Производителите на напитки имат няколко условия, преди да тръгне депозитната система за кенове и пластмаса Снимка: © Getty Images

Според данни на „Евростат“ от 2018 г. българите генерират 18,7 кг отпадъци от пластмасови опаковки на глава от населението за година. От това количество само 59% стигат до етапа на рециклиране, а останалите отиват или в околната среда, или се озовават в смесените битови отпадъци и най-често са депонирани или изгаряни.

Производителите на безалкохолни напитки и бутилиращите компании за вода у нас подкрепят въвеждането на депозитна система за напитките в пластмасова опаковка, но само на принципа "от бутилка до бутилка".

Позицията на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) стана ясна по време на регионалната онлайн конференция "PRIA Околна среда България".

През януари вицепремиерът и министър на околната среда и водите Борислав Сандов обяви, че ще се обсъди идеята в магазините и търговските вериги да се поставят автомати, където да бъдат предавани празните бутилките.

Срещу опаковките гражданите ще получават касова бележка със сума, която могат да ползват или директно стойността на депозита. Според министъра на околната среда е нужна кардинална промяна, за да може България да изпълни целта по европейската директива – до 2029 г. 90% от опаковките от пластмаса да бъдат събирани и рециклирани, а 30% рециклиран материал да се вложи в ново производство. В противен случай страната ще трябва да плати милиони евро глоба.

Тогава Сандов каза и че сдружението за модерна търговия (в което влизат повечето големи вериги) принципно подкрепя въвеждането на подобна система. До момента обаче липсваше становище от страна на бутилиращите компании.

Сега индустрията излезе със своя концепция как да стане "зеленият преход" и предлага той да е под формата на пълен кръгов модел "от бутилка в бутилка" на използваните от индустрията опаковки. Това означава, че пластмасата за рециклиране трябва да се върне при тези, които са бутилирали продукта. Производителите на напитки обявиха няколко минимални критерии, за да започне да функционира системата:

Първият е всички граждани и търговски обекти – малки и големи, да участват в системата, т.е. да имат лесен достъп до точките за обратно изкупуване – чрез вендинг машини за големите вериги и други цифрови решения, напр. чрез баркод, за малките обекти.

И вторият - събраният материал да остава за рециклиране и повторно използване в страната, а производителите да са с приоритетно право да го изкупуват и влагат в новите си опаковки.

На 07 януари Сандов съобщи в Народното събрание, че се обсъжда въвеждане на машини, в които хората да могат да връщат пластмасови бутилки, вместо да ги изхвърлят в контейнерите за общи отпадъци. Очевидно обаче, че бизнесът не иска да се започне просто от някъде и след това да се разширява обхватът, а да се изгради цялостна инфраструктура, която да поеме менажирането на този процес.

Навсякъде в Европа производителите на напитки са тези, върху пада отговорността по събирането и обратното рециклиране на пластмаса и алуминий. За всичките други участници - търговци, организации и т.н - рециклирането е препоръчително.

Какво представлява депозитната система?

При покупката на продукт потребителите плащат допълнително малка сума (депозитна такса) за опаковката. Тази сума им се възстановява, когато върнат празната опаковка в специфични точки на събиране, най-ефективни сред които са обектите за търговия на дребно. За отчитане на събрания материал се използват баркод базирани решения, които се вграждат във вендинг машини и други цифрови и технологични системи, които приемат празната опаковка.

Препоръчително е цената на депозита да е лесна за изчисляване, да не оскъпява твърде много опаковката - за да няма измами, но и да е достатъчно висока, за да мотивира потребителя да върне опаковката. От ключово значение за успеха на този подход е процесът да е достъпен за всички граждани. В обхвата на депозитната система влизат пластмасови и стъклени бутилки и алуминиеви кенове.

В европейските държави с най-успешни практики и най-висок процент събираемост на опаковките чрез депозитна система водеща роля в процеса имат производителите и вносителите на напитки, казват от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

Това става чрез специално създадена организация без право на печалба, която се самофинансира и не ползва публични средства.

Организацията носи отговорност за финансирането на процеса, за поставянето на обозначения и баркод на продуктите, за избора на рециклатори, за проследяване на материалните и паричните потоци, на взаимодействията в цялата верига от партньорства, както и за информиране на институциите и потребителите.

Успешни примери

Депозитната система в Норвегия работи още от 1902 година. От 1999 г. тя се управлява от частно акционерно дружество с нестопанска цел, с равен дял на участие и ангажимент на производителите на безалкохолни напитки и търговците на дребно. Оперативните разходи на системата се покриват от депозитите, които потребителите не са си възстановили. Като допълнителен стимул, всички депозити, включително непотърсените от потребителите, са освободени от ДДС.

Там всеки, който продава продукт, който е в обхвата на депозитната система, е длъжен да го приеме обратно. Това важи дори за онлайн магазините, които събират обратно опаковки от домакинствата.

През 2020 година в страната са предадени 1,4 милиарда бутилки и кенове. Най-ефективно е събирането чрез вендинг машини - гражданите имат достъп до общо 3 700 такива, които отчитат 94% от активността на депозитната система.

Другият добър пример е Литва. Производителите на напитки в държавата винаги са изпитвали недостиг на суровини за опаковки, като тук се включват не само газираните напитки и водата, а и бирата и леките алкохоли. Затова индустрията винаги се е стремяла да влага 50% повторно в производството.

Когато депозитната система влиза в оперативно действие, Литва достига 75% събиране на опаковките на индустрията, макар че първоначалните цели са за 60%. Скоро след това процентите стават 92-93% годишно. 100% от събрания материал се рециклира.

В страната има над 3000 точки на обратно изкупуване на опаковките. Вендинг машините, които са 1100, се намират предимно в големите супермаркети. В малките населени места опаковките се връщат в малки търговски обекти. 30% от приходите на централната организация идват от продажбата на материали, 50% от субсидия от производители и търговци и 20% от непотърсени депозити.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Култура

С продажбите на "Времеубежище" в Украйна Георги Господинов подпомага защитата на страната

"Времеубежище е спасило няколко човешки живота"

20:07 - 06.04.2025
Спорт

Сангаре вкара за първи път от 7 месеца

"Левски" се бетонира на второто място

20:02 - 06.04.2025
Важно днес

ЕС решава как да отговори на Тръмп, докато 50 страни искат преговори за митата

Очаква се контрамерките на ЕС да са на стойност до 28 млрд. долара

17:28 - 06.04.2025
Важно днес

България спечели три златни медала на Световната купа по художествена гимнастика в София

Стилияна Николова спечели златото на обръч и топка, а ансамбълът триумфира с пет ленти

16:10 - 06.04.2025
Живот

Чийзкейк в шоколадови яйца – рецепта

Празничен десерт, който съчетава традиция и изненада

15:20 - 06.04.2025
Важно днес

Гласът тих, посланието - силно: Папа Франциск се появи изненадващо на площад "Свети Петър"

Неделната литургията беше специално посветена на болните

15:18 - 06.04.2025
Бизнес

Мъск изглежда не иска мита за Европа

Технологичният милиардер се надява САЩ и ЕС да договорят зона за свободна търговия

14:12 - 06.04.2025
Важно днес

Съдия Цариградска осъди агенция "Пик" за клеветнически статии

Агенцията ще трябва да ѝ плати обезщетение, но и да премахне статиите за нея

13:54 - 06.04.2025
Важно днес

Хиляди протестираха за по-достъпни жилища в Испания

85% от младите хора под 30 години живеят с родителите си заради високите наеми

13:02 - 06.04.2025