“Без пари е, нищо не плащаш, след 2 години я връщаш”, така бившият министър на екологията Емил Димитров - Ревизоро обясни наличието на 4-те автомобила на фирма "Аркад", строител на Балкански поток, предоставени за ползване на Министерство на околната среда и водите (МОСВ). В интервю за Евгени Генчев в “На Фокус” по Нова телевизия, Димитров обясни, че строителят на Балкански поток, известен още и като Турски поток, е закупил 250 коли, докато се е осъществявал строежът на газопровода, след което строителят си прибира обратно около 200, а другите ги оставя на паркинг и на държавата да ги ползва.
За случая с колите на "Аркад", предоставени безплатно на българската държава, която е поръчител на строежа и като такъв - контролиращ фактор, в лицето точно на МОСВ, се разбра от ареста на ПР-ката на ГЕРБ Севдалина Арнаудова. При обиска на дома ѝ, в медиите изтече информация, че съпругът ѝ Делян Димитров, член на борда на "Булгартрансгаз", кара служебен SUV, марка Land Rover Discovery, собственост на "Аркад".
Малко след това министърът на екологията Борислав Сандов оповести, че освен колите, предоставени на "Булгартрансгаз", 4 автомобила на строителя има и в МОСВ.
“Нашите национални паркове си взеха такива коли”, потвърди и Емил Димитров и добави, че ако бил останал още малко на власт “всичките щях да им ги взема", визирайки свободните високопроходими коли на "Аркад".
На забележката от страна на Евгени Генчев, че “безплатен обяд няма ”, особено като се има предвид, че МОСВ контролира строежа на тръбата, Емил Димитров отбеляза, че ако се отиде в националните паркове, ще се намерят други джипове, които не са техни.
По думите на Димитров джиповете на "Аркад" са ползвани при него само две седмици, след което са дошли две служебни правителства и в момента са в настоящата власт, което прави повече от година. МОСВ е получило Land Rover-ите през Националната служба за охрана.
Според Димитров, колите са предоставени за безплатно ползване, след като строежът на тръбата е бил готов.
Турски поток е тръбопровод от Русия към Сърбия по дъното на Черно море. Българската част от тръбата беше платена от данъкоплатците и построена за рекордно време. Цялата сума на проекта доближава 3 милиарда лева без ДДС бюджетни средства.
Емил Димитров посочи директор на басейнова дирекция, уволнен от него, заради строежа на тръбата в участъка на река Вит, и допуснат инцидент, който е замърсил водата на Плевен.
Става дума за част от тръбата, която е трябвало да е под река Вит. По пътя си обаче тръбата попада в кухина, която преминава в подземна река, ползвана от един от източниците за питейна вода за Плевен.
Въпросният служител - Петър Димитров, след уволнението му, е назначен за служител на "Аркад". Впоследствие става зам.-министър в МОСВ, а сега е върнат обратно като директор на басейнова директория Плевен от Борислав Сандов.
Самият Сандов каза, че не е запознат с кариерното развитие на Петър Димитров в "Аркад" и че му е известен само като служебен зам.-министър. Според обяснението му, в момента Димитров е изпълняващ длъжността до провеждането на конкурс и му е познат като “компетентен” кадър.
"По време на строежа на на газопровода бяха направени много дивотии”, каза Емил Димитров - Ревизоро.
Енергийният експерт Васил Начев има по-различна версия за случая с Плевен “Прокарването на хоризонтален сондаж под р. Вит за нуждите на Турски/ Балкански поток минава през терасата на реката, откъдето става и водоснабдяването на част от Плевен. По време на сондирането се е получила пълна загуба на циркулация на използваната промивна течност. Това ще рече, че относителното тегло на тази течност, което упражнява налягане в сондажа, е по-високо от хидростатичното налягане, което пластът би могъл да поеме. Това е и причината за аварийната ситуация. Естествено, че ще се замърси и водата, черпена от това място за снабдяването на града, ако сондирането не е спряно веднага. Обясненията, че има огромна пещера или подземна река, която снабдявала Плевен с питейна вода, са толкова несъстоятелни, че показват само и единствено пълна неграмотност.”, коментира тогава той.
По думите на Емил Димитров "Аркад" са били ощетени с допълнителни 40 млн. лева, след като е разкрит техен опит да заобиколят екологични норми, опитвайки се да скрият тиня, като я заровят в земята. “Но ние я намерихме и изровихме”, каза Димитров.
До момента "Аркад" не са коментирали ситуацията с автомобилите и по каква причина от фирмата са пожелали да ги оставят на българските власти за безвъзмездно ползване.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: