Фототесията на Рут Колева на Паметника на трите поколения в Перущица показва дълбок непрофесионализъм за екипа на изпълнителката, но изважда на бял свят и доста други проблеми. Така историкът Петър Стоянович коментира пред БНТ скандала около снимките на певицата за сп. "Elle".
Един от проблемите е полуграмотността ни за разбирането на историята.
"Това е един прикрит комунистически паметник. Дали някой иска да го признае или не - това е така. Той е правен по повод на няколко перущенци, които са били убити по време на Априлското въстание, но всъщност това е история на три поколения", обясни Стоянович за историята на паметника.
Той обвърза дебатите около фотосесията на Рут Колева с процесите на декомунизация в България, които, по думите му, не са извършени и ние "продължаваме да нямаме много ясни параметри какво представляват тези години на комунистическа власт".
Историкът изтъкна, че комунистическият режим и комунистическата партия са обявени за престъпни със закон от Народното събрание, съгласно който "всичко, което оттам насетне има връзка с този режим, би трябвало да е престъпно".
"Ние не можем да сме ефективни европейци, когато не сме скъсали със своето тоталитарно минало. Това не е възможно", заяви той.
Стоянович разгледа случая и от политичическа гледна точка. Той сподели, че е останал изненадан, когато е научил, че кметът на град Перущица, който явно защитава Паметника на трите поколения, не е член на БСП, а на ГЕРБ.
"Бих искал да питам - ще звънна на Даниел Митов - от ГЕРБ какво мнение имат за техния кмет, който защитава един паметник на комунистическия режим", заяви историкът.
Според него проблемът трябва да се разгледа на по-горно ниво - от Министерския съвет, парламента, Министерството на културата и други институции, за да може "най-сетне да проведем разговор за това какво се е случило в България между 1944 и 1990 г."
От другата страна на всичко това стои и Рут Колева, която, по думите на Стоянович, не прави този разговор за миналото по-лесен.
"Нашите граждани и артистите трудно различават какво е памет и какво е скандал. Това е неприятен момент, защото те би трябвало да различават една обикновена снимачна площадка от място, към което някакви хора изпитват директни чувства. Но ти да отидеш просто някъде ей така, да седнеш някъде и да снимаш - ти не си на бостана да се снимаш с тикви. Отиваш в нещо, което е изградено с национален, регионален и исторически контекст и да кажеш после: "Ама аз не знаех къде беше то", е малко странно", посочи историкът.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: