Няма да има обвинения за катастрофата с македонския рейс на АМ "Струма", шофьорът бил виновен Снимка: © Getty Images

Основната отговорност за фаталната катастрофа на АМ „Струма“ от ноември 2021 е на водача на автобуса, който е допуснал минимум две нарушения – за скорост и контрол на МПС. Това обявиха ръководителят на разследването Мариан Маринов и проф. Станимир Карапетков, който е част от техническата група, извършваща експертизата.

Инцидентът стана на 23 ноември миналата година и след него загинаха 45 души, предимно граждани на Северна Македония. Автобусът се запали след удар в мантинелата и въпреки че маркировката, знаците и светлините не са отговаряли на изискванията, разследващите са установили, че те не са от „първостепенно значение“ за катастрофата.

"Не са налице предпоставки за привличане към наказателна отговорност на лице, което да е в причинна връзка с този резултат. Основната отговорност е на водача на автобуса, има минимум две нарушения – за скорост и контрол на МПС. Еднозначно доказахме, че скоростта му е била около 108 км/ч, максималната разрешена там е 90 км/ч. Дъждът е бил лек, настилката - мокра. Имаме забележки за пътната инфраструктура, но тя няма първостепенно отношение“, заявиха разследващите пред Нова ТВ.

„Автобусът се спуска около 800 м при наклон около 5 процента. Имаме три ленти - две активни и една аварийна. Малко преди завоя лентата прекъсва с остров, след това започва лента за отбивка. Основната хипотеза, която се изказваше, е, че водачът се е объркал и е влязъл в най-дясната лента. Установихме, че изходното движение на автобуса е откъм най-дясната активна лента, водачът завива волана рязко надясно, а после в обратната посока. Той пресича лентата, удря се в мантинелата, тя прониква на около 8 метра навътре в автобуса, водачът автоматично със забелязването на мантинелата натиска спирачки и започва спиране“, отбелязаха Маринов и Карапетков.

„След мантинелата започват спирачните следи, те са около 103 метра“, отчетоха още те.

Автобусът се е запалил след първоначалния удар в мантинелата. Тя е с накрайник с вид на рибена опашка, който се е огънал и е влязъл в резервоара. Налягането се е повишило, а температурата от над 350 градуса е довела до високоенергийни искри.

Не е било възможно вратите на автобуса да се отворят аварийно. Водачът в края на спирането е напуснал мястото си и е бил намерен на пътеката между първия ред седалки.

„Около средата бяха намерени повечето хора, както и при една от вратите. Една от мантинелите е блокирала изхода, хората са били обречени“, констатираха разследващите.

„Има уникално съвпадение на събития за бързо разпространение на пожара, той е траел 2-8 минути“, казаха те и добавиха, че не е имало туби с бензин, както се спекулираше в началото.

„Експертизата е готова, разследването е приключило на този етап по събиране на основните доказателства. Оттук нататък има друг етап от разследването – разговори с пострадалите в Северна Македония“, обявиха разследващите.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024