Снимка: © Getty Images

Основната отговорност за фаталната катастрофа на АМ „Струма“ от ноември 2021 е на водача на автобуса, който е допуснал минимум две нарушения – за скорост и контрол на МПС. Това обявиха ръководителят на разследването Мариан Маринов и проф. Станимир Карапетков, който е част от техническата група, извършваща експертизата.

Инцидентът стана на 23 ноември миналата година и след него загинаха 45 души, предимно граждани на Северна Македония. Автобусът се запали след удар в мантинелата и въпреки че маркировката, знаците и светлините не са отговаряли на изискванията, разследващите са установили, че те не са от „първостепенно значение“ за катастрофата.

"Не са налице предпоставки за привличане към наказателна отговорност на лице, което да е в причинна връзка с този резултат. Основната отговорност е на водача на автобуса, има минимум две нарушения – за скорост и контрол на МПС. Еднозначно доказахме, че скоростта му е била около 108 км/ч, максималната разрешена там е 90 км/ч. Дъждът е бил лек, настилката - мокра. Имаме забележки за пътната инфраструктура, но тя няма първостепенно отношение“, заявиха разследващите пред Нова ТВ.

„Автобусът се спуска около 800 м при наклон около 5 процента. Имаме три ленти - две активни и една аварийна. Малко преди завоя лентата прекъсва с остров, след това започва лента за отбивка. Основната хипотеза, която се изказваше, е, че водачът се е объркал и е влязъл в най-дясната лента. Установихме, че изходното движение на автобуса е откъм най-дясната активна лента, водачът завива волана рязко надясно, а после в обратната посока. Той пресича лентата, удря се в мантинелата, тя прониква на около 8 метра навътре в автобуса, водачът автоматично със забелязването на мантинелата натиска спирачки и започва спиране“, отбелязаха Маринов и Карапетков.

„След мантинелата започват спирачните следи, те са около 103 метра“, отчетоха още те.

Автобусът се е запалил след първоначалния удар в мантинелата. Тя е с накрайник с вид на рибена опашка, който се е огънал и е влязъл в резервоара. Налягането се е повишило, а температурата от над 350 градуса е довела до високоенергийни искри.

Не е било възможно вратите на автобуса да се отворят аварийно. Водачът в края на спирането е напуснал мястото си и е бил намерен на пътеката между първия ред седалки.

„Около средата бяха намерени повечето хора, както и при една от вратите. Една от мантинелите е блокирала изхода, хората са били обречени“, констатираха разследващите.

„Има уникално съвпадение на събития за бързо разпространение на пожара, той е траел 2-8 минути“, казаха те и добавиха, че не е имало туби с бензин, както се спекулираше в началото.

„Експертизата е готова, разследването е приключило на този етап по събиране на основните доказателства. Оттук нататък има друг етап от разследването – разговори с пострадалите в Северна Македония“, обявиха разследващите.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" искат оставка от ПП заради отнета дума на Десислава Атанасова

Опозицията иска отстраняване на зам.-председателя на парламента Мирослав Иванов

Протестът на градския транспорт прекъсна трафика в София

Шествието ще продължи до 13 ч. пред Министерски съвет

ВСС отново отложи заседанието за предсрочно освобождаване на Гешев

Единодушно със 17 гласа "за" ВСС реши да изчака окончателното произнасяне на Върховния административен съд по случая "Жоси"

Коалицията все пак ще предложи 0% ДДС за хляба

Дянков: Намаляването на ДДС е проинфлационно и само ще увеличи търсенето и инфлацията

Димчо Дебелянов и "Аз искам да те помня все така" се падна на матурата по БЕЛ

46 661 души се явяват на днешните зрелостни изпити по български език и литература.

Още стотици бойци са евакуирани от "Азовстал", съдбата им обаче остава неясна

Украйна иска воините й да бъдат предадени на трета страна, Русия е против

Къде ще са протестите в София днес?

Няколко протеста ще се слеят днес пред Министерски съвет

Протестът на превозвачите на 18 май остава, но без блокади

Кабинетът е предложил няколко решения по исканията на превозвачите