Вниманието е безценен ресурс през 2025 г. и всички се конкурират за него - социални мрежи, бизнеси през рекламите си, и естествено, медиите.
Когато човек получава по 50 нотификации на ден през телефона си обаче, не само спира да чете поредните "извънредни новини", но и е склонен повече никога да не погледне медията, която го бомбардира.
Това са само част от изводите в последния доклад на Reuters Institute, който говори за умората от т.нар. push notifications - автоматичните известия, които потребителите на новинарски приложения получават на екраните си.
Употребата им се е увеличила през последните години: В САЩ тя се вдига от 6 до 23%, а във Великобритания от 3 до 18% според доклада
Проучването подчертава и огромното влияние на приложението на BBC News. Почти 4 милиона британци ще бъдат известени всеки път, когато обществената медия изпраща сигнал за новина.
Проблемът е в мярката, разбира се. Някои потребители съобщават пред Reuters Institute, че на ден получават по 50 известия за новини. В някои случаи, могат да получават по няколко съобщения за едно и също събитие, заради възхода на агрегаторите на новини като Google и Apple News.
79% от участвалите хора от 28 държави в проучването казват, че не получават никакви новинарски известия в момента.
43 процента от неполучаващите известия поясняват, че умишлено са ги изключили, защото не ги намират за полезни или че получават прекалено много.
Медийните компании осъзнават колко трудно е да балансират между желанието си да показват първи на потребителите си кои са важните събития, но да не ги принудят да прекратят абонамента си заради прекалено голямото количество информация.
Някои медии са по-неумерени от други.
Британският Times изпраща не повече от четири известия на ден. Financial Times пуска общи известия на всички, както и персонализирани съобщения за хората, които желаят конкретни теми.
The Jerusalem Post и CNN Indonesia обаче обикновено изпращат до 50 известия на ден, като обемът на съобщенията в някои агрегатори на новини са дори още по-големи.
New York Times изпраща средно по 10 на ден, германската Tagesschau - по 1.9, индийската NDTV 29.1, а BBC News 8.3 на ден.
“Mедиите ходят по много тънък лед”, коментира водещият автор на доклада Ник Нюман. “Ако изпратят твърде много, хората деинсталират приложението, което очевидно е катастрофално.
Класическият проблем е, че медиите знаят, че не трябва да изпращат твърде много индивидуално. Но колективно винаги ще има злонамерени лица, които провалят нещата”.
Hюман обяснява умората от известия с отбягването на новините от потребителите, които искат да не се разсейват и да вършат задачите си за деня.
“Това не означава, че не се интересуват от новините, а че просто не искат новините да ги заливат 24 часа в денонощието, като летят към тях като експресен влак”, добавя той.
Проучването идва в ключов момент на битка за завладяването на потребителския сматрфон, възприеман като главното средство за компаниите да изграждат по-близка връзка с потребителите си.
Големите създатели на мобилни операционни системи като Apple и Google постоянно предупреждават медиите за прекомерно изпращане на известия.
Това води до притеснения, че самите платформи могат да наложат по-строги ограничения върху медиите в бъдеще.
44% от Gen Z получават новините си от мрежи като TikTok и България е на вълната на "инфлуенсърите"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: