"Не можем да се борим едновременно с Covid-19 и с лъжите в нета" Снимка: © getty images

"С моите колеги не можем да се борим едновременно с лъжите и да спасяваме животи. Спешно се нуждаем от помощ." Нюйоркският епидемиолог Дънкан Мару се обърна с емоционално изявление към шефовете на Facebook, Twitter, Google и Youtube.

Заедно с над 100 лекари, медицински сестри и здравни експерти от цял ​​свят - включително двамата немски вирусолози Мелани Бринкман и Кристиан Дростен - той публикува отворено писмо, което бе публикувано в „Ню Йорк Таймс“.

В него те призовават изпълнителните директори на големите технологични компании да започнат спешно да предоставят достоверна информация и факти, на всеки, който е влязъл в контакт с фалшиви новини относно Covid-19. Защото потребителите често виждат такива, но рядко достигат до истината, която ги оборва.

Дигиталните корпорации вече са предприели много по-строги мерки срещу разпространението на лъжливи новини в коронвирус кризата, отколкото преди пандемията. Twitter е изтрил съмнителни туитове, YouTube вече промени алгоритъма си, Google приоритизира авторитетни медии в своята търсачка, когато някой потърси данни за Covid-19. Според авторите на писмото обаче е нужно повече.

Защото експертите знаят от собствен опит какви последствия може да има грешната информация: виждат пациенти, които пият дезинфектанти, за да се предпазят от вируса. Виждат на обществени места хора, които не спазват дистанция и не носят маски, защото смятат, че Covid-19 не е по-опасен от обикновения грип - и с поведението си застрашават своите съграждани. Експертите описват потопа от дезинформация и фалшиви новини като "инфодемия".

Мелани Бринкман от Института по генетика на Техническия университет в Брауншвайг казва: "Невярната или научно некласифицирана информация често се разпространява като див огън и може да разпространи страх и да причини ненужни щети. Един пример са съобщенията за по-агресивни мутации на вируси, друг - докладите за уж ефективни средства за защита."

Международната неправителствена организация Avaaz стои зад кампанията. Само преди две седмици проучване посочи, че милиони потребители на Facebook са били изложени на подвеждаща информация за коронавируса, без платформата да ги предупреди. Въпреки това, след като истината им е била поднесена, само половината от хората са продължили да вярват в първоначално неточната информация, обяснява шефът на Avaaz Германия Кристоф Шот.


ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

КОНСПИРАТИВНИ ТЕОРИИ ОТ ЕФИРА НА БНТ: ЗА БАБАТА, ДЯДОТО И ПРАДЯДОТО НА КОРОНАВИРУСА
НАЙ-ДОБРИТЕ ШЕГИ С ТРЪМП И РЕЦЕПТАТА МУ СРЕЩУ COVID-19


Прочетете цялото писмо тук:

Като лекари, медицински сестри и здравни експерти от цял ​​свят сега трябва да алармираме обществото. Наша работа е да гарантираме безопасността на хората. В момента обаче ние не се занимаваме само с пандемията на Covid 19, но и със световна „инфодемия“, в която хората по цял свят са застрашени от поднасяне на грешна информация, която се разпространява вирусно в социалните медии.

Твърденията, че кокаинът е лек за болестта или че Covid-19 е разработен като биологично оръжие от Китай или САЩ, са се разпространили по-бързо от самия вирус.

Технологичните компании се опитват да отговорят, като предоставят определено съдържание, изтриват докладваните фалшиви новини и в същото време дават възможност на Световната здравна организация да пуска безплатни реклами.

Но тези усилия далеч не са достатъчни.

Приливната вълна с грешно и подвеждащо съдържание за коронавируса не е изолирана епидемия от дезинформация, а част от глобален проблем. Във Facebook видяхме твърдения, че хлорният диоксид помага на хора, страдащи от аутизъм и рак, че милиони американци са получили рак чрез инжектиране на полиомиелит, че ADHD е изобретен от големите фармацевтични компании и т.н.

Тези лъжи са важни, защото рекламират грешни лекарства или искат да разубедят хората от ваксинации и ефективни лечения. И те имат широк обхват - публикация във Facebook, че джинджифилът е 10 000 пъти по-ефективен в борбата с рака, отколкото химиотерапията, е харесвана, споделяна и коментирана почти 30 000 пъти.

Ето защо сега призоваваме технологичните компании да предприемат незабавни и системни действия за справяне с потопа от подвеждаща медицинска информация.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

70% от имотните сделки в София се купуват с налични пари

120 хил. е средно скритата сума при имотна сделка в София

17:32 - 05.10.2024
Важно днес

Ахмед Доган стана протестър

С бели гълъби и викове "ДПС" симпатизанти посрещнаха Доган за първия му протест от години

15:01 - 05.10.2024
Важно днес

Служители от градския транспорт в София заплашват със стачка и готвят протест

Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" подготвя протест

14:02 - 05.10.2024
Бизнес

Основателят на Uniqlo дари рекордните $31 млн. на Калифорнийския университет

Тадаши Янай е милиардер и собственик на един от най-успешните брандове за облекла

13:30 - 05.10.2024
Живот

The Ritz Cafe - тайната на доброто кафе в новото място до градинката на "Кристал"

Емил Риц добре знае, че освен напитка, то е преди всичко преживяване и емоция, която хората понякога търсят, за да се пренесат на друго място.

12:53 - 05.10.2024
Важно днес

Джейхан Ибрямов остава в ареста, реши съдът (Обновена)

СГС наложи най-тежката мярка "задържане под стража"

11:13 - 05.10.2024
Политика

Ако Русия победи, какво следва за България?

Докато има руска империя, ще има руска военна заплаха в Европа

10:39 - 05.10.2024
Живот

Съветът "Наяж се добре сутринта" е безумен. Не тъпчете децата си

Д-р Здравко Арнаудов за проекта наречен "тяло"

10:05 - 05.10.2024