"Призрачният флот" от стари танкери, с който Русия цели да заобиколи санкциите Снимка: © Getty Images

Русия тихо гради флотилия от повече от 100 застаряващи танкери, с които се надява да заобиколи западните рестрикции върху продажбите на руски петрол след нахлуването на страната в Украйна, съобщава Financial Times, позовавайки се на корабни брокери и анализатори.

Според корабния брокер Braemar Москва, която разчита основно на чуждестранни танкери, за да превозва суровия си петрол, е добавила повече от 100 кораба към актива си през тази година - чрез директни или индиректни покупки. Според енергийната консултантска фирма Rystad Русия се е снабдила със 103 нови танкера през 2022 чрез купуване и релокиране на кораби, които са обслужвали Иран и Венецуела - две от държавите, които попадат под западното ембарго.

Усилията на Кремъл са насочени в опит да се преодолеят новите международни ограничения, свързани с износа на петрол от страната. От понеделник влиза в сила и забраната на ЕС за внос по море, а в петък блокът подкрепи и нов глобален ценови таван от 60 долара на барел, който е част и от по-широка инициатива на Г-7.

Експерти вярват, че този нов руски флот ще намали влиянието на тези мерки, но няма да го отстрани напълно.

Очаква се предприетите ограничения на Европейския съюз и Г-7 да откъснат Москва от голяма част от глобалния танкерен флот. Застрахователи като Lloyd's of London ще бъдат спрени от това да покриват плавателни съдове, превозващи руски петрол, независимо от дестинацията, освен ако той не бива продаван по схемата с ограничената цена.

В същото време Русия отдавна зае твърда позиция, че няма да работи с никоя държава, която налага този таван на цените, което означава, че е много вероятно да откаже да доставя петрол при тези условия.

Вместо това тя цели да използва новия си флот, за да се опита да снабдява страни като Индия, Китай и Турция, които станаха по-значими нейни купувачи, след като Европа намали доставките.

Руските покупки са предимно анонимни, но могат да бъдат проследени чрез драстичното увеличение на броя на неназовани купувачи, които се появяват в регистрите. Плавателните съдове обикновено са на възраст между 12 и 15 години и се очаква да бъдат бракувани в близкото бъдеще, посочи пред Financial Times Аноп Сингх, ръководител на отдела за изследване на танкери в Braemar.

"Това са купувачи, с които ние, като дългогодишни брокери, не сме запознати," каза той. "Убедени сме, че по-голямата част от тези кораби са предназначени за Русия".

Има данни, че през 2022 страната е закупила 29 супертанкера, познати като VLCC - "very large crude carriers" или мащабни преносители на суров петрол. Всеки от тях е способен да побере повече от 2 милиона барела, съобщи Braemar пред Международната агенция по енергентика преди месец. Страната вероятно е прибавила към активите си и 31 танкера с размер Suezmax, които могат да превозват по около 1 милион барела, както и 49 танкера Aframax с капацитет от около 700 барела.

Андрей Костин, ръководителят на руската държавна банка VTB, до голяма степен потвърди стремежа на Кремъл през октомври, когато каза, че държавата трябва да похарчи "поне 1 милиард рубли за разширяване на танкерния флот". През март вицепремиерът Александър Новак намекна, че страната ще изгради собствени "вериги за доставки".

"Броят на плавателните съдове, които ще са необходими на Русия, за да пренесе целия си неф, е упомрачителен," твъди Крейг Кенеди, експерт по руски нефт в Центъра "Дейвис" в Харвард. "През последните месеци забелязахме доста продажби на неназовани купувачи, като няколко седмици след сделките тези танкери се появяват в Русия, за да вземат първия си товар от суров петрол."

Той изрази съмнение, че въпросните VLCC ще могат да влязат в употреба от Москва, тъй като са твърде големи, за да бъдат натоварени в руски пристанища, дори някои от тях да бъдат използвани за пренос на карго от кораб до кораб. Също така отбеляза, че не е сигурно, че всички кораби, закупени от анонимни или непознати купувачи, ще се окажат на руско разположение.

Дори и при тази инвастиция обаче, очакванията остават, че Кремъл ще се изправи пред недостиг на танкери и през първите месеци на 2023 година ще се бори да поддържа нивата на износ, което би довело до повишаване на цените.

Положението може да стане дори по-лошо за Русия, когато през февруари забраната на ЕС засегне и руските рефинирани горива, добавя Кенеди. Страната ще се нуждае от достъп до още повече танкери от обикновено, тъй като продължителността на всяко пътуване ще бъде по-голяма - петролът, който преди е бил продаван в Европа, ще бъде изпращан на нови купувачи в Азия.

Braemer прогнозира недостигът на Кремъл да засегне между 700 хиляди и 1.5 милиона барела дневно. Според Rystad Русия ще се нуждае от 60-70 допълнителни танкера и очаква морският износ да намалее с около 200 хиляди барела дневно.

"Нуждаят се от повече от 240 танкера, за да поддържат настоящия си износ," посочи Виктор Курилов - анализатор в Rystad.

"Колкото и хитри схеми да въвеждат, няма как да не изпитат затруднения с това да запазят целостта на износа си," допълни Кенеди.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Иван Костов, Веселин Методиев, Екатерина Михайлова започват дебат в ДСБ за президентските избори

Партията събира кръгла маса в търсене на "силен кандидат, който да обедини демократичните избиратели"

17:28 - 23.05.2025
Кино и сериали

Marvel отлага премиерите на „Avengers: Doomsday“ и „Avengers: Secret Wars“

Marvel Studios прави ключови промени в графика си

16:49 - 23.05.2025
Важно днес

Три дни без Синя и Зелена зона в София

Зоните в София за почасово платено паркиране няма да работят в трите почивни дни

16:21 - 23.05.2025
Важно днес

Харвард ще съди администрацията на Тръмп след забраната за прием на чуждестранни студенти

Хиляди чуждестранни студенти в "Харвард" може да останат без право да учат и пребивават в САЩ след забрана на Тръмп

16:10 - 23.05.2025
Политика

Тръмп ще слага 50% мито за вноса от Европейския съюз от 1 юни

Преговорите ЕС не водят доникъде, твърди американският президент

15:16 - 23.05.2025
Важно днес

Радев сезира КС заради "мълчаливия отказ" за референдума

Иска съдът да отмени решението на Наталия Киселова

14:59 - 23.05.2025
Важно днес

Никола Цолов спечели първия си полпозишън във Формула 3

Българският пилот е най-добрият в първата група на квалификациите в Монако

14:15 - 23.05.2025
Важно днес

Кметът на район "Илинден" и съветници от СОС се подиграват с хората от "Захарна фабрика", останали без домове

Емил Бранчевски, Карлос Контрера и Иван Виделов предлагат общината да купи еднопосочни билети до Страсбург за жалбоподателите

14:11 - 23.05.2025
Коли

За първи път китайската BYD продаде повече коли от Tesla в Европа

Това е повратен момент в пазара на електромобили в Европа, доминиран от години от Tesla

14:04 - 23.05.2025