Майки инфлуенсърки за най-светло бъдеще Снимка: © Getty Images

Майчинството днес се превърна в професия за много жени.

Социалните мрежи предоставиха възможност на майките домакини да печелят за хляба си боси, бременни и до печката.

Разбира се, когато една жена инфлуенсър стане родител, естествено е това донякъде да се отрази на съдържанието, което тя споделя със своята публика, но все по-често ставаме свидетели и на обратната взаимовръзка – хора, които никога не са се занимавали професионално с развиване на профили в социалните мрежи, рязко започват да го правят, защото отскоро имат деца и е време да снимат тези деца в реклами на каквото се сетите.

Ако така или иначе си по цял ден вкъщи, това всъщност не е лош вариант за изкарване на пари. Според данни от актуалния ежегоден доклад на Influencer Marketing Hub – една от най-утвърдените международни платформи за анализ на индустрията – инфлуенсърският пазар изобщо се очаква да достигне около 32,55 млрд. долара през 2025 г. в глобален мащаб, като ролята на малките и средни създатели на съдържание в този процес нараства.

Все повече брандове предпочитат партньорства именно с такива профили, защото от една страна връзката им с аудиторията е по-топла, собствениците им са си един вид „близки“ с последователите, а от друга страна разходите за бизнесите са по-малки, когато не инвестират в мегакампании със знаменитости.

Именно в най-плодородната за маркетинг и реклама група попадат голяма част и от майките инфлуенсърки с техните компактни, но силно лоялни общности, за които доверието е водеща валута.

Доколко обаче наистина можем да имаме доверие на една непозната жена в интернет?

Има ли значение какво е нейното образование? Освен че е майка, тя специалист ли е по нещо?

Откъде черпи информацията, която споделя с нас? Как можем да сме сигурни, че нейните избори и решения са добри и за нашето семейство?

Действително ли ползва продуктите и услугите, които рекламира? Какво стои зад кадър, какво не виждаме, когато я следим?

Може ли майчинството да е професия наистина? Тези деца колко пъти са снимани под строй в това клипче, за да стане то годно за публикуване, и дали не са поревали малко в процеса? Етично и безопасно ли е да качваме децата си всекидневно в интернет? А да ги ползваме за реклама?

Повече ни помага или повече ни вреди да воайорстваме в живота на другите? Трябва ли да се сравняваме с тях и да сравняваме децата си с техните? Ако не, не правим ли именно това неизбежно? И как ни кара да се чувстваме?

Защо жени, които печелят, като се снимат над печката, внушават на жени, които си седят вкъщи и нямат доходи, че да си финансово зависима от мъжа си едва ли не е ок?

Много са въпросите, които изплуват от профилите на майките инфлуенсърки и всички те нямат прост и еднозначен отговор.

Впечатляващо е как дори автентичността в този контекст може да бъде употребена за комерсиални цели и да е просто роля, да не кажем поза. Много майки инфлуенсърки го играят неподвластни на клишето за идеалната майка.

Те са леко бунтарки, те не са се сресали днес. На тях не им пука, че детето цапа и драска по стените. Те не го шамарят и не го овикват. Пред камерата. Те отиват по пижама до магазина, уау! Може да им имаме доверие, вижте какви са естествени.

Само че шаблонната автентичност не е истинска автентичност. Не е достатъчно да копи-пейстнеш вече хиляди пъти копи-пействан сценарий за смешно видео по пантофи, за да си неподправена в посланията си. Впрочем това, че никой не се смущава да копира чуждо съдържание, само и само за да трупа лайкове, е показателно за счупената призма, през която се разглежда доверието, когато говорим за влияние в социалните мрежи.

През последния месец не знам колко пъти гледах един и същи рийл с жена, която си говори сама, защото очевидно е откачила заради детето. Ами, нито ми е смешно, нито ми вдъхва доверие след петия път.

В немалка част от случаите майките инфлуенсърки не просто рекламират памперси и козметика, те говорят за психология, за родителски модели и похвати, за отношения с другите. А обикновено не са психоложки. Нито са педагози.

В най-добрия случай просто пазаруват Монтесори играчки от "Джъмбо" и са чели половин книга на Габор Мате, но това няма как да е достатъчно, за да бъдат експерти по осъзнато родителство.

Лошото е, че повечето не са и професионални копирайтъри и журналисти, за да имат някаква адекватна цедка и преценка в това, което споделят. Най-лошото е, че с мозъчната смърт на традиционните медии аудиторията вече не осъзнава нуждата от такава цедка. А тя е необходима повече от всякога.

Докато всевъзможни правозащитни организации глобално предупреждават за рисковете от това да споделяме снимки и видеоклипове с децата си онлайн, все повече и повече жени се превръщат в самозвани лидери мнение по отношение на възпитанието на деца - просто защото имат деца и смартфон у дома си.

И ако е спорно дали вашето дете ще се травмира до живот, защото понякога му крещите гадости през сълзи, докато сте в цикъл или се карате с баща му пред него, то няма спор, че не знаем какво да очакваме от оперираното от инстинкти майчинство, което повсеместно, методично и стерилно интегрира произволни Инстаграм съвети във всекидневната грижа за бъдещето ни.

Напълно възможно е резултатът да не е толкова красив, колкото сме си представяли, когато безизразно сме скролвали из малките натруфени прозорци към чуждите животи.


Още по темата:

Киара Ферани: Инфлуенсърката, която ще плати глоба от 1 млн. евро заради подвеждаща реклама

"Bad Influence" - разказ за мрачната истина за децата инфлуенсъри в документален сериал


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Компаниите, които искат да купят активите на "Лукойл" - от Chevron до връзката с Орбан

Два американски гиганта, унгарската MOL, "Сокар" и турски фонд са сред кандидат-купувачите

14:40 - 19.11.2025
Технологии

Cloudflare призна грешката и се извини с неочаквано откровен тон след срива на интернет

Не хакерска атака, а грешна диагноза е довела до падането на стотици хиляди сайтове

14:17 - 19.11.2025
Важно днес

Делото на Благомир Коцев отива във Варна. Какво означава това? (Обновена)

Върховния касационен съд би трябвало да го пренасочи към Варна

13:45 - 19.11.2025
Технологии

Дистанционна грижа за възрастни хора чрез Telecare - как А1 подпомага близо 90 общини

Електронни гривни с AI мониторинг осигуряват 24/7 грижа за самотно живеещи възрастни хора

13:40 - 19.11.2025
Живот

„Подай ръка“ събра над 63 000 лв. в подкрепа на фондация „Сийдър“

Тази положителна енергия и желанието на множество компании и хора да помогнат на някой в нужда показват, че доброто е сред нас и е заразно.

13:35 - 19.11.2025
Политика

Скъпо, чупливо и не събира данъци. Какво е СУПТО, за което бизнесът ще плати до 250 млн. лева

Софтуерът, който държавата налага, няма да изсветли икономиката, но ще удари бизнеса

12:25 - 19.11.2025
Важно днес

Официално: Кабинетът одобри още два почивни дни за Нова година

5 януари е първият работен ден през 2026-а

12:23 - 19.11.2025
Важно днес

Весела Бабинова: „Мълчанието е равно на насилие. Време е да заемем страна“

Актрисата призовава за активна позиция и протести преди "да се сварим" напълно

12:06 - 19.11.2025
Важно днес

34 секунди не стигнаха за новия опит за референдум за еврото, Радев смъмри НС

Радев поиска парламентът да разгледа повторно искането му за референдум за еврото

11:54 - 19.11.2025