Най-богатият човек в Азия съживява напитка от 70-те, която конкурираше Coca-Cola Снимка: © AP

Най-богатият човек в Азия Мукеш Амбани обяви планове да пусне отново емблематична газирана напитка от 70-те години на миналия век, която някога е съперничила на Coca-Cola и Pepsi. Това предизвика вълна от носталгия в социалните мрежи особено сред милионите индийци, които са израснали с нея.

Компанията на Амбани Reliance Group заяви, че ще продава отново "Campa Cola" на многомилиардния пазар за безалкохолни напитки в Индия. Ко̀лата ще е налична от това лято с три вкуса: ко̀ла (оригиналният вкус), лимон и портокал.

По времето, когато Coca-Cola не е налична в южноазиатската държава, "Campa" запълва празнотата. Новината за завръщането ѝ възбуди интересана индийци на средна възраст, които добре си спомнят как са я купували в младостта си.

60-годишният Шайлеш Десаи от Мумбай разказва пред CNN, че си спомня как пиенето на "Campa Cola" е „удавяло страховете“, когато е трябвало да съобщи на баща си за лоша оценка в бележника. Напитката също му е вдъхвала повече увереност, когато е искал да покани момиче на среща.

Друг местен жител Сукант Хурана споделя как е досаждал на дядо си да му купи ко̀лата.

„Толкова много спомени от детството... Ако вкусът е почти същия, Campa Cola ще се продава заради носталгията“, смята той.

Въпреки че Coca-Cola влиза на индийския пазар през 50-те години на миналия век, тя се оттегля след около 20 години, когато индийското правителство въвежда регламент, който принуждава марката да разкрие формулата на напитката си.

При липсата на индийска алтернатива "Campa Cola" става изключително известна и бързо се превръща в лидер на пазара на безалкохолни напитки в страната.

Подобно на американския конкурент, популярността ѝ се подхранва от закачливи рекламни кампании, които се харесват на индийската младеж. Боливудският актьор Салман Хан участва в една от най-известните телевизионни кампании на "Campa", докато печатните реклами се запомнят с поп-арт илюстрации и смелите им цветове.

Един от рекламните лозунги носи намек за патриотизъм: „Великият индийски вкус“.

Популярността на напитката обаче започва да намалява през 90-те години, когато тогавашният министър-председател на Индия Нарасимха Рао и неговият финансов министър Манмохан Сингх отварят страната за чуждестранни инвестиции.

Coca-Cola се завръща през 1993 г., междувременно Pepsi и Fanta също стават популярни. Докато чуждите брандове се налагат с агресивна маркетингова кампания и широка дистрибуционна мрежа, "Campa Cola" постепенно изчезва от магазините в цялата страна. До 2000 г. производството е спряно.

С новото придобиване на "Campa" за 2,7 млн долара от Reliance, изглежда че компанията се надява да се хареса както на онези индийци, които изпитват носталгия по марката, така и да представи напитката на по-младата публика. Макар тези хора да не са били родени във времето, в което "Campa Cola" царува, с правилната комуникационна стратегия, напитката може да се окаже доста атрактивна заради ретро усещането, което въплъщава.

"Представяме Campa в нова светлина. Надяваме се да вдъхновим потребители от различните поколения да прегърнат тази емблематична марка и да предизвикаме ново вълнение в сегмента на напитките“, коментира говорител на компанията.

Някои обаче смятат, че напитката няма шанс да пожъне успех, близък до този в миналото. Режисьорът на рекламни продукции Алик Падамзее нарича Campa „имитираща марка“.

"Campa имаше добър вкус - защото нямахме други възможности", пише колумнистът Сантош Десаи в статия от 2009 г. относно марката.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024