Космическата агенция НАСА и американският производител на военна техника Boeing обединяват усилия за нов проект, който може да създаде по-екологичен вариант за пътническите полети.
Той носи името Sustainable Flight Demonstrator и е свързан със следващо поколение устойчиви полети. НАСА вече разкри и как ще изглеждат два от еднопроходните самолети.
„Целта на партньорството между НАСА и Boeing е да произведем и тестваме пълномащабен тестов модел, който да помогне за създаването на бъдещи търговски самолети. Те ще са по-икономични, с ползи за околната среда, търговската авиационна индустрия и за пътниците по целия свят“, каза ръководителят на космическата агенция Бил Нелсън.
„Ако успеем, може да видим как обществеността ще се възползва от тези устройства през 2030 г.“, допълва той.
Дизайнът, върху който NASA и Boeing работят, може да намали разходите на гориво и въглеродните емисии с до 30% в сравнение с най-ефективните самолети днес.
Агенцията разчита на удължени, тънки крила, стабилизирани от диагонални подпори, които свързват крилата със самолета. Формите на дизайна създават по-малко съпротивление, което ще доведе до изразходването на значително по-малко гориво. Моделът включва голяма бяла структура със синя, оранжева и червена ивица на опашката.
Дизайнът на самолетите беше представен на ежегодното авиошоу EAA AirVenture Oshkosh в Уисконсин, което всяко лято събира авиационни ентусиасти, за да може нови проекти в тази сфера.
„Експериментален самолет“
"Това е експериментален самолет с мисия да изследва аеронавтиката“, заяви през януари Боб Пиърс - заместник-администратор на дирекция "Изследователски мисии в областта на аеронавтиката" към НАСА.
Тогава той обяснява, че по проекта все още се работи и се проверява самата технология, която все още е "високорискова".
Първият тестов полет на самолета трябва да се проведе през 2028 г. Американската космическа агенция се надява, че в бъдеще технологията ще обслужва около половината от търговския пазар чрез пътнически самолети за къси до средни разстояния.
До голяма степен авиокомпаниите разчитат на т.нар. еднопроходни самолети (с до 300 места), които са причинители и на почти половината от авиационните емисии в световен мащаб. Boeing изчислява, че търсенето на новите самолети ще се увеличи значително с близо 40 хил. бройки между 2035 и 2050 г.
Другите самолети, които ще бъдат с нов облик, са хибридните електрически самолети, които компаниите GE Aerospace и magniX разработват като част от друг проект на НАСА, наречен Electrified Powertrain Flight Demonstration (EFPD).
Агенцията си сътрудничи с партньори от индустрията за нови технологии, включително по-леки и по-ефективни двигатели, електроника и материали, които могат да помогнат за подобряване на горивната ефективност и намаляване на емисиите.
Предстоят още летателни тестове
Технологиите, за които агенцията говори, първо ще бъдат тествани и демонстрирани в модифицирани съществуващи самолети.
Един от тях е усъвършенстван Saab 340B, който ще има бяла и синя ливрея. Той ще се използва за наземни и тестови полети, като полетите ще се осъществят до средата на това десетилетие.
Модифицираният самолет DeHavilland „Dash 7“, в червени и бели цветове, ще разполага с хибридно задвижване от magniX.
"Надяваме се, че проектът ще облагодетелства и турбовитловите самолети за къси разстояния – типът, който превозва между 30 и 70 пътници – както и регионалните търговски самолети с една пътека, превозващи до 180 пътници", коментират от НАСА.
Правителствената агенция казва, че планира да проведе поне две демонстрации на полети през следващите пет години, така че новите технологии да могат да бъдат въведени в търговската мрежа в САЩ между 2030 и 2035 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: