Снимка: © Getty Images

Според данни на „Евростат“ от 2018 г. българите генерират 18,7 кг отпадъци от пластмасови опаковки на глава от населението за година. От това количество само 59% стигат до етапа на рециклиране, а останалите отиват или в околната среда, или се озовават в смесените битови отпадъци и най-често са депонирани или изгаряни. 

Производителите на безалкохолни напитки и бутилиращите компании за вода у нас подкрепят въвеждането на депозитна система за напитките в пластмасова опаковка, но само на принципа "от бутилка до бутилка". 

Позицията на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) стана ясна по време на регионалната онлайн конференция "PRIA Околна среда България". 

През януари вицепремиерът и министър на околната среда и водите Борислав Сандов обяви, че ще се обсъди идеята в магазините и търговските вериги да се поставят автомати, където да бъдат предавани празните бутилките.

Срещу опаковките гражданите ще получават касова бележка със сума, която могат да ползват или директно стойността на депозита. Според министъра на околната среда е нужна кардинална промяна, за да може България да изпълни целта по европейската директива – до 2029 г. 90% от опаковките от пластмаса да бъдат събирани и рециклирани, а 30% рециклиран материал да се вложи в ново производство. В противен случай страната ще трябва да плати милиони евро глоба. 

Тогава Сандов каза и че сдружението за модерна търговия (в което влизат повечето големи вериги) принципно подкрепя въвеждането на подобна система. До момента обаче липсваше становище от страна на бутилиращите компании. 

Сега индустрията излезе със своя концепция как да стане "зеленият преход" и предлага той да е под формата на пълен кръгов модел "от бутилка в бутилка" на използваните от индустрията опаковки. Това означава, че пластмасата за рециклиране трябва да се върне при тези, които са бутилирали продукта. Производителите на напитки обявиха няколко минимални критерии, за да започне да функционира системата: 

Първият е всички граждани и търговски обекти – малки и големи, да участват в системата, т.е. да имат лесен достъп до точките за обратно изкупуване – чрез вендинг машини за големите вериги и други цифрови решения, напр. чрез баркод, за малките обекти.

И вторият - събраният материал да остава за рециклиране и повторно използване в страната, а производителите да са с приоритетно право да го изкупуват и влагат в новите си опаковки. 

На 07 януари Сандов съобщи в Народното събрание, че се обсъжда въвеждане на машини, в които хората да могат да връщат пластмасови бутилки, вместо да ги изхвърлят в контейнерите за общи отпадъци. Очевидно обаче, че бизнесът не иска да се започне просто от някъде и след това да се разширява обхватът, а да се изгради цялостна инфраструктура, която да поеме менажирането на този процес. 

Навсякъде в Европа производителите на напитки са тези, върху пада отговорността по събирането и обратното рециклиране на пластмаса и алуминий. За всичките други участници - търговци, организации и т.н - рециклирането е препоръчително. 

Какво представлява депозитната система? 

При покупката на продукт потребителите плащат допълнително малка сума (депозитна такса) за опаковката. Тази сума им се възстановява, когато върнат празната опаковка в специфични точки на събиране, най-ефективни сред които са обектите за търговия на дребно. За отчитане на събрания материал се използват баркод базирани решения, които се вграждат във вендинг машини и други цифрови и технологични системи, които приемат празната опаковка.

Препоръчително е цената на депозита да е лесна за изчисляване, да не оскъпява твърде много опаковката - за да няма измами, но и да е достатъчно висока, за да мотивира потребителя да върне опаковката. От ключово значение за успеха на този подход е процесът да е достъпен за всички граждани. В обхвата на депозитната система влизат пластмасови и стъклени бутилки и алуминиеви кенове.

В европейските държави с най-успешни практики и най-висок процент събираемост на опаковките чрез депозитна система водеща роля в процеса имат производителите и вносителите на напитки, казват от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. 

Това става чрез специално създадена организация без право на печалба, която се самофинансира и не ползва публични средства.

Организацията носи отговорност за финансирането на процеса, за поставянето на обозначения и баркод на продуктите, за избора на рециклатори, за проследяване на материалните и паричните потоци, на взаимодействията в цялата верига от партньорства, както и за информиране на институциите и потребителите.

Успешни примери

Депозитната система в Норвегия работи още от 1902 година. От 1999 г. тя се управлява от частно акционерно дружество с нестопанска цел, с равен дял на участие и ангажимент на производителите на безалкохолни напитки и търговците на дребно. Оперативните разходи на системата се покриват от депозитите, които потребителите не са си възстановили. Като допълнителен стимул, всички депозити, включително непотърсените от потребителите, са освободени от ДДС. 

Там всеки, който продава продукт, който е в обхвата на депозитната система, е длъжен да го приеме обратно. Това важи дори за онлайн магазините, които събират обратно опаковки от домакинствата.

През 2020 година в страната са предадени 1,4 милиарда бутилки и кенове. Най-ефективно е събирането чрез вендинг машини - гражданите имат достъп до общо 3 700 такива, които отчитат 94% от активността на депозитната система.

Другият добър пример е Литва. Производителите на напитки в държавата винаги са изпитвали недостиг на суровини за опаковки, като тук се включват не само газираните напитки и водата, а и бирата и леките алкохоли. Затова индустрията винаги се е стремяла да влага 50% повторно в производството.

Когато депозитната система влиза в оперативно действие, Литва достига 75% събиране на опаковките на индустрията, макар че първоначалните цели са за 60%. Скоро след това процентите стават 92-93% годишно. 100% от събрания материал се рециклира.

В страната има над 3000 точки на обратно изкупуване на опаковките. Вендинг машините, които са 1100, се намират предимно в големите супермаркети. В малките населени места опаковките се връщат в малки търговски обекти. 30% от приходите на централната организация идват от продажбата на материали, 50% от субсидия от производители и търговци и 20% от непотърсени депозити. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Путин: Разширяването на НАТО ще изисква реакция от Москва

Руският президент каза, че вижда заплаха в разширяването на Алианса

И McDonald's напуска Русия, продава бизнеса си след повече от 30 г. в страната

Първият ресторант носеше символична тежест за въвеждането на западния модел в Русия 

Съдът: Хора на високи държавни позиции са взели участие в схемата за пране на пари от "Хемус"

Желанието на единствения обвиняем за парична гаранция бе отхвърлено

Кирил Петков обяви по-високи компенсации за ток за бизнеса

Срещата с работодателите идва в навечерието на национален протест

Румен Радев: Руските МиГ-29 могат да летят най-много още около година

Президентът изрази опасенията си, че договорените със САЩ самолети са малко на брой

От фабрика на Renault - сега за "Москвич" - завръщане в миналото за Русия след инвазията

Френският автомобилен гигант се е съгласил на национализация - с опция да се завърне евентуално до 6 години

"За едни 12 точки": За кого гласува българското жури на "Евровизия"

Тази година журито не подкрепи песента победител на Украйна, което предизвика вълна от реакции в социалните мрежи

"Продай на Remix" - услугата, която дава втори живот на дрехите ви

"Най-зелените компании в България“ отличи Remix за изключителни постижения в областта на устойчивата мода