Ако бъдат публикувани разговорите между пилотите на катастрофиралия самолет Л39 и ръководството на полета в наземната кула, причините за фаталния инцидент може да станат ясни.
Това коментира журналистът Димитър Ставрев от списание "Криле" в интервю за Нова ТВ след доклада на Военна полиция за смъртта на летците Петко Димитров и Венцислав Дункин на 13 септември.
Според изводите на разследването - единствената причина за падането на самолета е поемането на "необосновано висок риск" от пилотите и нарушаване на полетния план.
Ставрев обаче коментира, че не може да си обясни защо Димитров и Дункин ще си позволят такова нарушение и насочи вниманието към ръководството на полета.
Оказва се, че по действащите правила във ВВС - само ако екипажът на самолета обяви аварийна ситуация, ръководителят полети може да се намесва и да им дава инструкции. Това е промяна на по-ранните изисквания във Военновъздушните сили.
Журналистът посочи, че командването в кулата вижда много добре какво се случва по време на полета и би трябвало да "подскаже на пилотите, че параметрите не отговарят на полетния план".
Сега обаче във ВВС нямало такива задължения. Вместо това ръководителите полети наблюдавали за промени в метеорологичната обстановка или за поява на птици в района на летенето.
Димитър Ставрев обърна внимание и на липсата на нормален нальот в българската бойна авиация. По стандартите на НАТО летците би трябвало да имат поне 180 часа на година. В България този стандарт е снижен до само 80, а двамата загинали пилоти са летяли само около 50 часа на година преди катастрофата.
При това - като инструктори на курсанти от военното училище в Долна Митрополия, те имат по-висок от средния за България нальот, а по неофициална информация той е около 30 часа годишно.
"В годините на прехода авиацията беше деградирана тотално. В момента мъжете и жените във ВВС правят чудеса от храброст. Летят изключително малко, но изпълняват задачите си 24/7. Правят дежурства за ер полисинг, през лятото два вертолета летяха, за да гасят пожари", каза още той.
Проблемът не е в това, че е проведен ден за демонстративни полети, защото те са начин да се покаже какво се случва в армията.
"Обществото има нужда от армия, но трябва и да се отделят пари за тази дейност", каза още журналистът.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: