9600 ученици, родени през 2009 година, ще се включат в международното изследване PISA 2025, което започна в българските училища. То се провежда в периода от 24 март до 9 май 2025 г.
През това време 15-годишните ученици ще трябва да покажат как са усвоили знания в сферите четене, математика и природни науки. Когато пандемията от COVID-19 прекъсна учебния процес през пролетта на 2020 г., повечето от тях бяха в начален етап на образование – най-често в 3. или 4. клас. Именно тогава се изграждат основни умения по четене и математика – области, в които PISA оценява усвояването на уроците. В следващите години обучението на учениците премина през чести прекъсвания и трудности при преминаването към дистанционна форма.
PISA – програмата за международно оценяване на учениците – се организира на всеки три години от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и измерва функционалната грамотност на 15-годишни ученици в три основни области: четене, математика и природни науки.
Важно е да се отбележи, че PISA не се базира на класа, а на възрастта на учениците, като включва всички, навършили 15 години към определена дата, обикновено преди 1 май на годината на теста. Поради това някои ученици могат да бъдат и в 8. или 10. клас, в зависимост от индивидуалния им образователен път.
Тревожни резултати от PISA 2022
Предстоящото издание на PISA идва на фона на притеснителни резултати от изследването през 2022 г. Тогава 15-годишните български ученици постигнаха средно 417 точки по математика – значително под средния резултат за страните от ОИСР. По четене резултатът беше 454 точки, а по природни науки – 421.
Още по-тревожно е, че 54% от българските ученици не достигат базовото ниво по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Тези данни показват сериозни дефицити във функционалната грамотност на българските младежи.
Мнения на експерти
Образователни специалисти изразяват загриженост относно тези резултати и подчертават необходимостта от цялостни реформи в образователната система в България. Д-р Светла Петрова, национален координатор на PISA, коментира, че "PISA не е изпит, за който да се готвим целенасочено" и подчертава, че подготовката чрез решаване на тестови задачи няма да доведе до устойчиво подобрение.
Според нея е необходимо преосмисляне на разбирането за качествено образование и промяна на всички аспекти на системата, за да се формират знания, умения и нагласи, които PISA измерва. Резултатите от изследването се очакват в края на 2026 г.
МОН пуска онлайн платформа за подготовка за PISA 2025
PISA 2022: Българското образование отчита тревожно ниски резултати като отпреди 16 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: