От днес пътниците на Ryanair ще могат да се качват на борда с малко по-голям ръчен багаж. Новите размери вече са 40x30x20 см – с 5 см на широчина повече в сравнение с досегашния стандарт от 40x25x20 см.
От компанията изчисляват, че това ще увеличи обема на разрешения багаж с 20% или 4 литра.
Всички измерители на багаж на 235-те летища, където оперира Ryanair, вече са адаптирани към новите изисквания.
Това все така е единственият безплатен багаж за пътниците по стандартната тарифа, а условието е да се побира под седалката. Всеки, който иска да вземе втора, по-голяма ръчна чанта за кабината, трябва да плати за услугата Priority Boarding или за чекиран багаж.
Въпреки проявата на “щедрост” авиокомпанията няма да промени политиката си на строги правила и глоби дори при минимално отклонение от позволения размер на багажа, напротив - ще затяга контрола.
Таксата за свръхбагаж в момента е 75 евро, което често надхвърля цената на самия билет. През последната година зачестиха жалби на пътници в Европа, включително и в България, че куфари, с които са летели многократно преди, изведнъж не са допуснати до борда.
Случаи като тези на семейството, което беше свалено от самолет заради електрическата инвалидна количка на 9-годишното им дете и на онкоболната жена, която се молеше на колене да бъде качена на борда, станаха символ на напрежението около политиката на Ryanair. Тези инциденти предизвикаха и реакцията на транспортния министър Гроздан Караджов, който предупреди, че глобите за авиокомпаниите у нас ще бъдат увеличени, тъй като сегашният таван от 10 хил. лв. не оказва възпиращ ефект.
Това не променя плановете на компанията, която планира от ноември да въведе още по-засилен контрол върху ръчния багаж.
Наземният персонал ще получава по-високи бонуси за „уловени“ пътници с наднормен багаж – възнаграждението се увеличава от 1,50 на 2,50 евро за всяка санкция, а месечният таван от 80 евро отпада. Така служителите ще бъдат насърчавани да следят още по-стриктно за нарушения.
Изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри твърди, че мерките целят ускоряване на качването и предотвратяване на закъснения заради прекалено големи чанти. Според критиците обаче това е по-скоро маркетингов ход, който прикрива реалния натиск върху пътниците чрез допълнителни такси.
Ryanair и други нискотарифни авиокомпании вече са обект на жалби пред Европейския парламент и съюзите за защита на потребителите. Според тях в немалко случаи таксите за багаж са недопустими и нарушават европейското законодателство, което задължава превозвачите да приемат определен стандарт за ръчен багаж без допълнително заплащане.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: