Националният съвет по безопасност на транспорта (NTSB) в САЩ направи заключение, че самолетната катастрофа от 2020, при която загина баскетболната легенда Коби Брайънт, е станала вследствие на грешно пилотско решение.
На 26 януари миналата година петкратният шампион на NBA, 13-годишната му дъщеря Джиана и още шестима души се качиха на хеликоптер от Ориндж Каунти и отлетяха за спортната академия на „Мамбата“ в Таузънд Оукс. Заради лошите метеорологични условия и най-вече гъстата мъгла – летателната машина се разби в хълмовете край Лос Анджелис, което доведе до смъртта на всички пасажери.
Разследващите заключиха, че катастрофата е била „напълно предотвратима“. След четиричасов процес на изслушвания и дебати NTSB обяви, че пилотът на хеликоптера Ара Зобаян не се е съобразил с правилата при лоши метеорологични условия, навлязъл е в облаците, загубил е ориентация за местоположението на машината и след ляв завой, при който вертолетът се е снижил, го е разбил.
„Маневрата показва дезориентацията на пилота и ограничената видимост. Той некоректно е заключил, че хеликоптерът се е изкачвал, а всъщност е слизал надолу. Говорим за такава липса на ориентация, в която бъркаш горе и долу, ляво и дясно“, каза във вторник председателят на съвета по безопасност Робърт Съмуолт, цитиран от CNN.
„Дори добрите пилоти могат да попаднат в такива ситуации“, Добави, че Зобаян е можел да кацне принудително на летището, което се е намирало на няколко километра, или дори на паркинг", добави той.
„Този пилот наистина е искал да отиде там, накъдето е бил тръгнал“, допълни зам.-председателят Бруд Ландсбърг.
Разследващите препоръчват промяна на правилата за безопасност при полетите с хеликоптери – включително повече тренировки за пилотите, по-усилена подготовка и разиграване на различни сценарии на симулатор.
Петчленният състав на борда единодушно реши, че захранваните с турбина хеликоптери – като Sikorsky S-76B на Ара Зобаян – трябва да бъдат оборудвани със системи за предупреждение за катастрофи и системи, записващи звук и картина от пилотската кабина.
„Чувстваме, че ако са били изпълнени някои основни препоръки, вероятността от катастрофа щеше да бъде по-малка“, каза пред CNN Съмуолт.
Отговорността бе прехвърлена на регулаторите - като Федералната авиационна администрация, на чартърните компании и пилотите, които трябва да спазват правилата. „Ще работим като луди, за да направим тези препоръки приложими при всички полети“, добави председателят на съвета за сигурност.
Измина повече от година след смъртта на Брайънт, който отдаде 20 години на живота си на NBA. През цялата си кариера той се състезаваше за „Лос Анджелис Лейкърс“ и спечели 5 титли с „езерняците“. Игра 18 пъти в „Мача на звездите“, стана MVP на редовния сезон през 2008, а два пъти беше и най-полезен играч на финалите.
Той е четвъртият най-добър реализатор в историята на лигата, спечели два пъти олимпийско злато със САЩ и намери място в „Залата на славата“.
Прочетете още:
Коби Брайънт в "Залата на славата": Стани съвършен човек, а после перфектен баскетболист
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: