Рекламодатели твърдят, че Meta им дължи 7 милиарда долара Снимка: © Getty Images

Meta - компанията-майка на Facebook и Instagram - e дадена на съд заради обвинение в надписване на данните за потенциалния обхват, който двете социални мрежи обявяват пред рекламодателите си.

Според колективния съдебен иск, заведен в съда в Сан Франциско, тези данни са надценявани с до 400% над реалните индивидуални профили на хора (т.е. потенциални клиенти на рекламиращите фирми).

Вместо да представя данни само за броя на истинските уникални потребители, до които достигат рекламите, в отчета са влизали и ботове, и фалшиви профили.

Жалбоподателите твърдят, че това е довело до потенциални загуби на рекламодателите за над 7 млрд. долара в период от 4 години.

Те твърдят още, че висшите ръководители в Meta - включително бившият главен оперативен директор Шерил Сандбърг - са знаели за нарушението, но са го прикривали, вместо да решат проблема.

В края на март апелативният съд в Сан Франциско разреши на компаниите, които са плащали за реклами между август 2014 и 2018 г., да се присъединят към жалбата на двамата водещи ищци. На практика колективният иск може да обхване милиони собственици на бизнеси, използвали платформите на Facebook и Instagram в този период.

Ако делото завърши с успех за тях, това може да е най-големият удар по репутацията и бизнес модела на Facebook за последните години.

Рекламните приходи формират голяма част от доходите на Meta, които през 2023 г. възлизат на 134,9 милиарда долара. Голяма част от тези платени съобщения се купуват от малки и средни компании като магазини за електронна търговия.

Ad Week разказва повече подробности от съдебната жалба. Според документите, водещите ищци са DZ Reserve и Кейн Максуел.

  • DZ Reserve e онлайн магазин, който e инвестирал над 1 млн. долара в 740 различни рекламни кампании в Meta за периода между 2014 и 2017 г.
  • Максуел е управлявал друг сайт за продажби, който е рекламирал продуктите си през Meta с доста по-нисък бюджет от 379 долара.

Началото на скандала датира от 2017 г., когато инвестиционен анализатор открива странно несъответствие в данните на Facebook за потенциален обхват на рекламната им мрежа.

От тях излиза, че социалната мрежа стига до повече хора в САЩ, отколкото съществуват според официалното национално преброяване.

Действителният брой на жителите на Америка между 18 и 24 г. възлиза на 31 млн. души към съответната година. Инструментът на Facebook Adverts Manager обаче обещава потенциален обхват на рекламите в тази възрастова група до 41 милиона души.

Надценяване се вижда и при следващата кохорта - при 45 млн. души в САЩ на възраст 25-34 г., Facebook обещава потенциален обхват на рекламите до 60 милиона души.

Сериозни несъответствия са забелязани и проверка на пазара на реклами през Facebook във Великобритания и Канада.

Жалбоподателите са направили свое разследване с експерт, който е оценил надценяване с поне 33% на данните от обичайния "потенциален обхват", представян от Facebook на всеки рекламодател в САЩ. По-специализираният показател за "таргетиран потенциален обхват" също е преувеличен с поне 10%, според проучването на ищците.

Те обвиняват Meta, че са подвеждали клиентите си, като представят метриката за "хора", вместо за "профили" (където би трябвало да уточнят колко от тях са фалшиви, колко се дублират и колко са реално ползвани от хора).

Жалбата твърди още, че ръководството на гиганта е било информирано за този казус, но е прикрило проблема, защото показателят за потенциален обхват е "100% жизненоважен за рекламните ни приходи".

Решението на апелативния съд означава, че делото ще се върне на първата инстанция, за да започне по същество. Възможно е да се стигне до извънсъдебно споразумение, ако Meta се съгласи да плати обезщетение.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Позиция в топ 10 за Никола Цолов на “Имола”

Легендата Роналдо (Феномена) изгледа състезаието на живо

12:33 - 18.05.2025
Важно днес

Русия изстреля 273 дрона срещу Украйна

Това е най-мащабната атака с безпилотни апарати от началото на руската инвазия

11:58 - 18.05.2025
Кино и сериали

„Eddington“ с Педро Паскал, Ема Стоун и Хоакин Финикс внесе още политически заряд в Кан

Фестивалът в Кан продължава до 24 май, когато ще бъдат обявени победителите

10:43 - 18.05.2025
Текстове от партньори

Самолетните билети поскъпнаха. Можем ли да пътуваме без да натоварваме бюджета си?

На българския пазар вече има дигитално решение за разсрочено плащане на покупки без оскъпяване

10:20 - 18.05.2025
Култура

Marquee TV – да поканиш артистите от световните сцени в дома си

Какви са алтернативите, когато искате да гледате световно изкуство от различни сцени, но нямате достъп до него?

10:00 - 18.05.2025
Политика

Решаващ вот за президент и в Полша - залогът са реформите на Доналд Туск

Президентският вот може да отключи дълго отлагани промени в съдебната система и социалната политика

09:46 - 18.05.2025
Живот

Любомир Ковачев и умението да имаш стил без претенции

Любомир говори за Peugeot като за продължение на усещането му за стил и свобода

09:39 - 18.05.2025
Важно днес

Ден пети без транспорт в София. Преговорите между кмета и синдикатите са под въпрос

Метрото продължава да се движи, но тече подписка и то да спре

09:33 - 18.05.2025
Важно днес

Мексикански военен кораб се удари в Бруклинския мост – двама души са загинали, поне 20 са ранени

Учебният кораб Cuauhtémoc е бил на дипломатическа обиколка

09:02 - 18.05.2025