Потребителите на Facebook намаляват за пръв път в историята Снимка: © Getty Images

Броят на потребителите започва да спада за пръв път в 17-годишната история на Facebook.

Отчетите на компанията майка Meta показват загуба на около половин милион активни потребители през последната четвъртина на 2021 година. И докато това е само капка в океaна от близо 1.93 милиарда души, които използват различните ѝ приложения, не може да се подмине фактът, че отбелязваме края на бързия и дългогодишен възход, на който платформата се радваше.

Тази статистика олицетворява трудностите, които Facebook изпитва в опитите да остане релевантен за младите. Конкуренцията в лицето на приложения като TikTok продължава да се развива и да привлича все повече хора.

Главният финансов директор на Meta Дейвид Венер отдаде спада именно на това:

„Вярваме, че конкурентните услуги се отразяват негативно на растежа ни, най-вече сред младата аудитория,“ каза той, след което добави, че и повишената цена на Интернета в Индия е сред факторите за този развой. Facebook разполага с около 350 милиона потребители в страната от Южна Азия – това е техният най-голям пазар.

Марк Зукърбърг назова конкретно и основния проблем – TikTok: „Уникалното в този случай е, че TikTok вече са огромен конкурент, а продължават да растат на доста бързи темпове,“ след което добави“ „Смятам, че цялостният интерес към този тип платформи ще нарасне и това ни кара да сме оптимисти за бъдещето. Но има много работя, която трябва да свършим.“

Уол Стрийт бързо реагира на новините и акциите на компанията спаднаха с 20%

Реакцията?

Ситуацията поставя още по-голяма тежест върху хода на компанията да насочи следващите си крачки към „метавселената“ – съчетаване на технологии за виртуална и обогатена реалност в ново онлайн пространство. В края на октомври Зукърбърг обяви това за бъдещето - „също както беше социалната мрежа, когато започнахме“. Meta ще трябва се надява думите му да са истина и експериментът да се окаже успешен, ако иска да остане актуална.

В краткосрочен план Meta инвестира в услуги тип „Reels”, които наподобяват TikTok и представляват кратки видео материали. В дългосрочен вниманието ѝ е насочено изцяло към вграждането на нови технологии като тази за виртуална реалност – сумата, отделена за тази цел в рамките на изминалата година е около 10 милиарда долара.

Истината е, че разрастването на Facebook отдавна намаляваше темповете си – най-вече поради застаряващата потребителска маса и липсата на нови страни, към които да пробива. Днес тя е достигнала до почти всяко кътче на света, с изключение на държави като Китай, в които е забранена.

Дори и при тези обстоятелства обаче Facebook продължава да е машина за пари – през последната четвъртина от миналата година печалбите ѝ са на стойност 33.67 милиарда долара – с 20% повече от последния отчет.

За пръв път обаче е изправена пред истинско предизвикателство – предстои да разберем дали ще остане в миналото, или крачката ѝ към бъдещето ще се окаже успешна.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024