Китай е най-големият автомобилен пазар в света, но стриктните ограничения, провокирани от Covid-19, предизвикаха рекорден спад на продажбите през изминалия месец. Никой друг производител не страда повече от Tesla, съобщава CNN.
Компанията на Илон Мъск продаде 1512 превозни средства в страната през изминалия месец, което е с 98% по-малко в сравнение с този преди него. Производството също е спаднало с 81% - от 55 462 през март до 10 757 през април.
Това се случва докато десетки милиони души в поне 31 града са подложени на карантина в продължение на седмици. Развоят отбелязва рязка промяна в тенденциите.
В началото на година Tesla бе водещият търговец на електронни автомобили в държавата - през март от завода в Шанхай бяха изнесени 65 184 коли, което е с 15% повече спрямо февруари. През миналата година продажбите от азиатския град бяха 484 130 или близо половината от глобалните - 936 000.
През април всичко се промени, тъй като животът в много градове бе замразен, за да се ограничи разпространението на вируса - Шанхай е част от този списък. Заводът беше затворен за три седмици и съвсем наскоро успя да поднови работа. Изглежда обаче бързо се е сблъскал с нов проблем.
Във вторник Reuters съобщи, че Tesla отново са преустановили по-голямата част от продукцията си поради проблеми с доставчиците на части. По време на конференция, организирана от Financial Times в същия ден, Мъск каза, че не е притеснен и очаква скоро позитивен развой:
"Проведох разговори с китайското правителство и то ме увери, че процесът по премахването на карантините протича бързо. Не очаквам това да е значим казус и през следващите седмици."
В същото време обаче оптимизмът му не се споделя от мнозина. През уикенда Шанхай въведе още по-строги мерки в града и не е ясно кога те ще бъдат вдигнати.
Други производители също понесоха тежки удари - Toyota се оплака от липса на части, като посочи, че това ще намали производството с 50 хиляди автомобила през май.
Nissan Motor отбеляза спад в продажбите с 46% спрямо април миналата година: "Виждаме трайното влияние върху автомобилната продукция," каза Шохей Ямазаки, вицепрезидента на компанията, като отдаде това на въвеждането на карантина против Covid-19 в някои ключови региони и градове.
Общо продажбите на коли в Китай са спаднали с 34% между март и април, което е рекорд, надминаващ дори предишни тежки периоди от пандемията.
Междувременно ръководителят на Световната здравна организация постави под въпрос доколко подхода на Китай в борбата с вируса е устойчив. Коментарът му бързо бе цензуриран в двете големи местни социални мрежи - Weibo и WeChat.
"Дискутирали сме този проблем с китайски експерти и изразихме мнение, че този подход не е устойчив - смятам, че промяна би била много важна," каза Тедрос Аданом Гебрейесус в брифинг във вторник.
Педрос получи обвинения в близката си връзка с Китай по-рано през пандемията, но сегашната му критика идва дни, след като президента на азиатската страна Си Дзинпин обяви, че ще засили допълнително ограниченията.