Неписаното правило при Gen Z е просто - ако не сме качили стори в Instagram от снощи, партито е било кофти. Добрият купон е безкрайна верига сторита от нощни снимки или 360-градусови видеа.
Зад всички тези сторита обаче, стои голямо количество материал, който никога няма да види бял ден. Защото хубавата снимка на тъмно рядко се получава от първия път.
Това е една от причините добрата нощна камера да е важна. Huawei са повече от наясно с този факт и по тази линия са и усилията им в последните модели на марката, включително тези, ориентирани към по-младото поколение като серията nova.
Nova 11 Pro най-напред хваща окото със своята 60 + 8 MP двойна портретна селфи камера. Оказва се обаче, че нощните кадри са един от скритите му таланти. Вадим го наяве с помощта на студентите по фотография в НАТФИЗ и техния асистент-преподавател Таня Дечева. Тя е част от журито на тазгодишния конкурса по фотография “XMAGE”, организиран от Huawei България.
В него може да участват всички потребители на смартфони Huawei до 15 август 2023 и да спечелят Huawei P60 Pro. Темата тази година е „Повече светлина в моята история“. Всички кадри трябва да бъдат споделени във Facebook или Instagram с хаштаг #HUAWEIXMAGEBG. Пълните условия може да видите тук.
Четирима от студентите на Таня изпробват камерата на смартфона nova 11 Pro в областта на портретната фотография в реална ситуация на парти обстановка, която отправя сериозни предизвикателства поради слабото и сложно осветление. В ролята на обекти за портретите са моделите на Ивет Фешън – Ясна, Стилиана, Мила и Никол, подготвени от стилистите Слав и Хубен. Резултатът ясно показва ярката експлозия, която се получава при срещата на добрите технологии и богатото въображение на “селфи поколението”.
Колкото до самата Таня, тя също не е много далеч от поколението nova. Само няколко години я делят от най-младите ѝ студенти и затова тя знае много добре какво искат те. Запалена е по фотографията още от малка, когато е трябвало да се ограничава с 36-те пози на семейния фотоапарат. По-късно, след като е “надула главата на родителите си”, получава първия си цифров фотоапарат и от тогава досега очите ѝ винаги търсят обекти за снимане.
Страстта естествено я отвежда във факултета по Екранни изкуства на НАТФИЗ, където днес вече е асистент преподавател по фотография и пише докторска дисертация под ръководството на проф. Иглена Русева. Когато не преподава, развива свои независими проекти, снима събития, или излиза със студентите извън Академията.
А ето какво още ни разказа Таня Дечева за срещата на поколението nova с обектива на Huawei nova 11 Pro.
Кажи ми най-напред защо е толкова трудно да направим хубава снимка в парти обстановка?
Най-сложно е осветлението, защото в клуба нямаш контрол върху светлините, а цялата фотография, още по дефиниция означава “рисуване със светлините”. Съответно най-голямото предизвикателство пред нас беше да режисираме едно клубно осветление, но с достатъчно хубава светлина, за да да изглежда добре човекът на снимката.
Особено когато светлината е мигаща, както в клубовете, това е много трудно.
Какви съвети би ни дала за снимки в клуба, когато нямаме възможност да режисираме осветлението?
Първо, не ползвайте светкавица, защото тя всъщност прави нещата доста плоски - вие ще сте осветени, а зад вас ще е мрак.
Интересното при нощния режим на камерата на Huawei nova 11 Pro е, че той прави няколко кадъра и след това софтуерът ги наслагва. Така лицето ще е достатъчно осветено, но и ще се смесят допълнително всички мигащи светлини. Аз даже експериментирах с с нощния режим в градска среда, заснемайки случайни елементи на улицата - снимката се случва малко по-бавно, но след това има абсолютно всички светлини.
А най-лесният съвет - за хубава нощна снимка, отидете някъде, където не мига осветлението.
Как се случи партньорство между Huawei и твоите студенти от НАТФИЗ?
Първоначалната идея беше нашите студенти да заснемат портрети, използвайки предимствата на камерата. Те се ентусиазираха, когато разбраха, че Хубен и Слав ще правят стайлинга, и от там започнахме да мислим каква да бъде концепцията на фотосесията. Искахме да тестваме нощния режим на камерата, а и студентите, понеже са млади, някак естествено стигнаха до идеята за фотосесия по време на парти.
След това всеки от тях изпробва самостоятелно телефона, за да го тества преди самото заснемане на официалните кадри.
В какви ситуации студентите предпочитат телефона пред фотоапарата?
Всички студенти снимат с телефон. Неизбежно е, тъй като професионалните камери, с които работим са доста тежки и големи. А когато излезеш на разходка и искаш да снимаш улична фотография или портрети на непознати, още щом изкараш фотоапарата, всички се стряскат и почват да се крият. Студентите обаче се усетиха, че благодарение на високото качество на камерите в телефоните могат да снимат без да бъдат забелязани.
В крайна сметка, снимането с телефон не е много по-различно от това с фотоапарат, стига да знаеш какво правиш.
В кои други сфери, освен в уличната фотография, забелязваш фотографията с телефон да намира все повече приложения?
В документалната фотография телефонът също е много подходящ. Един от нашите студентите правеше документална, в която трябваше да снима ежедневието на един човек, и се беше усетил, че в някои моменти не се получава с фотоапарата. Тогава взе телефона, за да може да улови онези мини-моменти в ежедневието на този човек.
Другото, което ми прави впечатление, е макрофотографията. Професионалната техника за макрофотография е изключително скъпа, и работата с нея е трудна. Но макро режимите на телефоните вече са доста добри и в повечето случаи имат вграден обектив. Така става много по-лесно и достъпно да снимаме макро, ако харесваме цветя, насекоми или както при студентите, които всички до един си бяха направили макро на очите. Аз самата много се впечатлих от макрото, защото почти се виждаше вътрешността на зеницата, което с фотоапарат се постига трудно.
Какво обичат да снимат твоите студенти?
Прави ми впечатление промяната на естетическите качества на снимките, и това как студентите се влияят от Instagram и други подобни приложения. Особеността там е, че гледаме снимките на телефон, екранът е малък, и за да бъде забелязана снимката, тя трябва да бъде с много добър контраст и да има акцент. Кадри, в които има по-дребни обекти и няма много ясен акцент, на екрана може да не грабнат окото.
И това води студентите да снимат по този начин и с фотоапарата. Търсят си обекти с много ясен контраст, дали ще са цветове или някакъв лъч светлина, или друго.Обектът трябва много ясно да се извади на преден план. Дори да не качат снимката, мисленето им вече е насочено в тази посока, защото такива са кадрите, които виждат самите те.
Това се вижда и в твоя собствен Instagram - ярък контраст, и много ясно изразени обекти в снимките.
Да, аз съм го премислила и го правя нарочно. Много обичам детайлите. Когато започнах, още в началото на Instagram, изобщо нe снимах така, но като забелязах какво се харесва и какви стават тенденциите, и аз промених начина си на снимане. И пак зависи от контекста. Една снимка, предназначена за екрана, е доста по-различна, отколкото такава за изложба с кадри, които ще са ти два на два - тогава можеш да тръгнеш в съвсем различна посока.
Включете се във фотоконкурса на Huawei и можете да спечелите новия Huawei P60 Pro.
Ето ги и условията за участие:
1. Всеки участник трябва да заснеме кадър на тема „Повече светлина в моята история“ с Huawei телефон, независимо от модела.
2. Всеки участник следва да сподели публично снимката във Facebook или Instagram с хаштаг #HUAWEIXMAGEBG, за да бъде видимо участието и, съотвено, оценено според условията на Конкурса.
3. Право на участие имат лица, които са изпълнили едновременно и последователно описаните по-горе стъпки. Един потребител може да участва неограничен брой пъти с различни снимки.
4. Всеки участник може да се включи със същите кадри и в избрана категория на глобалния конкурс HUAWEI XMAGE 2023 на www.gallery.consumer.huawei.com спрямо Общите условия и Политика за поверителност на конкурса. „Хуауей Технолоджис България” ЕООД организира само и единствено фотоконкурса „HUAWEI XMAGE 2023 в България“.
Крайният срок за участие е 15 август 2023 г.
Общи условия: bit.ly/bgXMAGETerms
Във фотографските среди променя ли се лека полека настройката към фотографията с телефон?
Мисля, че да. Хората покрай мен снимат изключително много с телефона и не го подценяваме, защото за нас няма значение устройството, а човекът зад обектива. Ти ако можеш да снимаш, каквото и да ти дадат, трябва да можеш да изкараш кадър. Всички усещаме удобствата на това да не носиш постоянно камера със себе си.
Освен това, според теорията за цифровата фотография, снимките при масовата аудитория (особено тези от телефона) вече не са толкова с цел да изразяваме себе си, а по-скоро да предадем някаква информация. Фотографията има все повече информативна стойност. Не е като преди, когато си имал тридесет и шест кадъра и това е. Днес можеш да направиш безброй снимки, стига да имаш памет на телефона. Отношението към фотографията се изменя. Тя става все повече информация и новина.
Теб какво те насочи към изследователската работа във фотографията?
Аз снимам от много малка, но с теория не съм се занимавала до студентските ми години. Но в НАТФИЗ имахме много теоретични задачи - анализи на снимки, реферати на различни теми - и така като открих, че когато задълбаеш в нещо, започваш да го разбираш и да го правиш много по-добре. По този начин помага теорията.
Затова препоръчвам, ако някой има интерес към фотографията, дори да не отиде да учи четири години, да търси фотографи, които му правят впечатление, да чете, да гледа интервюта за процеса на работа.
Какво искаш да предадеш на студентите?
Искам да им кажа, че колкото и да ги влече да бъдат технически перфектни и да изпипват всичко до последния детайл, за съвременната фотография е много по-важно как реализираш идеята и концепцията си. Начинът на снимане да има връзка с концепцията, а не да снимаш просто така без да знаеш защо си снимал по този начин. Искам дори да правят грешки, те да бъдат осъзнати. Важно е да се изгради един начин на мислене, който е интелигентен, а не да снимат нещо само защото е яко.
Фотографията с телефон присъства ли в учебната програма на студентите?
Не. Аз много бих се радвала обаче, и затова се движим в тази посока - постоянно обсъждаме нови неща, които можем да включваме, за да може програмата да се променя, спрямо това, което се случва в света. Например вече учим как се правят мултимедийни клипове от фотографии, студентите правят цифрови монтажи и колажи, имат дори предмети, свързани с VR софтуери, което за мен е изключително важно в днешния контекст.
Ти ще си жури в локалния конкурс XMAGE на Huawei България*, в който всеки може да участва. Какъв съвет би дала на участниците?
Тъй като гледам изключително много снимки, очаквам да видя нещо, което е на границата на фотографското. Едновременно снимка, но и някакъв вид експеримент, тъй като тези технологии дават много свобода на действие.
Снимките на цветчета и бръмбари са много хубави, но всички сме ги виждали. За да спечели конкурса, фотографията трябва бъде отвъд нормалното и познатото. Това може да бъде просто нестандартна гледна точка.
Със сигурност не търся перфектната снимка. Перфектното вече според мен не е толкова на мода. По-интересно е да пробваме докъде можем да докараме технологията.
Автор: Дилян Ценов
Фотограф: Мира Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg
* Излизането на Новия HUAWEI nova 11 Pro дава възможност на всички да се включат до 15 август 2023 г. в локалния конкурс XMAGE на Huawei България с тема „Повече светлина в моята история“. Снимките трябва да бъдат споделени в социалните медии с хаштаг #HUAWEIXMAGEBG. Най-добрата снимка ще бъде избрана от реномирано жури, член на което е и Таня. Наградата е Huawei P60 Pro.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: