"Megalopolis" на Копола: 7 минути овации и... потрес на критиците в Кан

"Megalopolis" на Франсис Форд Копола безспорно беше най-очакваният филм на фестивала в Кан - както заради легендата около 40-годишните усилия за създаването му, така и заради интереса на публиката към това, което ветеранът на Холивуд има да каже.

Това е и първият филм на Копола в състезателната програма на Кан след "Апокалипсис сега".

Премиерното излъчване на "Megalopolis" завърши със 7-минутни аплодисменти и вдигна публиката на крака. Но оценките на критиците за проекта на Копола са, меко казано, противоречиви.

Някои го наричат "безумие с гигантски размери", други - "поразително амбициозен". Определението "смел" е най-неутралната критика към "Мегалополис".

"Ако някой твърди, че го е разбрал от първото гледане, значи лъже - а никой не иска да го гледа втори път", гласи една от реакциите след премиерата.

Друг критик описва филма като "болезнено и безпрецедентно преживяване, което разделя мненията, защото точно това е целта му".

"Megalopolis" никога няма да бъде класика поради простата причина, че в него няма нищо класическо. Понятията за "добро" и "лошо" не са достатъчни, за да разберете дълбокото впечатление, което този филм оставя. Безсмислено е да се опитвате да го изкарате шедьовър. Този филм е от друга планета", пише в една от френските рецензии след премиерата.

Le Monde го определя като "силно смущаващ филм, особено ако сте очаквали Копола да покаже върховен шедьовър като в най-доброт си време".

Сюжетът му прелива от философски размисли и сатира на съвременността до "сапунена опера" и психеделичен трип, в който режисьорът влага всички свои идеи и визии.

Централната му идея е да представи Америка като Римската империя в най-големия ѝ морален упадък.

Новият Рим е Ню Йорк, а главни действащи лица са наследниците на богата фамилия. Шая Лабьоф влиза в ролята на Клодио Крас - разглезен и арогантен син на банкер, когото всички сравняват с младия Доналд Тръмп.

Джон Войт е неговият баща, който превръща сватбата с новата си съпруга - медийната звезда Уау Платинум - в диво парти с циркова тема. Уау (в ролята: Обри Плаза) има собствена тайна мисия да превземе контрола над семейното богатство.

Адам Драйвър е в образа на най-големия претендент за властта в Новия Рим - името му е Цезар Каталина. Филмът е вдъхновен от истинската история на заговора на Луций Сергий Каталина да превземе управлението на Римската империя през 63 г. преди Христа.

Тук Каталина не е сенатор, а архитект-визионер, който е изобретил революционен нов материал "Мегалон" и иска да построи утопичен град. Действащият кмет на Ню Йорк е Франклин Цицерон (в ролята: Джанкарло Еспозито), типичен хитър и корумпиран демагог.

В главните роли влизат още Натали Еманюел, Джейсън Шуорцман, Лорънс Фишбърн, Дъстин Хофман.

Създаването на Megalopolis струва 120 милиона долара на Франсис Форд Копола, който сам финансира цялото начинание - нещо, което му отнема 40 години.

"Парите нямат значение. Важното са приятелите. Един приятел никога няма да те изостави. А парите може да изчезнат", казва режисьорът по време на пресконференцията в деня след премиерата.

Независимо от неясното бъдеще на разпространението на Megalopolis - Копола няма никакви намерения да се предава на критиката и на несговорчивите мениджъри на филмовите студиа, които той обвинява за това, че не искат да правят хубави филми, а да си плащат дълговете.

85-годишният режисьорът твърди пред журналистите в Кан, че вече пише сценария за следващия си филм.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Радан Кънев: ПП-ДБ няма политическо бъдеще в сегашния си вид

Трудната задача е да се запази единството и да се направи промяната

15:25 - 16.06.2024