Групата на ПП-ДБ в Столичния общински съвет (СОС) иска драстично да се преосмисли и промени схемата за разпределение на приходите от платено паркиране в София.
Общински съветници от "Да, България" са внесли предложение, според което 60% от приходите от платено паркиране в София да бъдат пренасочени за подобряване на градската среда. Идеята е събраните приходи да се използват за изграждането на нови паркинги, велоалеи, озеленяване, мерки за пътна безопасност и благоустройство на кварталите. В момента всички приходи остават в Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който ги използва основно за поддръжка на градския транспорт.
Предложението идва от общинските съветници Симеон Ставрев и Бойко Димитров - част от ръководството на "Да, България". Според тях сегашната схема, при която ЦГМ усвоява 100% от събраните средства, е непрозрачна и неефективна, а "парите потъват в черна дупка".
Предложението е договорът между Столична община и ЦГМ да бъде променен така, че значителна част от средствата да се връщат директно към гражданите под формата на видими подобрения в средата, в която живеят.
По прогнозни данни приходите от платеното паркиране в столицата за 2025 г. ще достигнат близо 47 милиона лева – с над 2 милиона повече от миналата. Отделно ЦГМ получава и възнаграждение по договор с общината в размер на 29,3 млн. лв. за 2025 г..
Разходите на дружеството се движат около 43 милиона лева годишно, което според Ставрев означава, че дори и с по-малко приходи от паркиране, дейността на ЦГМ може да бъде обезпечена.
Предложението стъпва и на модела в редица европейски столици: "Практиката там потвърждава този подход: във Виена, Амстердам и Берлин приходите от платеното паркиране се администрират като общински ресурс, който се връща за развитие на градската мобилност, докато операторите получават финансиране според реално извършените дейности по управление и контрол", коментира Димитров.
Съветниците от "Да, България" подчертават, че искат не само по-справедливо разпределение на приходите, но и повече отчетност и контрол върху това как се харчат публичните средства. Само преди седмица Ставрев алармира за съмнителна обществена поръчка на "Столичен електротранспорт" - за монтаж на домашни климатици във ватмански кабинки на стари трамваи, всеки от които струвал по 10 хил. лв.
Докладът с предложението на съветниците от ДБ предстои да бъде разгледан в комисиите на Столичния общински съвет.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: