94 кг храна на боклука - това е количеството хранителни стоки, които всеки българин изхвърля, без да оползотвори. Годишният обем на неоползотворените храни в страните от ЕС е в размер на цели 88 милиона тона.
Изхвърлянето на толкова големи количества продукция, включително - от първа необходимост, е сериозен проблем на фона на факта, че близо 1 млрд. души по света гладуват.
Възможностите за справяне с него все пак съществуват - именно те бяха темата на онлайн конференцията „Мястото на храната не е на боклука“, организирана от Kaufland България и Германо-Българската индустриално-търговска камара.
Търговската верига работи активно за ограничаване разхищението на храна и предприема конкретни действия за отговорното пазаруване и намаляване на хранителните отпадъци.
"Ангажиментът ни започва много преди стоките да стигнат до магазините ни. Отдаваме изключително значение на доброто планиране с фокус върху процесите за управление на наличностите.“, коментира на форума Гергана Димитрова, мениджър „Корпоративни комуникации“ в компанията.
Всички страни в групата Kaufland разполагат с автоматична система за управление на поръчките и стоковите наличности - специален софтуер, който управлява колосален обем от данни и минимизира риска от заявяване на ненужни количества стока.
На следващо място са мерките, които компанията прилага в своя логистичен център за оптимизиране на палетите, за да предотврати тяхното счупването и нараняване на храната по време на транспортирането й.
На територията на своите хипермаркети Kaufland прилага намаляване на цената на хранителните продукти преди крайния им срок, за да не се стига до изхвърляне на годна за консумация храна. Тези продукти са ясно маркирани и се излагат на видни и специално обособени места достатъчно рано преди изтичане на срока им на годност, така че да има време да бъдат продадени и впоследствие консумирани.
Kaufland работи и за повишаването на информираността по проблема с изхвърлянето на храни, така че клиентите на веригата да са наясно с него и да се включват в неговото решаване. Компанията си сътрудничи за целта и с редица неправителствени организации.
В дискусията се включиха д-р Иван Генчев и Петя Тасева от дирекция „Политики по агрохранителната верига“ в Министерство на земеделието, храните и горите, изпълнителният директор на фондацията за биологично земеделие „Биоселена“ д-р Стоилко Апостолов, мениджърът „Операции и развитие“ в Българска хранителна банка Илиян Йорданов, както и Джейн Димитрова - управител на първото в България мобилно приложение срещу хранителното разхищение Foodobox, Костадин Андонов от WWF България и Николай Солаков от Института по криобиология и хранителни технологии – София.
Темата за балансираната и отговорна консумация на храна е част от програмата за корпоративна социална отговорност на Kaufland България, насочена към опазването на околната среда и стимулирането на навици за устойчиво потребление сред клиентите. В тази връзка компанията развива редица програми, като ангажира български производители и работи активно с местните общности в различни дарителски и образователни инициативи. Енергийната ефективност и ограничаване на пластмасата за еднократна употреба са също приоритетни области в CSR политиката на водещата верига за търговия на дребно.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: