- Частна китайска фирма наема пенсионирани авиатори от Великобритания, които да работят в Китай срещу "големи суми пари".
- Подозренията са, че целта на Пекин е да разбере тактиката на западните самолети и хеликоптери, с които може да се сблъска при евентуална война за Тайван.
- Австралия и Нова Зеландия също твърдят, че са правени опити да бъдат вербувани техни пилоти.
- Китайската позиция е , че във военновъздушната им академията се преподава само основно летателно обучение.
През април изтребител се разбива в селски район в Източен Китай. Двамата пилоти, които го управляват, катапултират безопасно и бързо след това са заобиколени от местни жители, които документират срещата. "Кой е този" - пита един от селяните, сочейки към един от пилотите - бял мъж с червена коса, който говори на английски език. "Това е нашият инструктор. Не снимайте", отвръща другият летец на китайски.
Мистерията около това защо в един китайски самолет може да има чуждестранни пилоти беше разбулена преди няколко седмици, а за нея разказва сп. "Economist". През октомври британското Министерство на отбраната заяви, че е започнало опити, с които да попречи на Пекин да привлича бивши военни пилоти, които да обучават китайските военновъздушни сили.
Според служител в министерството частната фирма "Test Flying Academy of South Africa" (TFASA) е наела близо 30 бивши авиатори от Кралските военновъздушни сили, които да работят в Китай срещу "големи суми пари", като годишното заплащане за някои достига около 270 хил. долара.
Случаите се появяват през 2019 г. и зачестяват най-много след пандемията от коронавирус, когато ограничителните мерки за пътуване са премахнати. Наетите пилоти обикновено имат опит с полети в армията с разнообразни самолети, включително Typhoon, Jaguar, Harrier и Tornadoes. Според информация на британската обществена медия BBC се смята, че повечето пилоти са на възраст около 50 години и са напуснали въоръжените сили преди известно време.
Усилията на комунистическата страна обаче не свършват дотук. Австралийският министър на отбраната в сянка твърди, че поне двама техни пилоти на изтребители са били потърсени, но са отказали офертата. За подобен случай, при който TFASA са наели четирима бивши служители, съобщиха и в съседна Нова Зеландия.
Изглежда частната компания е успяла да привлече и няколко френски пилоти, както и Даниел Дъган - бивш авиатор от Съединените щати и собственик на консултантска фирма в областта на авиацията в Китай. Дъган наскоро беше арестуван в Сидни по нареждане на ФБР, но обвиненията срещу него не са публично достояние.
Според говорител на TFASA западните правителства са знаели с какво се занимават наетите пилоти, които, от своя страна, са се консултирали с британското военно министерство за работата, която ще изпълняват. Той твърди, че в китайската военна академията се преподава само основно летателно обучение, като например как да се поддържа самолетът на ниво.
"Няма нищо повече от това, което може да се получи от нормална програма на летателно училище", посочва той, цитиран от сп. "Economist".
Западни официални лица обаче не са съгласни с това. Те признават, че бившите авиатори не са нарушили никакви закони, но според тях основната цел на Пекин е да разбере тактиката на западните самолети и хеликоптери, с които може да се сблъска един ден, като например в евентуална война за Тайван.
Държавни служители от тези западни страни посочват още, че чуждестранният опит може да помогне на Китайската народа освободителна армия (НОА) да стопи разликата със съперниците си, като се има предвид липсата на боен опит, която тя има.
Цялата тази ситуация показва колко бързо могат да се влошат отношенията на Запада с Китай. До неотдавна официалният военен обмен беше нещо обичайно. Офицерите от Китайската армия посещаваха британската военна академия "Сандхърст" и нейните колежи.
Великобритания едва ли е била сама в тази дейност. Министерството на отбраната на Нова Зеландия подписа споразумение за обучение на НОА още през 2019 г., посочва Ан-Мари Брейди от университета в Кентърбъри. А само допреди няколко години Австралия е приемала китайски офицери във военните си институции, припомня бивш служител.
През 2014 г. и 2016 г. Америка кани армията на Пекин на военноморски учения край Хаваите. Идеята е, че участието на китайски и западни офицери ще изгради доверие и разбирателство, но според Брейди това е било "пожелателно мислене" за едно малко вероятно бъдеще.
Китайското правителство наднича зад гърба на "шведски" купувач на фабрика за чипове в Дортмунд
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: