Тайна проверка от инспектори на Европейската комисия е установила сериозни пробиви в нивото на сигурността на Летище София.
Проверката е осъществена в периода 10-14 октомври, докато България отново чака отговор дали ще бъде приета за член на Шенгенската зона.
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев потвърждава, че ЕК "има коментари по сигурността" на най-голямото летище в страната, като прехвърля отговорността за гафовете върху концесионера "СОФ Кънект".
Пробивът се оказва в липсата на достатъчно висок контрол при проверката на ръчен багаж с рентген на летището.
Инспекторите на ЕК са успели да прекарат през системата скрити части, от които може да се сглоби взривно устройство.
- Източници на Медиапул посочват, че скенерите са успявали да засекат наличие на опасни предмети в някои от куфарите - но проверяващите не са могли да кажат какви точно.
- Други от куфарите с опасни вещества изобщо не са засечени при контрола.
"Да се надяваме коментарите да бъдат отстранени при предстоящата проверка на ЕК. Ако това не се случи, държавата ще предприеме и най-строгите мерки срещу това нехайство. Стигнахме дотам, че концесионерът, който трябваше да управлява по-добре летището, явно е занижил сигурността там", казва служебният министър във връзка с инцидента.
Алексиев заплашва, че може да се стигне до прекратяване на договора за концесия, ако слабостите в сигурността не се отстранят незабавно.
На летището вече са изпратени чуждестранни екипи, които обучават служителите на проверката на ръчен багаж как да спират пътници със забранени предмети.
Срокът, който "СОФ Кънект" има за преодоляване на пропуските, изтича на 11 ноември.
- Акционерното дружество спечели 35-годишен договор за управление на летището през лятото на 2020 г. по време на управлението на ГЕРБ. Зад сделката застана фондът "Меридиам" и операторът на летище "Мюнхен", с миноритарно участие на "Щрабаг".
- Година по-късно, когато Христо Алексиев пак беше служебен министър на транспорта, той обяви, че досега Flughafen Munchen "фигурира само на хартия" в управлението на концесионера и че техни представители не са се ангажирали с дейността на Летище София.
- Той намеси и бизнесмена Кирил Домусчиев като скрит притежател на 20% от концесията - твърдение, което собственикът на "Хювефарма" отрече като "стопроцентова лъжа".
Скандалът се случва месец преди Европейският съвет да реши дали да разреши членството на България и Румъния в Шенгенското пространство.
Парламентът на Нидерландия вече прие резолюция, с която настоява премиерът на страната да не допуска двете страни в системата, докато не бъдат постигнати резултати в борбата с корупцията и организираната престъпност.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: