Една от най-големите сделки в технологичната индустрия вече е факт: компанията за бизнес софтуер Salesforce на 56-годишния Марк Бениоф придоби контрол върху Slack срещу 27,7 млрд. долара.
Слуховете за сделката доведоха до високо поскъпване на акциите на Slack още миналата седмица.
Компанията, създаденa през 2013 г. от канадския бизнесмен Стюарт Бътърфийлд (един от основателите на Flickr), стои зад едноименната платформа за вътрешна комуникация в работни екипи. Чат-програмата се превърна в един от най-популярните софтуерни инструменти в глобален мащаб, като през юни 2019 г. направи първично публично предлагане на борсата и постигна пазарна капитализация в размер на 21,4 млрд. долара.
Сделката за Slack превръща Марк Бениоф (главен изпълнителен директор на Salesforce) в един от най-успешните играчи в индустрията. Това е поредната експанзия на компанията му в последните месеци след придобиването на платформата за инфографики и визуализации Tableau (15,3 млрд. долара) и разработчика MuleSoft (6,5 млрд. долара).
Нетното му състояние се оценява на близо 9 млрд. долара, той е и най-големият индивидуален акционер в Salesforce.
Кариерата му започва в Oracle, където преминава през различни позиции - от продажби и маркетинг до висшия мениджмънт в екипа на Лари Елисън (Бениоф е най-младият вицепрезидент в историята на гиганта). През 2020 г. пазарната капитализация на Salesforce надмина тази на Oracle, което се смята за пореден сигнал за разместването на пластовете в технологичния бизнес.
Интересите на Марк Бениоф съвсем не се изчерпват с развитието на бизнес модела за SaaS (software as a service - абонаментни/лицензионни програми за достъп до софтуерни решения за бизнеса, които имат централен хостинг).
През септември 2018 г. Бениоф и съпругата му Лин станаха собственици на издателя на легендарното списание Time, а сделката струваше 190 милиона долара.
Бизнесменът следва модела на придобиването на Washington Post от Джеф Безос и не се занимава с оперативното ръководство на изданието - вместо това осигурява средствата за издръжката му, осигурява редакционна независимост и гледа на медията като на инвестиция в "успешен бизнес с огромно влияние по света".
Марк Бениоф се занимава активно и със социално-политически каузи в Калифорния, където се намира централата на Salesforce.
Един от проблемите, които той си е поставил като приоритет, е кризата с бездомните хора особено в градове като Сан Франциско, където бумът на технологичните компании и привличането на високоплатени специалисти от цял свят доведе до много рязко повишаване на цените на недвижимите имоти.
Тезата на Бениоф е, че тех-индустрията е длъжна да връща по-голям дял от приходите си на местната общност, защото наред с позитивните ефекти върху икономиката тя изкривява много сериозно социалното неравенство - а това вреди на всички, включително на бизнеса.
Преди две години Бениоф вложи 7 млн. долара за прокарването на данъчна промяна в Сан Франциско, която позволи отделянето на голям бюджет за финансиране на програми в помощ на бездомните хора или хората в риск от загуба на единственото си жилище.
Манталитетът му се различава много от начина на мислене на някои от по-младите основатели на технологични гиганти като Марк Зукърбърг или Джак Дорси. И може би затова се превръща в един от най-важните играчи в технологичната индустрия точно когато "култът" към техния бизнес модел е в залеза си.
Доскоро Бениоф беше активен донор на Хилари Клинтън след номинацията й за президент от Демократическата партия, но в началото на 2020 г. обяви, че повече няма да прави финансови дарения в полза на партийни кандидати.
В книгата си Traliblazer той посочва, че е съветвал както Джордж Буш-младши, така и Барак Обама.
"Въпреки че лично организирах дарителско събрание за Клинтън през 2016 г., нямах проблем да посетя Белия дом на Доналд Тръмп в качеството си на бизнес лидер, за да говорим за бъдещото развитие на работната сила и за програмите за технологична квалификация. Salesforce не е политическа организация и ценностите ни не се базират на партийни предпочитания".
Дълги години името на Марк Бениоф се спрягаше за евентуална политическа кариера - за начало, кмет на Сан Франциско. Засега бизнесменът се дистанцира от подобни явни ходове.
Придобиването на Slack показва, че Бениоф има нов и много по-амбициозен съперник от който и да е политически играч: Microsoft, който разработва конкурентния софтуер Teams за видеоконферентни връзки, работен чат и инструменти за автоматизация. Гигантът реши да навлезе в сферата на Slack през 2017, след като опитът му да купи компанията за 8 млрд. долара се провали година по-рано.
Мечтата на Бениоф е да постигне годишни приходи в размер на поне 50 млрд. долара - постижение, което би надминало всички други производители на бизнес софтуер, с изключение на Microsoft.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: