Почти една година след автобусната катастрофа с 46 загинали македонски граждани на АМ "Струма" - близките на жертвите смятат да съдят българската пътна агенция за недопустими пропуски в безопасността на магистралата.
Адвокатът на част от семействата Николай Димитров цитира пред bTV данни от съдебната експертиза, която показва нарушения при изграждането и поддържането на пътната отсечка.
"Първо, АПИ е допуснала да съществуват такива нарушения още с изграждането на участъка. На второ място, АПИ е допуснала да се компрометират определени елементи от инфраструктурата, които са пряка причинно-следствена връзка с настъпилия инцидент според вещото лице", казва той.
Т.нар. котешки очи - светлоотразителните триъгълници по мантинелите на магистралата - или липсват, или са с 6 пъти по-малка способност да отразяват светлината от преминаващите автомобили в трикилометрова отсечка преди мястото на удара. Това може да е допринесло за липсата на ориентация на шофьора на автобуса в нощта на катастрофата.
Липсва и шумовибрираща сигнална лента, която да предупреждава водачите, че излизат от пътното платно при отбивката за чешмата, където се случи инцидентът.
"В своя извод вещото лице заключава, че водачът не е знаел къде се намира на пътното платно при този завой. Ние не отричаме неговата вина, има вина и на шофьора, но той не е имал ориентация", казва адвокатът.
Той продължава да смята, че АПИ не е взела достатъчно мерки за обезопасяване на критичната точка дори в момента. На мястото е поставена пластмасова дъга на мантинелата и светлоотразителни колони, които да предупреждават шофьорите, че има риск да се ударят в металната колона. Кадрите на bTV показаха, че дори тази добавка вече е счупена, а червено-белият сигнализиращ знак е наполовина паднал.
"За да спрат тези инциденти, трябва да има поемане на конкретна наказателна отговорност от виновни служители. Може да се установи много лесно кой е отговарял за пътя", каза той.
Делото се води от наследници и пострадали по време на катастрофата - общо 15 души от шест-седем семейства.
Прокурорското разследване стигна до извода, че само шофьорът на автобуса е виновен за тежкия инцидент от ноември 2021 г., защото е карал с "несъобразена", но не превишена скорост.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: