопътната мрежа, по-добри трансгранични връзки и нови центрове за смяна на различните видове транспорт )влак-трамвай-автобус). Държавната инвестиция за този план е 2,2 милиарда евро до 2023 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: