Снимка: © Getty Images

От 1 март Люксембург става първата държава в света с безплатен обществен транспорт.

Вече има градове, които са въвели безплатен градски транспорт, например Талин, но в Люксембург ще важи за цяла държава.

Мярката ще се прилага за всички трамваи, влакове и автобуси и за разлика от столицата на Естония, ще бъде на разположение както на туристите, така и на жителите.

"Въвеждането на безплатен обществен транспорт е важна социална мярка", заяви министърът на мобилноста на Люксембург Франсоа Бауш.

Идеята зад нея е да се намали социалното неравенство между хората. „Целта е да се спре задълбочаването на разликата между богати и бедни. За хората с ниски заплати транспортните разходи са важни. Следователно е по-лесно да  направите транспорта безплатен за всички.“

Люксембург е популярен като най-богата държава, тъй като там е най-високата средна годишна заплата не само в Европа, но и във всички страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Бедността обаче се увеличава: най-долните 10% живеят средно с 1011 евро  на месец при доста висок общ жизнен стандарт. Тринадесет процента от работещите и почти 10% от пенсионерите са изложени на риск от бедност.

Безплатният обществен транспорт е една от няколкото мерки на новото социално законодателство, наред повишаването на минималната заплата, корекциите на пенсиите и финансовата помощ за висшето образование.

От безплатния транспорт могат да се възползват всичките 602 000 жители на Великото херцогство, както 175 000 трансгранични работници. В страната годишно влизат и около 1,2 милиона туристи.

През последните четири десетилетия населението на Люксембург се е увеличило с почти 240 000 души. Днес Великото херцогство има най-голям брой леки автомобили на жител в ЕС (включително автомобили, регистрирани там, използвани от нерезиденти). Повече от 60% от пътуващите пътуват с колите си до работа, в сравнение с 19%, които ползват градския транспорт.

Правителството планира да инвестира в транспортна инфраструктура в следващите години като част от новата си стратегия за мобилност Modu 2.0. Целта е обществената транспортна мрежа да започне да превозва с 20% повече хора до 2025 г. и да се намалят задръстванията в пиковите часове. Планът включва модернизация на железопътната мрежа, по-добри трансгранични връзки и нови центрове за смяна на различните видове транспорт )влак-трамвай-автобус). Държавната инвестиция за този план е 2,2 милиарда евро до 2023 г.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Лионел Меси спечели рекордна седма "Златна топка"

Аржентинецът изпревари Левандовски и Жоржиньо за наградата през 2021 г.

Катастрофиралият автобус е минал през сервиз и в Турция

Собственикът на "Беса транс" твърди, че машината не е имала технически проблеми

Kaufland започва да предлага хляб с жива квас

Три нови продукта ще допълнят богатото портфолио на пекарните в София и Варна

Как Витоша се "размина" с 4-етажен подпорен хотел

"Уникалният иновативен нов проект" за "Щастливеца" се оказа визуализация на 4 г.

Община Белица вдига заплатите на всеки ваксиниран служител с 20%

Кметът Радослав Ревански от ДПС призова за масова имунизация

Джак Дорси се оттегля като директор на Twitter

Основателят на Twitter напуска оперативното ръководство за втори път

Спецпрокуратурата не откри престъпление на Гешев по сигнала на Рашков за СРС-тата

Държавното обвинение няма да разследва главния прокурор

От 2022 София пуска билети за 30 и 60 минути в градския транспорт

Цената на първия остава 1,60 лв., вторият ще е 2,20 лв. Има и още промени, предложени от ГЕРБ-СДС