Кой ще осигури машините за гласуване 6 месеца преди редовните избори?
Този въпрос се оказа причина за оставката на председателя на ЦИК Стефка Стоева - безпрецедентен случай в историята на комисията.
Мотивът на Стоева да се оттегли беше натоварването на ЦИК с отговорности, които тя не може да поеме, докато все още не е ясно какви машини ще са нужни, какъв да бъде техният брой и под каква форма да се осигурят.
"Целта е ЦИК да се използва като грешник на предстоящите избори. Тези непълноти на действащия кодекс, които поставят председателя в твърде неизгодно положение, и това, което предстои да се случи с Изборния кодекс, ме накара да взема решение и да подам оставка", каза тя.
Юрист с дългогодишен опит, бивш зам.-председател на Върховния административен съд, бивш конституционен съдия - професионалната тежест на Стефка Стоева е достатъчно солидна, за да бъде прието посланието й сериозно от изпълнителната и законодателната власт.
Вицепремиерът Томислав Дончев обяви, че разбира мотивите за оттеглянето й, но въпреки това защити позицията, че не Министерски съвет, а ЦИК трябва да купи машините.
"Машините трябва да са закупени и да са собственост на държавата. Нелепо е всеки път да се наемат. Това прави изборите скъпи и създава риск за сигурността на надзорния процес. Осигуряването на машините от Министерски съвет обаче би дало повод за спекулации, че управляващите ще контролират изборния процес. ЦИК е органът, избран от Народното събрание, в който са представени всички партии, който има отговорността да организира изборите. Той винаги е получавал подкрепа от изпълнителната власт, без правителството да се меси в изборния процес", каза той.
Дончев отрече да има личен конфликт между него и Стефка Стоева, за която коментира, че уважава като човек и професионалист.
Той призна, че Изборният кодекс в сегашния си вид не позволява адекватно организиране на изборния процес и "спешно трябва да бъде изменен".
Последните промени във връзка с машинното гласуване бяха направени през лятото на 2019 г. С тях беше прието, че "след общите избори за общински съветници и кметове през 2019 г. машинното гласуване се произвежда само на избори за народни представители, на избори за президент и вицепрезидент на републиката и на избори за членове на Европейския парламент от Република България и на тези избори не се допуска гласуване с хартиени бюлетини" с изключение на най-малките избирателни секции.
Чак една година по-късно в разгара на протестите ГЕРБ внесе предложения за промяна в Изборния кодекс, в които условията за осигуряване на машинното гласуване са само част от нововъведенията около искането за свикване на Велико Народно събрание и въвеждането на нова смесена избирателна система.
"В (действащия Изборен кодекс) нито е записано какъв тип трябва да са машините (има поне 3 вида), нито кой ги осигурява. Това не е изненада, доколкото между политическите сили в НС няма консенсус по темата. На база тези текстове, нито ЦИК, нито МС, нито "Информационно обслужване", нито който и да било друг, може да похарчи бюджетни средства и да закупи машини, защото няма нито това право, нито това задължение", казва Томислав Дончев в позицията си.
Масовото въвеждане на машинното гласуване се отлага от години с различни аргументи, вариращи от сложността на преброяването до съображения за сигурността на вота.
В последните предложения на ГЕРБ за организирането на този тип гласуване се казва, че "ЦИК определя техническите изисквания към апаратната и програмната част на техническите устройства за машинно гласуване" и ги осигурява "чрез наемане или закупуване". Без уточнения за броя им и критериите за преценка.
"Питам – при тази нова предвидена в закона неяснота, кой от двата придобивни способа да използва ЦИК, за да не носи пред обществото отговорност кой способ е избрала, дали той е правилният и целесъобразният? Тук сме отговорни хора, веднъж сме минали по пътя на една обществена поръчка за доставка, при това само на 3000 машини, а сега предстои да са в пъти повече и знаете какъв тежък и отговорен е този процес. И аз се питам – защо с лекота законодателят прехвърля основния въпрос за вида на придобивната сделка върху ЦИК – и това в навечерието на изборите, които не е ясно дали ще са редовни или извънредни, за Велико Народно събрание или за обикновено", коментира Стоева при съобщаването на мотива за оставка.
От отговора на Дончев не става ясно и защо събирането на оферти за машините е направено от "Информационно обслужване", без участието на ЦИК.
Директорът на фирмата, която обработва данните от изборите, проф. Михаил Константинов коментира новината за оставката на Стефка Стоева със съжаление.
"Съжалявам за тази оставка, тъй като тя е един перфектен професионалист и много свестен човек", каза той. "Това е изключително важен и отговорен пост особено когато има политическо напрежение. Надявам се политическите сили да разрешат този казус".
Оставката ще трябва да бъде гласувана от Народното събрание и да започне процедура по номиниране на нов председател - вероятно ще бъде излъчен от ГЕРБ, чийто кандидат беше и Стефка Стоева.
Предложения за избор на членове може да правят народните представители, парламентарните групи, както и партиите и коалициите, които имат избрани с техните кандидатски листи членове на Европейския парламент, но не са парламентарно представени.
Българските неправителствени организации може да правят предложения за назначаване на членове на Централната избирателна комисия до народните представители и парламентарните групи. Когато народен представител или парламентарна група направи предложение въз основа на предложение на неправителствена организация, това се отбелязва в него.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: