Снимка: © Getty Images

След като на 27 март Европейският съюз обяви, че възнамерява да забрани руските държавни медии RT и Sputnik и ще намери механизъм да го направи, днес Съветът за електронни медии (СЕМ) реши да предприеме мерките за територията на България.

СЕМ спря излъчването на руските Russia Today и Спутник в България

СЕМ разгледа една-единствена точка на извънредно свое заседание - "Проект на решение за временно ограничаване разпространението на руски програми на територията на Република България", и обяви спирането на Russia Today, Спутник и производните им.

Целта е да се противодейства на руска пропаганда у нас за развоя на войната в Украйна.

Не е ясно за какъв период ще бъдат спрени каналите, а ако решението бъде взето, то ще влезе в сила от днес (вторник). Заседанието се проведе в 14:00 ч., а вносител е председателката на СЕМ Бетина Жотева.

В неделя председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен коментира темата по следния начин: "Russia Today и Sputnik, както и техните дъщерни телевизии, вече няма да имат възможността да разпространяват техните лъжи в опит да оправдаят войната на Путин и да посеят разединение в нашия съюз."

Най-големият оператор на платена теливизия в България и един от трите най-значими играчи на пазара на фиксиран достъп до интернет "Булсатком" блокира държавния руски телевизионен канал RT още в началото на инвазията в подкрепа на украинския народ и в знак на осъждане на руската агресия.

"Булсатком" спря излъчването на прокремълския канал Russia Today

Подобни мерки са приети в Литва и Латвия още от 2020 година, а вече към тях се присъединиха Полша, Румъния, Косово и Естония. Латвийският регулатор забрани за години напред излъчването на три други руски канала - Rossija RTR (пет години), Rossija 24 (четири години) и TV Centr International (три години). Посочената причина е, че те представляват заплаха за националната сигурност. Обичайната продължителност за подобни ограничения е година, но тук е направено изключение:

"Решението беше взето за пръв път в историята на Европейския съюз, осланяйки се на разпоредба в Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, която позволява дерогация на ограничението от една година при извънредни ситуации."

Във Великобритания текат 15 разследвания от медийния надзорен орган Ofcom именно срещу Russia Today. Секретарят по културата Надин Дорис сезира органа с аргумента, че каналът "очевидно е част от глобалната кампания за дезинформация на Русия".

От 1 март в Русия влиза в сила закон, принуждаващ всички оператори, които предоставят "аудиовизуални услуги" и имат по над 100 хиляди потребителя на ден да излъчват 20 от главните руски държавни телевизионни канали, сред които и Spas - този на руската православна църква. От декември в този сектор попада и стрийминг платформата Netflix, но от нея отказват да разпространяват пропаганда на руското правителство.

"Предвид настоящата ситуация не планираме да добавим тези канали," каза техен говорител пред Hollywood Reporter.

При опит да посетиш RT от линк във Facebook, социалната мрежа предупреждава, че въпросната публикация е под частичен или цялостен редакционен контрол на руското правителство:

Youtube също нанесе санкции към държавните руски медии, като им забрани употребата на реклами и блокира начините, по които могат да печелят пари от платформата.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Кметът на Добрич: "Когато Кирил Петков опъна шатра на площада, хората питаха дали това е коалиция на г-н Йорданов"

Йордан Йорданов смята, че той има интелектуално право над словосъчетанието

Поредната американска трагедия

Стрелбата в Чикаго на парада за 4 юли е трети инцидент в рамките само на няколко седмици

Хамбург може да ограничи топлата вода заради недостига на руски газ

При недостиг на газови доставки, близо 2 млн. души ще бъдат засегнати от ограничения

Лавров ще отговори "с взаимност" на изгонването на 70 дипломати от България

Посолството в София е спряло да издава туристически визи

Прокуратурата за делото в ББР: Разследва се неизгодна сделка, а не конкретно лице

СГП е образувала досъдебно производство след 1-месечна проверка

Художникът Иван Мудов "деконструира" българското знаме в нова арт инсталация

На всеки от пилоните пред НДК в София е поставен по един флаг - бял, зелен и червен