"Призрачният флот" от стари танкери, с който Русия цели да заобиколи санкциите Снимка: © Getty Images

Русия тихо гради флотилия от повече от 100 застаряващи танкери, с които се надява да заобиколи западните рестрикции върху продажбите на руски петрол след нахлуването на страната в Украйна, съобщава Financial Times, позовавайки се на корабни брокери и анализатори.

Според корабния брокер Braemar Москва, която разчита основно на чуждестранни танкери, за да превозва суровия си петрол, е добавила повече от 100 кораба към актива си през тази година - чрез директни или индиректни покупки. Според енергийната консултантска фирма Rystad Русия се е снабдила със 103 нови танкера през 2022 чрез купуване и релокиране на кораби, които са обслужвали Иран и Венецуела - две от държавите, които попадат под западното ембарго.

Усилията на Кремъл са насочени в опит да се преодолеят новите международни ограничения, свързани с износа на петрол от страната. От понеделник влиза в сила и забраната на ЕС за внос по море, а в петък блокът подкрепи и нов глобален ценови таван от 60 долара на барел, който е част и от по-широка инициатива на Г-7.

Експерти вярват, че този нов руски флот ще намали влиянието на тези мерки, но няма да го отстрани напълно.

Очаква се предприетите ограничения на Европейския съюз и Г-7 да откъснат Москва от голяма част от глобалния танкерен флот. Застрахователи като Lloyd's of London ще бъдат спрени от това да покриват плавателни съдове, превозващи руски петрол, независимо от дестинацията, освен ако той не бива продаван по схемата с ограничената цена.

В същото време Русия отдавна зае твърда позиция, че няма да работи с никоя държава, която налага този таван на цените, което означава, че е много вероятно да откаже да доставя петрол при тези условия.

Вместо това тя цели да използва новия си флот, за да се опита да снабдява страни като Индия, Китай и Турция, които станаха по-значими нейни купувачи, след като Европа намали доставките.

Руските покупки са предимно анонимни, но могат да бъдат проследени чрез драстичното увеличение на броя на неназовани купувачи, които се появяват в регистрите. Плавателните съдове обикновено са на възраст между 12 и 15 години и се очаква да бъдат бракувани в близкото бъдеще, посочи пред Financial Times Аноп Сингх, ръководител на отдела за изследване на танкери в Braemar.

"Това са купувачи, с които ние, като дългогодишни брокери, не сме запознати," каза той. "Убедени сме, че по-голямата част от тези кораби са предназначени за Русия".

Има данни, че през 2022 страната е закупила 29 супертанкера, познати като VLCC - "very large crude carriers" или мащабни преносители на суров петрол. Всеки от тях е способен да побере повече от 2 милиона барела, съобщи Braemar пред Международната агенция по енергентика преди месец. Страната вероятно е прибавила към активите си и 31 танкера с размер Suezmax, които могат да превозват по около 1 милион барела, както и 49 танкера Aframax с капацитет от около 700 барела.

Андрей Костин, ръководителят на руската държавна банка VTB, до голяма степен потвърди стремежа на Кремъл през октомври, когато каза, че държавата трябва да похарчи "поне 1 милиард рубли за разширяване на танкерния флот". През март вицепремиерът Александър Новак намекна, че страната ще изгради собствени "вериги за доставки".

"Броят на плавателните съдове, които ще са необходими на Русия, за да пренесе целия си неф, е упомрачителен," твъди Крейг Кенеди, експерт по руски нефт в Центъра "Дейвис" в Харвард. "През последните месеци забелязахме доста продажби на неназовани купувачи, като няколко седмици след сделките тези танкери се появяват в Русия, за да вземат първия си товар от суров петрол."

Той изрази съмнение, че въпросните VLCC ще могат да влязат в употреба от Москва, тъй като са твърде големи, за да бъдат натоварени в руски пристанища, дори някои от тях да бъдат използвани за пренос на карго от кораб до кораб. Също така отбеляза, че не е сигурно, че всички кораби, закупени от анонимни или непознати купувачи, ще се окажат на руско разположение.

Дори и при тази инвастиция обаче, очакванията остават, че Кремъл ще се изправи пред недостиг на танкери и през първите месеци на 2023 година ще се бори да поддържа нивата на износ, което би довело до повишаване на цените.

Положението може да стане дори по-лошо за Русия, когато през февруари забраната на ЕС засегне и руските рефинирани горива, добавя Кенеди. Страната ще се нуждае от достъп до още повече танкери от обикновено, тъй като продължителността на всяко пътуване ще бъде по-голяма - петролът, който преди е бил продаван в Европа, ще бъде изпращан на нови купувачи в Азия.

Braemer прогнозира недостигът на Кремъл да засегне между 700 хиляди и 1.5 милиона барела дневно. Според Rystad Русия ще се нуждае от 60-70 допълнителни танкера и очаква морският износ да намалее с около 200 хиляди барела дневно.

"Нуждаят се от повече от 240 танкера, за да поддържат настоящия си износ," посочи Виктор Курилов - анализатор в Rystad.

"Колкото и хитри схеми да въвеждат, няма как да не изпитат затруднения с това да запазят целостта на износа си," допълни Кенеди.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Влакът София-Благоевград е дерайлирал

Дерайлирали са е локомотивът и първият вагон на влака

19:37 - 23.11.2024
Бизнес

Кои са най-скъпите улици в света за 2024 година

Софийският бул. "Витоша" остава на 41-во място в класацията

17:24 - 23.11.2024
Култура

Биография на НАТО на британския журналист Питър Апс вече е на българския пазар

Изданието е част от поредицата Власт и отговорност

16:31 - 23.11.2024
Култура

Кендрик Ламар изненада феновете си с нов албум

GNX съдържа 12 песни

15:23 - 23.11.2024
Важно днес

ПП-ДБ приема поканата от ГЕРБ, но настоява разговорите да са публични

В предложението за разговори не се споменават имена или позиции

12:10 - 23.11.2024
Важно днес

Борисов подхранва разделението в ПП-ДБ - предлага Атанасов за шеф на парламента

Борисов се предлага за премиер с хоризонт от 2-3 месеца

10:44 - 23.11.2024