"Това е най-важният тест-драйв за годината", ни казват от Renault България при поканата да караме Renault Clio E-Tech Hybrid и Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid - София- Боровец-Велинград. Тестваме, ако не коли от бъдещето, то от прясното настояще - такова, каквото би трябвало да бъде, ако България следваше тенденциите на останалите държави от гледна точка на електрификацията и намаляване на вредните въглеродни емисии. И дори на някакъв градски комфорт, в който не е необходимо да ръмжиш с шест цилиндъра на светофара и да гледаш отвисоко, за да те пуснат да се престроиш в съседната лента.

За Renault концепцията E-Tech е наистина big deal и както разбираме от презентацията на инженера в Renault България, тези мотори са обект на над 150 патента. Какво е специфичното?

Те съчетават двигател с вътрешно горене и два електромотора - един по-малък малък 25 кВт и втори, по-голям - 48 кВТ, които осигуряват две допълващи се електрически вериги.

Трябва да признаем, че в битката за километрите, минати на електричество + продуктивността на колите, френската компания е в първите редици. В случая на E Tech важно се оказва и цялото ноу-хау, което марката има от отбора на Renault във Формула 1.

Renault Clio E-Tech Hybrid и Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid са в сегмента на малките коли, в който хибридите далеч не са толкова популярни.

Освен това двата модела прекрасно ще допълнят електрическото порфолио на Renault, в което влиза така симпатичното ново ZOЕ, с което неотдавна ходихме до централния Балкан, Renault Twizy - доста ексцентричен и изцяло градски модел и Reanult Kangoo - по документи семеен автомобил - в случая евфемизъм за лекотоварен, в който можете да возите и децата.

Ако питате един мъж каква кола трябва да си купи една жена, се хващам на бас, че повече от половината ще ви кажат "Clio". Clio е колата, която мъжете харесват за жените си. Ако искате SUV, тогава по-високо Clio, а именно Captur.

На отиване към Велинград сме с Clio E-Tech Hybrid (140 к.с), което, както казва и името му, е пълен хибрид. Clio е компактна кола, която може да карате в града до 80% изцяло на батерия, което според Renault ще ви осигури 40% по-малко гориво в сравнение с бензинов двигател градско каране. Батерията е 1,2 kWH (230V). В изцяло електрически режим Clio E-Tech Hybrid се движи до 70-75 км.ч.

С Clio-то (и с Captur-a) тръгвате винаги на ток. Скоростната кутия е без съединител и реално между смяната на скоростите нямате забавяне, което прави колата доста по-динамична и приятна за каране. Ще чуете да наричат тази скоростна кутия “a dog box”. На български е преведена като кучешки крак и в тази си модификация - подплатена с два електромотора, тя за първи път влиза в кола серийно производство. Името dog box e заради наподобяващите зъби на куче релефи на зъбните колела, които позволяват бърза и агресивна смяна на предавките почти без триене. 6-те предавки на кутията са разпределени между електромотора (две) и двигателя с вътрешно горене (четири).

Както казахме, колата тръгва винаги на ток, като по-малкият електромотор има грижата за това. Той подпомага плавната смяна на предавките и ви оставя с усещането, че винаги имате свободен въртящ се момент.

Реално идеята зад Е-Tech е, че колата използва една от много различни комбинации между трите мотора според карането ви, нуждите на батерията, терена и т.н., без обаче вие да имате ангажимент да мислите за това.

Двигателят ще разпредели оптимално енергията от моторите, така че, от една страна, батерията ви никога няма да е изцяло празна, благодарение на това, че единият електрически мотор се грижи да преобразува кинетичната енергия от спирането в електрическа, а от друга, когато е пълна, тя ще даде още boost на бензиновия мотор, като ще осигури оптимални обороти и ще оптимизира и разхода на гориво.

Докато сте на магистралата, например, и се движите само с двигателя с вътрешно горене, електрическите мотори ще работят като алтернатор и ще зареждат батерията.

Ако искате да карате бързо и без да мислите за разход на гориво, тогава карате на Sport, което позволява цялата мощност на колата да бъде използвана едновременно с уговорката, че това не означава, че към двигателя с вътрешно горене, който е 91. к.с. може да добавим пълната мощност на другите два електрически мотора (33 к.с. и 67 к.с.).

Когато сте в режим Sport, вие наистина разчитате на мощността и от двата електрически мотора и това ви дава общо едни добри за това купе от малко над 1,3 тона - 140 к.с.

Clio e градска кола, с която можете да карате бързо и комфортно и извън града. Не очаквайте обаче ускорението на спортен автомобил, а само бърз старт. От 0 до 100 км.ч. качвате за малко под 10 сек., а между 80 и 130 км/ч. - за 6,9 сек.

Шофирането на хибриден и електрически автомобил изисква да смените някои от навиците си, основният от които е да ползвате по-малко спирачка. В случай че искате да възстановите повече енергия, можете да преместите скоростния лост на (В - Brake). Това е спирането с вдигането на крак от газта, т. нар. рекуперация, при която зареждате батерията.

Вътре в Clio купето е практично. Има вертикален 9.3-инчов дисплей, който свързвате през EASY Connect. С огромна изненада открих, че не само показва близките бензиностанции, но и визуализира цената на горивото в тях.

Батерията се охлажда по въздушен път, като в двата странични края на задната седалка има въздуховоди, върху които не е добре да си оставяте якетата през зимата.

Какви са разликите с Captur?

Captur е plug-in hybrid, 160 к.с. Тези 20 коня трудно ще ги забележите при каране, още повече, че вдигате височината на колата и имате по-проблемна аеродинамика. Лично на мен в завоите Clio ми хареса една идея повече. Батерията в Caprur, логично, е доста по-голяма - 9,8 кВтч (400 волта), като теглото е малко над 100 кг., за разлика от батерията на Clio, която е 37 кг.

В Captur охлаждането не е “през задните” седалки, а е водно. Както се сещате, имате и кабел за зареждане. Максималните ви километри на електричество са около 50-60, а скоростта само на ток - 135 км/ч. При Captur батерията е под задните седалки, така че не отнема от обема на багажника, за разлика от при Clio.

Вътре купето е доста по-софистицирано, скоростният лост - също, доста по-широко е, а разликата в цената е около 20 хиляди лева. Най-високият клас на Captur e 58 990 лева, а най-високият на Clio е 38 690.

Една важна подробност: както може да се очаква, от Clio има един по-специален модел от гледна точка на дизайн - R. S. Line, което идва с 16 цолови джанти, декоративни елементи, по-различна решетка и огледала. Както ще напишат в обявите няколко години по-късно, когато я продават следващите собственици: “само за ценители”.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Комисията за защита на конкуренцията одобри придобиването на аптеки Медея от BENU

Предстои финализиране на сделката между собствениците на аптеки Медея и BENU

18:59 - 19.12.2025
Важно днес

Пуснаха под гаранция директора на 138-о училище срещу 5000 лева

Според съда няма опасност Александър Евтимов да се укрие

18:33 - 19.12.2025
Важно днес

Журналисти се събраха пред bTV в знак на солидарност с Мария Цънцарова и Златимир Йочев

Гилдията излезе на протест срещу "опразването на столчета" в големите медии

18:24 - 19.12.2025
Важно днес

Двама руснаци са задържани в София по искане на САЩ

Единият от тях ще бъде екстрадиран в САЩ

18:00 - 19.12.2025
Спорт

Съдът отмени избора на Весела Лечева като председател на БОК

Проблемите на БОК могат да доведат до това българските спортисти да се състезават без флаг на Зимните олимпийски игри

17:26 - 19.12.2025
Важно днес

bTV потвърди, че "води диалог" за смяна на Мария Цънцарова като водещ на сутрешния блок

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие"

17:21 - 19.12.2025
Важно днес

Столичната община пуска Зелен билет за следващите три дни

Очакват се мъгли и сериозно замърсяване на въздуха през уикенда

16:10 - 19.12.2025
Текстове от партньори

Кога ще работи Kaufland по време на празниците?

На 24 и 31 декември, както и на 2 януари, магазините ще бъдат с намалено работно време, а на 25 декември и 1 януари веригата няма да работи

15:43 - 19.12.2025
Живот

Новогодишната програма на bTV, Nova и БНТ: Галена, Миле Китич и "Сватбарски мераци"

Какво ще излъчват трите национални телевизии

15:42 - 19.12.2025