Зимата в родопското село Рибново е сезонът на сватбите. Там живеят около 3000 души - изцяло от помашкото малцинство. Всяка година сватбите в Рибново привличат вниманието на чуждите медии, а в Youtube има десетки видеа, от които може да се види целият колорит на региона.
През останалото време на година няма нищо бляскаво - жените ходят със забрадки, а младите влюбени могат да се виждат само на публични места. Сватбите са през зимата, защото през лятото хората от Рибново берат тютюн някъде или са на гурбет.
По време на Възродителния процес, местните се вдигат на бунт и се налага да минат години, докато тоталитарната власт ги пречупи и смени имената им. Това лято една жена от Рибново призова съгражданите си да гласуват по съвест. Айше Емин обяви в социалните мрежи, че гласува за "Демократична България" чрез снимка, направена на терасата в семейната ѝ къща. Постът ѝ във Фейсбук имаше хиляди споделяния и се оказа най-успешната локална кампания за място, където вотът е изцяло за ДПС.
Пищна сватба по стар обичай в Рибново показа преди няколко дни и агенция „Франс Прес“. Сватбата мина и в рубриката "Без коментар" на "Евронюз".
Празненствата за брака на 21-годишната Нефие Еминкова и 24-годишния Шабан Киселов са описани от AFP като „феерия на светли цветове, цветя, пиршества и танци“. Въпреки това булката не може да види почти нищо от тях – очите ѝ трябва да останат плътно затворени, докато мюсюлманският свещеник не благослови новото семейство.
VIDEO: The marriage of Nefie Eminkova and Schaban Kiselov is an extravaganza of colours, flowers, feasting and dancing. But the bride, who comes from Bulgaria's Pomak minority, can see none of it. Her eyes must remain tightly closed until a Muslim priest blesses the couple pic.twitter.com/HlH5b9htSM
— AFP News Agency (@AFP) January 12, 2022
Двойката следва вековен зимен сватбен обред, който се е съхранил в малкото общество на Рибново – село, община Гърмен. Обредът продължава два пълни дни, като започва с пищна демонстрация на булчинската зестра. Чеизът на булката се събира още от когато тя е дете.
Кадрите от сватбата показват Нефие и Шабан, окичени с банкноти по 50 и 100 лева.
Ритуалът включва „всичко, което можете да си представите и от което едно семейство може да се нуждае“, казва булката. Плетени чорапи, бебешки одеяла и спално бельо са окачени на дървено скеле на улицата, в непосредствена близост до напълно ръчно изработеното брачно легло. Отвън е изваден и телевизор.
Кулминацията на сватбата идва в края на втория ден с ритуала „гелина“ – боядисването на лицето на младоженката. В помещение, недостъпно за мъжките очи, две от най-старите жени в рода покриват лицето на Нефие с плътен слой бяла боя, а после го декорират с цветни пайети.
Покриват косата ѝ с червена забрадка вместо с традиционното бяло було. Украсяват изрисуваното ѝ като на кукла лице с гирлянди от копринени цветя и ивици от лъскава сърма, за да я направят напълно неузнаваема.
Според обичая „гелина“ – докато булката върви към новия си дом, тя е със затворени очи и носи огледало. Идеята е да не поглежда другите, а да гледа само в огледалото, за да се гордее с красотата си. Така прави и Нефие – от време на време тя отваря само за малко очите си, но няма представа какво се случва наоколо.
Така булката стига до бъдещия си съпруг. Тя носи традиционните тъмночервени шалвари и многоцветна престилка. Пръстите ѝ са изрисувани с къна. Младоженецът по никакъв начин не отвлича вниманието от любимата си – той е с дънки, светлосиня риза и черен блейзър.
Имамът благославя бъдещото семейство, Шабан измива лицето на Нефие с мляко и тя за първи път вижда новия си дом като омъжена жена.
Целият този пищен обичай е съпроводен от много храна, зурни, тъпани и танци. Не се консумира алкохол.
Роднините се поздравяват и сядат на отрупани с блюда продълговати маси, а младоженците се целуват под цветната заря, изстреляна в небето. Младо момче гърми с пистолет във въздуха, за да отпразнува началото на съвместния живот на Нефие и Шабан.
„Така се женят хората тук и ние също искахме сватбата ни да протече по този начин“, казва булката.
Нефие и Шабан няма да останат дълго в Рибново. През пролетта ще заминат за Германия, където 24-годишният мъж има малък бизнес за подови настилки. Като много други българи, той е потърсил работа и по-добро заплащане в чужбина. Върнал се е в България за кратко – само за сватбата, коментират от AFP.
„Родителите ми не са имали възможност да направят такава сватба и реших да го сторя по стария обичай, за да ги зарадвам. Те изглеждат дори по-щастливи, отколкото сме ние“, казва Шабан.
Комунистическият режим до 1989 г. е бил особено враждебен към мюсюлманското малцинство на помаците, пишат от AFP. Те са българи, принудени да приемат исляма по време на Османското иго. В България живеят около 200 хиляди помаци, но само в Рибново и още едно село са съхранили този сватбен обичай.
„Всичко това е благодарение на географската изолация на Рибново и капсулацията на неговото общество", казва пред агенцията професорът по етнология Евгения Иванова.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: