В продължение на 50 години HBO е пионер в телевизията като една от първите платени мрежи, която излъчва неизрязани филми, боксови мачове на живо, концерти и специални комедийни предавания. През последните двадесет години HBO се превърна в златен стандарт в разказването на увлекателни истории по телевизията, като спечели 546 награди „Еми“ и натрупа близо 80 милиона абонати в HBO и HBO Max през първото тримесечие на 2022 г.
HBO обаче никога не е било самостоятелен бизнес. Мрежата е преживявала сливане след сливане, като едно от тях – с AOL Time Warner – се счита за най-лошата сделка в съвременната американска корпоративна история. През 2023 г. HBO вече е под управлението на Warner Bros. Discovery, а нейният главен изпълнителен директор Дейвид Заслав планира мащабни мерки за съкращаване на разходите и ребрандиране на HBO Max, за да намали дълговете, оценявани на 55 млрд. долара, които наследи от AT&T.
Днес обикновено свързваме HBO с високобюджетни, награждавани сериали като Game of Thrones, Succession, The Last of Us и много други. Но оригиналните сценарии, с които е известен гигантът сега, изобщо не присъстват в началото. HBO се появява на фона на течащата през 60-те и 70-те години на миналия век модернизация на тв разпространението в САЩ. По онова време Чарлз Долан чрез своята компания Sterling Information Services първо създава кабелна система, обслужваща част от Горен Манхатън в Ню Йорк.
HBO започва да излъчва на 8 ноември 1972 г. и е една от първите платени телевизионни мрежи. Година по-късно Time Inc. придобива фирмата на Долан и става единствената компания майка на HBO – ход, дал началото на 50-годишна поредица от нови и нови придобивания и поглъщания.
През 70-те и началото на 80-те години по-голямата част от програмите на HBO са просто филми без монтаж, прекъсване и цензура, както и събития на живо – от бокс до концерти и специални комедийни предавания. Тъй като HBO е платена услуга, през първите години на компанията не ѝ се налага да се притеснява за рекламодателите.
В продължение на няколко години HBO е оазис за клиентите, които гледат любимите си филми без реклами и съкращения. Появата на VHS, Blockbuster и други вериги за видео под наем, бизнесът на HBO е подкопан. Причина номер едно, заради която хората се абонират за HBO, бива отнета от Blockbuster. В търсене на решение телевизията се насочва към оригиналните сценарии.
През 1989 г. Time Inc. обяви сделка за 14 милиарда долара за сливане с Warner Communication, създавайки най-големия медиен и развлекателен конгломерат на своето време. В ерата на Time Warner HBO въвежда модел на мултиплекс, за да намали броя на клиентите, и дебютира с оригиналните програми „Dream On“ и „The Larry Sanders Show“.
Към края на 90-те и началото на 2000-те години мрежата прави големи инвестиции в оригинално съдържание. Двете предавания биват последвани смели залози в превърналите се в любими на зрителите продукции като „Семейство Сопрано“ и „Сексът и градът“.
През 2002 г. HBO се оказва обект на ново сливане, този път едно от най-лошите в съвременната американска корпоративна история. Сделката на стойност над 160 млрд. долара е посрещната с нетна загуба от 98 млрд. долара за AOL Time Warner в края на 2002 г. На Джеф Беукс му отнема години, за да отдели Time Warner Inc. от AOL. След това тогавашният главен изпълнителен директор трябва да вземе много решения за различни отдели, които да бъдат съкратени, продадени или отделени. „В крайна сметка той превърна компанията в компания за чисто съдържание“, посочва Ричард Плеплер, друг бивш главен изпълнителен директор на HBO.
През 2009 г. Time Warner Inc. се отделя изцяло от AOL. През този бурен период HBO продължи да прави хитови заглавия като Game of Thrones, True Blood, Veep, Insecure, които заедно с много други доминираха в развлекателната индустрия с 228 награди „Еми“ в периода 2009 и 2017 г. HBO под ръководството на Time Warner беше най-разпространяваната платена телевизионна услуга в САЩ. Това обаче се случи в момент, когато вътрешният растеж бе подкопан от прекъсването на кабелите и силната конкуренция от страна на други играчи. За да се пребори с това, мрежата се насочи към две големи цели: международен растеж и стрийминг.
Междувременно на хоризонта се задаваше друго сливане, тъй като през 2016 г. Time Warner бе закупена от AT&T за 85,4 млрд. долара. Финализирането на сделката отне повече от 18 месеца, тъй като срещна отпор от страна на регулаторните органи и Министерството на правосъдието. При AT&T Time Warner стана WarnerMedia, а целта бе да изведе престижния имидж на марката HBO в по-широкия свят на стрийминга, за да се конкурира с лидери като Netflix.
Вместо да подсили съществуващите стрийминг продукти на HBO – HBO Go и HBO Now, Warner Media създаде нов стрийминг, който комбинира богатия филмов и телевизионен каталог на WarnerMedia с HBO, давайки началото на HBO Max.
Сега и този бранд става история. По-рано този месец компанията обяви, че платформата ще бъде преименувана само на Max. Промяната ще влезе в сила на 23 май 2023 г., като трансформацията ще се разгърне постепенно – първо в за американските потребите и поетапно за всички останали. В България тя ще се случи през следващата 2024 г.
Ребрандирането върви ръка за ръка с обещание за ново ексклузивно съдържание. Компанията потвърди, че работи по сериал по книгите за „Хари Потър“. Пусна и първия тийзър на „Пингвина“ (The Penguin), предстоящата спиноф поредица на „Батман“ с Колин Фарел. Очаква се Max да даде живот и на подготвяния от Чък Лори спиноф на комедийния ситком „Теория за големия взрив“, както и още една предистория на Game of Thrones – A Knight of the Seven Kingdoms: The Hedge Knight.
"Хари Потър" става сериал, а "Игра на тронове" ще има още една предистория
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: