Броят на потребителите започва да спада за пръв път в 17-годишната история на Facebook.
Отчетите на компанията майка Meta показват загуба на около половин милион активни потребители през последната четвъртина на 2021 година. И докато това е само капка в океaна от близо 1.93 милиарда души, които използват различните ѝ приложения, не може да се подмине фактът, че отбелязваме края на бързия и дългогодишен възход, на който платформата се радваше.
Тази статистика олицетворява трудностите, които Facebook изпитва в опитите да остане релевантен за младите. Конкуренцията в лицето на приложения като TikTok продължава да се развива и да привлича все повече хора.
Главният финансов директор на Meta Дейвид Венер отдаде спада именно на това:
„Вярваме, че конкурентните услуги се отразяват негативно на растежа ни, най-вече сред младата аудитория,“ каза той, след което добави, че и повишената цена на Интернета в Индия е сред факторите за този развой. Facebook разполага с около 350 милиона потребители в страната от Южна Азия – това е техният най-голям пазар.
Марк Зукърбърг назова конкретно и основния проблем – TikTok: „Уникалното в този случай е, че TikTok вече са огромен конкурент, а продължават да растат на доста бързи темпове,“ след което добави“ „Смятам, че цялостният интерес към този тип платформи ще нарасне и това ни кара да сме оптимисти за бъдещето. Но има много работя, която трябва да свършим.“
Уол Стрийт бързо реагира на новините и акциите на компанията спаднаха с 20%
Реакцията?
Ситуацията поставя още по-голяма тежест върху хода на компанията да насочи следващите си крачки към „метавселената“ – съчетаване на технологии за виртуална и обогатена реалност в ново онлайн пространство. В края на октомври Зукърбърг обяви това за бъдещето - „също както беше социалната мрежа, когато започнахме“. Meta ще трябва се надява думите му да са истина и експериментът да се окаже успешен, ако иска да остане актуална.
В краткосрочен план Meta инвестира в услуги тип „Reels”, които наподобяват TikTok и представляват кратки видео материали. В дългосрочен вниманието ѝ е насочено изцяло към вграждането на нови технологии като тази за виртуална реалност – сумата, отделена за тази цел в рамките на изминалата година е около 10 милиарда долара.
Истината е, че разрастването на Facebook отдавна намаляваше темповете си – най-вече поради застаряващата потребителска маса и липсата на нови страни, към които да пробива. Днес тя е достигнала до почти всяко кътче на света, с изключение на държави като Китай, в които е забранена.
Дори и при тези обстоятелства обаче Facebook продължава да е машина за пари – през последната четвъртина от миналата година печалбите ѝ са на стойност 33.67 милиарда долара – с 20% повече от последния отчет.
За пръв път обаче е изправена пред истинско предизвикателство – предстои да разберем дали ще остане в миналото, или крачката ѝ към бъдещето ще се окаже успешна.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: