Семействата на загиналите от катастрофата на АМ "Струма" съдят АПИ за 2 млн. лв. Снимка: © Getty Images

Почти една година след автобусната катастрофа с 46 загинали македонски граждани на АМ "Струма" - близките на жертвите смятат да съдят българската пътна агенция за недопустими пропуски в безопасността на магистралата.

Адвокатът на част от семействата Николай Димитров цитира пред bTV данни от съдебната експертиза, която показва нарушения при изграждането и поддържането на пътната отсечка.

"Първо, АПИ е допуснала да съществуват такива нарушения още с изграждането на участъка. На второ място, АПИ е допуснала да се компрометират определени елементи от инфраструктурата, които са пряка причинно-следствена връзка с настъпилия инцидент според вещото лице", казва той.

Т.нар. котешки очи - светлоотразителните триъгълници по мантинелите на магистралата - или липсват, или са с 6 пъти по-малка способност да отразяват светлината от преминаващите автомобили в трикилометрова отсечка преди мястото на удара. Това може да е допринесло за липсата на ориентация на шофьора на автобуса в нощта на катастрофата.

Липсва и шумовибрираща сигнална лента, която да предупреждава водачите, че излизат от пътното платно при отбивката за чешмата, където се случи инцидентът.

"В своя извод вещото лице заключава, че водачът не е знаел къде се намира на пътното платно при този завой. Ние не отричаме неговата вина, има вина и на шофьора, но той не е имал ориентация", казва адвокатът.

Той продължава да смята, че АПИ не е взела достатъчно мерки за обезопасяване на критичната точка дори в момента. На мястото е поставена пластмасова дъга на мантинелата и светлоотразителни колони, които да предупреждават шофьорите, че има риск да се ударят в металната колона. Кадрите на bTV показаха, че дори тази добавка вече е счупена, а червено-белият сигнализиращ знак е наполовина паднал.

"За да спрат тези инциденти, трябва да има поемане на конкретна наказателна отговорност от виновни служители. Може да се установи много лесно кой е отговарял за пътя", каза той.

Делото се води от наследници и пострадали по време на катастрофата - общо 15 души от шест-седем семейства.

Прокурорското разследване стигна до извода, че само шофьорът на автобуса е виновен за тежкия инцидент от ноември 2021 г., защото е карал с "несъобразена", но не превишена скорост.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024