Никола Николов от Domino's: Кризата няма да свърши с ваксината, тя ще отнеме няколко години Снимка: © Мирослава Дерменджиева за @boulevardbulgaria

Никола Николов е съсобственик и управител на "Domino's България”. Освен с пиците си, които са франчайз на световната верига, продаваща ги в над 80 страни, компанията тази година стана известна и със социалните са каузи.

По време на първата вълна през пролетта Domino’s даряваха по 3 лв. на УМБАЛ "Александровска" за всяка поръчана пица "Герой".

Сега веригата ресторанти за пица си партнира с Националния център по трансфузионна хематология в нова инициатива, която ще поощрява дарителите на реконвалесцентна плазма за лечение на Covid-19. Всеки, който дари до края на януари, ще получава талон за безплатна пица от Domino’s.

В момента около 1100 човека работят за Domino’s, като планът е, когато компанията покрие цялата страна, те да са 2000.

Как така бизнес като вашия влезе в благотворителността за Covid-19?

Ние правим доста различни кампании и инициативи за събиране на средства и каузи и в момента Covid e един от най-тежките проблеми.

През годините сме помагали и на SOS Детски селища, имахме една кампания за глухонемите с фондация "Залушай се", които имаха нужда от средства за създаването на приложенията. Избираме каузи, за които чувстваме, че можем да помогнем и които имат нужда от сериозна финансова помощ.

Това част от франчайза на Domino’s ли е като задължение за корпоративна социална политика, или ваше лично усещане?

Не, това е наше лично усещане. Domino’s помагат в цял свят, но винаги са инициативи на локално ниво. Никой не те задължава да го правиш. Когато усетим, че можем да помогнем, се опитваме да го правим.

Пицата, особено в САЩ, стана храна на подкрепата. Семейство Клинтън изпращаха пици до медиците, много други хора се включиха също с поръчки за хората от първа линия…

Пицата е най-консумираната храна в света и най-доставяният продукт - затова и много лесно може да се направи връзка между пицата и различни инициативи.

Ние самите и в момента изпращаме пици до болниците. В определени дни имаме доставки до различни болници в София и в Пловдив.

Как върви в кампанията ви за даряване на кръвна плазма от преболедували и защо я направихте - вие подарявате по една пица на всеки дарил плазама?

По време на първата вълна организирахме кампания за подпомагане на Александровска болница, но този път решихме да тръгнем в друга посока - едно от основните неща, които имат най-голям ефект при лечението на по-тежките случаи на коронавирус, е кръвната плазма.

Вече доста хора преболедуваха Covid-19 в България, при това доста тежко, и сега се опитваме да насърчим тези хора да дарят кръв. Ние подаряваме пица, но това е и начин да напомним на всеки, който вече е срещал болестта, че може да помогне. Аз също бях болен.

Дарихте ли плазма?

Още няма достатъчно време, откакто бях болен. Необходимо е да мине поне месец.

А как се заразихте?

Добър въпрос, не знам. Мисля си, че съм доста внимателен, но ето че ми се случи. Никога не съм боледувал сериозно, но сега развих двустранна пневмония, наложи се да постъпя в болница.

Като предприемач, тази пандемия накара ли ви да се замислите за това дали бизнесът не трябва да участва повече в обществените процеси, така че да не трябва да се чака държавата?

Много искам да е така, макар все още в България това да е малко трудно, защото политиците са от едната страна, а бизнесът е от другата, въпреки че едното не може без другото. Правят се опити бизнеси да се сдружават, да говорят едни с други и определено има движение в тази посока, но ще отнеме още време да стигнем нивото на Западна Европа или САЩ.

Намаляването на ДДС-то за заведенията и доставките по домовете на 9% как се отрази на вашия бинес?

Със сигурност е страхотна мярка и е най-ефективната, която можеха да вземат. Единственият проблем е, че 9% ДДС помага, когато заведенията са отворени. Ние сме по-привилегировани, защо имаме доставка. Много хора се заблуждават, че Domino’s e само доставки, но истината е, че бизнесът ни “на място” е между 35-40% от оборота ни.

Имаме 22 заведения, в момента правим още 3. Като сметна всички административни проблеми, които се появяват от нищото, до края на май може би ще са 25 заведения.

Нашият бизнес модел е да таргетираме доставките, но реално развиваме и бизнес “на място” - и то немалък процент.

Вашата прогноза за бизнеса и кризата с Covid-19?

Според мен тази криза ще отнеме няколко години. Сега сякаш хората си представят, че когато дойдат ваксините, всичко ще изчезне и ще се върне постарому. Истината е, че тези удари по икономиката ще имат доста дългосрочен ефект.

В момента държавата вкарва пари в много бизнеси и това поддържа някакъв вид ликвидност. Веднага щом това спре, икономиката със сигурност ще поизстине доста.

Ползвахте ли от мерките на правителството 60:40 или не ви е падал оборотът?

Не, не сме. В интерес на истината, по време на първата вълна имахме спад и бизнесът стана много непредсказуем. Нормално, преди пандемията пикът на работата ни беше в петък вечер. Тогава обаче, изведнъж в сряда на обяд, имахме работа, а в петък нямахме. Това затрудни организацията ни и предвиждането на това какви хора да имаме, какви продукти.

Мислите ли и вие като Amazon в САЩ за доставки с дронове в близко бъдеще?

Мислим, но не точно с дронове, защото е много специфично какво може да лети и къде. Малко съм скептичен, че това ще стане в близко бъдеще, защото отзад има много политика, регулации и разрешения, които трябва да се изчистят. Стоят и въпроси като безопасност - как се управляват, какви софтуери, кое е безопасно.

Със сигурност технологията е там, виждали сме я, че работи, но кога ще се случи - не мога да кажа.

По-скоро смятам, че първи ще дойдат автономните коли и доставките ще се правят с тях. Самият аз не обичам да шофирам много и ще се радвам, когато те навлязат. Доста по-приятно ще ми е да работя, да чета нещо, отколкото да се бутам в задръстванията.

От колко години сте на българския пазар с Domino’s?

Миналата седмица станаха 10 години. Отворихме обектите през 2011 година, но през 2010 г. започнаха обученията.

Как се промени пазарът през тези 10 години?

Много се промени. Нашият бизнес стана значително по-разпознаваем. Доставките като услуга се развиха също. Когато влязохме в България, бяхме направили проучване, че за Domino’s са чували едва 4%. В момента със сигурност brand awareness-ът ни е много по-висок. Има още къде да се расте.

Като цяло секторът на доставките и логистиката се развива - технологиите допринасят за това. Българите са все по-отворени към нови технологии. В началото, когато пуснахме приложение, поръчка и сайт - това беше страхотна новост. В момента всеки има апликация, сайт и прави доставки и това е страхотно. Разбира се, то прави живота ни по-труден, защото конкуренцията нараства, но и това е хубаво.

В момента работим и по други проекти, които също са свързани с доставка. Имаме доста развито ноу-хау по отношение на логистика и технологии.
Хората си мислят, че доставката е нещо много лесно - взимаш и носиш. Истината е, че да имаш печеливш delivery бизнес e много трудно и повечето компании, за които това е нещо допълнително, обикновено губят пари в този пункт.

Като цяло храната е най-трудната стока за доставяне.

Ние имаме много развита технология - като се започне от кутията, в която слагаме пиците, и се стигне до мениджмънта на време - за колко време излиза пицата, колко време чака. Всичко в нашите обекти е на крачка разстояние, за да се пести време - обръщаш се взимаш пицата, слагаш я във фурната, друг човек я вади, слага я в кутия. Оборудвани сме със специални рафтове, на които пицата стои топла, докато шофьорът дойде.

Колко голям трябва да е един град, за да искате да присъствате в него?

Искаме да влезем във всички градове, които са над 100 хиляди души. Това е нещо като прогноза, която сме направили за растежа на бизнеса ни, но истината е, че когато “запълним” тези градове, ще пробваме и в другите.

Вашият франчайз само за България ли е или за региона?

За момента за България, но най-вероятно под нашата юрисдикция скоро ще минат и други пазари. Преговаряме за Румъния, където в момента има друг оператор, който не успява да се възползва от целия потенциал на пазара.

Бяхме взели правата за Сърбия, но в момента там е много трудно с мита, логистика, внос и корпоративното решение е, че Сърбия е прекалено нестабилна за нас.

Как си комуникират темата за здравословното хранене и пицата?

В Domino’s използваме много качествени продукти. Разбира се, не препоръчвам на никого да яде всеки ден пица. При нас моцарелата е 100% моцарела от мляко, пеперонито ни е пеперони, тестото ни е с най-хубавото брашно с много високи показатели - налага се да го внасяме, защото не можем да го намерим тук. В момента имаме тънко и хрупкаво тесто, предстои да предлагаме и веган тестото.

Има ли “любима пица на българите”?

Пеперони, но има и още няколко - една от тях е с топено сирене - нещо, за което американците не бяха чували, преди да дойдат в България.

Тоест, вие имате свободата да правите собствени рецепти?

Имаме, но после минаваме дълга процедура по одобрение, която продължава по няколко месеца и затова трябва да мислим по няколко продукта напред, тъй като не се знае кое и кога ще ни бъде разрешено да вкараме в менюто.

Пица с кауза - или как Domino's Pizza България стана посланик на борбата с Covid-19


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024