Самолетите на НАСА, които могат да трансформират въздушното пътуване до 2030 г. Снимка: © NASA

Космическата агенция НАСА и американският производител на военна техника Boeing обединяват усилия за нов проект, който може да създаде по-екологичен вариант за пътническите полети.

Той носи името Sustainable Flight Demonstrator и е свързан със следващо поколение устойчиви полети. НАСА вече разкри и как ще изглеждат два от еднопроходните самолети.

„Целта на партньорството между НАСА и Boeing е да произведем и тестваме пълномащабен тестов модел, който да помогне за създаването на бъдещи търговски самолети. Те ще са по-икономични, с ползи за околната среда, търговската авиационна индустрия и за пътниците по целия свят“, каза ръководителят на космическата агенция Бил Нелсън.

„Ако успеем, може да видим как обществеността ще се възползва от тези устройства през 2030 г.“, допълва той.

Дизайнът, върху който NASA и Boeing работят, може да намали разходите на гориво и въглеродните емисии с до 30% в сравнение с най-ефективните самолети днес.

Агенцията разчита на удължени, тънки крила, стабилизирани от диагонални подпори, които свързват крилата със самолета. Формите на дизайна създават по-малко съпротивление, което ще доведе до изразходването на значително по-малко гориво. Моделът включва голяма бяла структура със синя, оранжева и червена ивица на опашката.

Дизайнът на самолетите беше представен на ежегодното авиошоу EAA AirVenture Oshkosh в Уисконсин, което всяко лято събира авиационни ентусиасти, за да може нови проекти в тази сфера.

„Експериментален самолет“

"Това е експериментален самолет с мисия да изследва аеронавтиката“, заяви през януари Боб Пиърс - заместник-администратор на дирекция "Изследователски мисии в областта на аеронавтиката" към НАСА.

Тогава той обяснява, че по проекта все още се работи и се проверява самата технология, която все още е "високорискова".

Първият тестов полет на самолета трябва да се проведе през 2028 г. Американската космическа агенция се надява, че в бъдеще технологията ще обслужва около половината от търговския пазар чрез пътнически самолети за къси до средни разстояния.

До голяма степен авиокомпаниите разчитат на т.нар. еднопроходни самолети (с до 300 места), които са причинители и на почти половината от авиационните емисии в световен мащаб. Boeing изчислява, че търсенето на новите самолети ще се увеличи значително с близо 40 хил. бройки между 2035 и 2050 г.

Другите самолети, които ще бъдат с нов облик, са хибридните електрически самолети, които компаниите GE Aerospace и magniX разработват като част от друг проект на НАСА, наречен Electrified Powertrain Flight Demonstration (EFPD).

Агенцията си сътрудничи с партньори от индустрията за нови технологии, включително по-леки и по-ефективни двигатели, електроника и материали, които могат да помогнат за подобряване на горивната ефективност и намаляване на емисиите.

Предстоят още летателни тестове

Технологиите, за които агенцията говори, първо ще бъдат тествани и демонстрирани в модифицирани съществуващи самолети.

Един от тях е усъвършенстван Saab 340B, който ще има бяла и синя ливрея. Той ще се използва за наземни и тестови полети, като полетите ще се осъществят до средата на това десетилетие.

Модифицираният самолет DeHavilland „Dash 7“, в червени и бели цветове, ще разполага с хибридно задвижване от magniX.

"Надяваме се, че проектът ще облагодетелства и турбовитловите самолети за къси разстояния – типът, който превозва между 30 и 70 пътници – както и регионалните търговски самолети с една пътека, превозващи до 180 пътници", коментират от НАСА.

Правителствената агенция казва, че планира да проведе поне две демонстрации на полети през следващите пет години, така че новите технологии да могат да бъдат въведени в търговската мрежа в САЩ между 2030 и 2035 г.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Позиция в топ 10 за Никола Цолов на “Имола”

Легендата Роналдо (Феномена) изгледа състезаието на живо

12:33 - 18.05.2025
Важно днес

Русия изстреля 273 дрона срещу Украйна

Това е най-мащабната атака с безпилотни апарати от началото на руската инвазия

11:58 - 18.05.2025
Кино и сериали

„Eddington“ с Педро Паскал, Ема Стоун и Хоакин Финикс внесе още политически заряд в Кан

Фестивалът в Кан продължава до 24 май, когато ще бъдат обявени победителите

10:43 - 18.05.2025
Текстове от партньори

Самолетните билети поскъпнаха. Можем ли да пътуваме без да натоварваме бюджета си?

На българския пазар вече има дигитално решение за разсрочено плащане на покупки без оскъпяване

10:20 - 18.05.2025
Култура

Marquee TV – да поканиш артистите от световните сцени в дома си

Какви са алтернативите, когато искате да гледате световно изкуство от различни сцени, но нямате достъп до него?

10:00 - 18.05.2025
Политика

Решаващ вот за президент и в Полша - залогът са реформите на Доналд Туск

Президентският вот може да отключи дълго отлагани промени в съдебната система и социалната политика

09:46 - 18.05.2025
Живот

Любомир Ковачев и умението да имаш стил без претенции

Любомир говори за Peugeot като за продължение на усещането му за стил и свобода

09:39 - 18.05.2025
Важно днес

Ден пети без транспорт в София. Преговорите между кмета и синдикатите са под въпрос

Метрото продължава да се движи, но тече подписка и то да спре

09:33 - 18.05.2025
Важно днес

Мексикански военен кораб се удари в Бруклинския мост – двама души са загинали, поне 20 са ранени

Учебният кораб Cuauhtémoc е бил на дипломатическа обиколка

09:02 - 18.05.2025