След като създаде зрелищния дигитален спектакъл ABBA Voyage в специално построена зала в Източен Лондон, следващото технологично приключение на Бьорн Улвеус да композира с помощта на изкуствен интелект.
80-годишният Улвеус заяви пред публика на SXSW London, че е „на три четвърти“ от написването на нов мюзикъл, върху който работи с помощта на AI инструменти за създаване на песни.
Той призна, че технологията има значителни ограничения в писането на музика, като подчерта, че е „ужасна в писането на цели песни“ и „много слаба в текстовете“, но същевременно е ценна, когато се стигне до творчески блокаж.
„Можеш да подадеш свой текст по дадена тема, когато си блокирал, и искаш песента да е в определен стил“, обясни той.
„Обикновено резултатът е пълен боклук, но понякога се съдържа нещо, което отключва нова идея.“
Използването на AI предизвиква сериозни спорове в музикалната индустрия.
По-рано тази година Дуа Липа и Пол Маккартни бяха сред стотиците артисти, подписали отворено писмо до британския премиер с искане да бъдат защитени авторските им права и да не се „подарява трудът им“ на големите технологични компании. Причината е, че AI се "учи" благодарение на вече създадени от творците произведения.
Улвеус обаче гледа на AI не като на заплаха, а като на сътрудник. „Фантастично е. Това е изключително добър инструмент“, каза той. „Все едно имаш още един автор в стаята – с огромен архив от референции. Наистина е като продължение на ума ти. Отваря достъп до идеи, за които сам не си се сетил.“
Новият мюзикъл е поредната иновация в кариерата на Улвеус.
ABBA Voyage – концертният спектакъл, представен през 2022 г. – връща Агнета, Ани-Фрид, Бьорн и Бени на сцената като дигитални „аватари“ от върховия им период през 70-те години на миналия век. Публиката вижда ABBA такава, каквато е била преди 40 години – в пълен състав, визуално пресъздадена с поразителна реалистичност.
Образите не са 3D-холограми, а прожекции с ултрависока резолюция върху огромен екран, допълнени със светлинни ефекти и технологии, които създават усещане за триизмерна дълбочина. Всички движения са заснети предварително от самите музиканти, облечени в костюми със сензори. Гласовете им също са записани, а музикалният съпровод се изпълнява на живо от оркестър с 10 музиканти.
Улвеус сподели, че интересът към иновациите го е съпътствал още от началото на кариерата му в ABBA, когато с Бени Андершон постоянно са търсели най-новото в студийните технологии – от синтезатора Minimoog (един от първите преносими аналогови синтезатори) до първите цифрови рекордери.
„Винаги се заслушвахме – чуваш някакъв звук и се питаш: как е направен? И после си го набавяш“, разказа той.
Улвеус вижда в изкуствения интелект естествено продължение на тази технологична еволюция. „Наистина се будя с любопитство всяка сутрин“, каза той. „Всичко тръгва от желанието ни да опитваме нови неща.“
Аватарите на ABBA върнаха времето с 40 години назад с феноменален концерт в Лондон
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: