Имотният пазар в България, в частност София, навлиза в по-зрял етап, при който годишните ръстове на цените постепенно ще се ограничат до около 3–5%. Прогнозата е на Паскал Дъфи, който през последните две десетилетия развива бизнес в сферата на недвижимите имоти в България.
Шегува се, че има клиенти, които от 2015 година насам очакват „балонът да се спука“, но според него такъв няма, защото въпреки рекордното поскъпване на имотите, нарастват и доходите на хората.
Дъфи посочва, че влизането в еврозоната традиционно носи умерено покачване на цените имотите и дава примери с Латвия и Литва, където след присъединяването им ръстът е бил около 5–10% за една-две години, а в Хърватия достига 15–20%. Смята, че до голяма степен ефектът в България вече е консумиран. Затова с въвеждането на еврото не очаква нито нов скок от 15 -20%, нито спад.

„Може би следващата година ще наблюдаваме увеличение между между 5% и 10%, но в дългосрочен план, очкавам поскъпване с между 3% и 5%, каквото е нормално за всеки здрав пазар“, допълва Дъфи и изчислява, че дори 5% годишен ръст на практика означава повишаване на стойността с 50% за десет години.
По думите му цените в София няма да станат като тези в Париж и Лондон, защото София не е финансов център от този тип, но е съвсем реалистично да догонят стойността на имот в Будапеща и Прага, макар това да е перспектива, от която страната все още е далеч.
Роден в Ирландия, израснал във Франция – Паскал Дъфи в крайна сметка избира да живее в България. Пристига във Варна през 2004 г., когато на 25 години купува първия си имот.
"Реших, че България е моето място. Харесва ми културата и това да живея до морето. Това винаги ми е било мечта“, разказва Дъфи.
Тогава създава и първата си компания за недвижими имоти във Варна. По това време продава основно на чужденци. Финансовата криза обаче го принуждава да затвори офиса в морския град. Заминава за Пекин, където прекарва две години. Този период окончателно го убеждава, че България е била правилно решение - връща се в страната и през 2014 г. основава First Estates, но този път се установява в София.
Смята, че най-важното в бизнеса с имоти е доверието, затова научава и български език.
Срещаме се в офиса на компанията му в центъра на София.

Освен консултанти, както той самият предпочита да нарича брокерите, тук работи и юридически екип, който проверява сделките и изрядността на документите.
Разказва, че за двадесет години пазарът се е променил значително – не само като нива на цените, но и като профил на клиентите, които имат по-високи изисквания към качеството на имотите и към консултантските услуги. Има и трупащи се проблеми - в България професията не е регулирана и това често води до до конфликт между очаквания и резултати.
“На пазара все още има консултанти, които работят без договор и без поет ангажимент да проверяват пълния набор документи и историята на имота. Понякога се дават съвети за сключване на сделки на занижени цени, което може да изглежда като удобен начин за оптимизиране на разходите. В действителност обаче подобен подход крие сериозни рискове за купувача – особено ако впоследствие се окаже, че имотът има юридически или фактически проблеми. Именно тези практики подхранват и недоверието към част от посредниците в сектора“, смята Дъфи.
Самият той през годините се стреми да поддържа различен стандарт. Така като естесвена следваща стъпка в развитието си става представител на американската франчайз компания Keller Williams (KW), която стъпва в България с опита си от 190 000 брокери в 60 държави по света.
„Keller Williams не е агенция – тя е платформа, която превръща отделните брокери в собственици на бизнес с предвидим и мащабируем успех“, казва Дъфи и допълва, че за разлика от останалите агенции, където за брокерите остава малка част от комисионната, КW работи по друг начин и след достигане до определен праг – останалата част от комисионните остава 100% в брокерите, което е и стимул за тях да развиват коректен бизнес.
Първият център на Keller Williams ще отвори в София до края на януари, като постепенно моделът ще се разширява и към останалите големи градове. Брокерите в мрежата запазват своите брандове и собствеността върху информацията и данните, натрупани в хода на кариерата им, но могат да ползват ноу-хау и имиджа на световния бранд.
Такъв пример е First Estates, която ще продължи да работи в сегмента на луксозните имоти под шапката на Keller Williams.
„Ще продължим да работим във средния до високия сегмент и ще имаме стандарти за луксозни имоти – като маркетинг, снимки, видеа. Но с Keller Williams ще отворим пазара за всички агенти, които имат същата визия за обслужване на клиента, във всички сегменти“, разказва Дъфи.
Философията зад бранда включва висок стандарт и постоянни обучения за брокерите, както и достъп до ексклузивен софтуер, които улеснява работта им и автоматизира част от нея.
„Едно от най-силните конкурентни предимства на Keller Williams е собствената технологична платформа, създадена специално за недвижими имоти. Тя интегрира всичко необходимо за брокера в една интелигентна екосистема, като премахва хаоса от работа с множество инструменти“, разказва Дъфи.
„Тя значително увеличава доходите, защото премахва неефективностите и фокусира времето върху най-важните дейности. KW е единствената организация в България, предлагаща платформа от такъв мащаб и ниво на сложност“, обобщава Дъфи.
По описанието му платформата интегрира основните инструменти, използвани от консултантите, и автоматизира част от операциите.
Дъфи подчертава eтичността като основен критерий при подбора на партньори в мрежата. Споделя, че и преди е отказвал сделки при открити проблеми в документацията, дори когато това е поставяло под въпрос плащането на заплати, и добавя, че този подход изисква ясни ценности от страна на брокерите.
"Това са ценности, които съм имал и преди да познавам Keller Williams. Консултантите ни знаят, че не правим сделка на всяка цена. Имало е моменти, в които не знаех как ще платя заплатите следващата седмица, и пак сме спирали сделки, защото има проблем с документи. Правим това, което трябва – информираме клиента, че има проблем“, казва Дъфи
Той посочва, че работата в мрежата на KW предполага и постоянна готовност за обучение.
"В Keller Williams има толкова много курсове за всяко ниво, че може да се учи с години. Затова трябват хора, които не смятат, че „знаят всичко“. Брокерите много лесно губят време в задачи, които не носят доход. Има принцип на Парето – 20% от действията дават 80% от резултатите. Целта ни е да обучим хората кои са тези 20%, за да стигнат по-бързо до целите си", обобщава философията в KW Паскал Дъфи.
Всичко това в крайна сметка води до по-качествена и прозрачна услуга за купувачите и продавачите и до по-добри доходи за брокерите.
Това според него ще допринесе и за подобряването на имиджа на професията в България, към което се стреми от години.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: