Снимка: © Getty Images

Когато Christie's продаде за 69 млн. долара дигитален файл с колаж от 5000 миниатюрни изображения, създадени от артиста Beeple, малцина можеха да осъзнаят промяната, която се случва пред очите им. За няколко месеца аукционната къща надмина бариерата от 100 млн. долара от продажби на уникалните дигитални активи, или NFT. 

Междувременно Марк Зукърбърг смени бранда и философията на Facebook, като преименува компанията си на Meta и показа как ще изглежда общуването между хората в метавселената. 

Gucci и Ralph Lauren създадоха виртуални магазини, в които копия на дрехите и аксесоарите им се продаваха по-скъпо от физическите им оригинали. 

BMW започна да изгражда дигитални копия на 31 различни производствени бази, за да може идеалните 3D модели да се използват за трениране на роботи, експерименти с нов дизайн на производството във "фабриките на бъдещето" и симулативна среда за обучения. 

За една година виртуалният свят Decentraland е отчел над 21 хиляди продажби на "парцели" от метавселената си за общо над 110 млн. долара. 

Това е само началото на новата реалност, която технологичната компания Accenture описва в доклада си за тенденциите на 2022 г. - „Да се срещнем в Метавселената“ / ‘Meet me in the Metaverse’.

Авторите му наричат вълната от дигитални промени "Metaverse Continuum"- "спектър от дигитално-подобрени светове, общности и бизнес модели, които са напът да направят революция в социалния и корпоративния живот в следващото десетилетие". 

Компанията прави проучване сред над 4600 бизнес лидери от 35 държави в различни индустрии, като 71% от тях очакват метавселената да доведе до положителни ефекти за организациите им. 42% вярват, че тя ще представлява революционен или трансформиращ пробив за преосмислянето на интернет. 

98% от ръководителите на глобални компании смятат, че напредъкът в новите технологии става по-надежден фактор за формиране на дългосрочните им стратегии в сравнение с икономическите, политическите или обществените тенденции. Същият дял от участниците в анкетата потвърждават, че новото поколение от технологични открития им позволяват да разширят амбициите на компаниите си. 

Accenture описват света на бъдещето като система от "умни квартали, градове и държави, в които физическата реалност е претворена в огромни дигитални близнаци... Големите компании ще имат свои вътрешни метавселени, в които служителите ще могат да работят и общуват заедно, където и да се намират физически. В свободното ни време новите потребителски метавселени ще ни транспортират в почти всеки свят, който можем да си представим, за да играем игри, да се срещаме с приятели или да си почиваме". 

"Последния път, в който интернет премина през трансформация от този мащаб, Amazon, Netflix и Google се превърнаха от бизнеси с тясна специализация в интернет титани. Сега се поставят основите на бъдещите доминиращи играчи във всяка индустрия", казват авторите на доклада. 

Accenture виждат четири основни тенденции на 2022 г. - персонализираното web-преживяване в метавселената; развитието на възможностите за програмиране на физическия свят; увеличаването на "машините, които наподобяват хора" в човешката среда (и рисковете, свързани с тях); и шансът, който компютрите с висока производителност дават за разрешаване на все по-сложни проблеми. 

Границата между дигиталното и физическото ще става все по-невидима

Ако досега брандовете изграждаха дигиталното си присъствие с идеята, че хората прекарват повече време офлайн, отколкото онлайн, то скоро тази презумпция ще се промени. 

"Вместо да възприемат интернет като на разнородна колекция от сайтове и приложения, разработчиците на метавселената си представят една постоянна 3D среда със собствено усещане за място, в което преходът от работа към социална платформа е толкова лесен, колкото да пресечеш улицата", казват от Accenture. 

Постигането на това ниво на развитие ще отнеме доста работа, но то разгръща сериозни възможности пред бизнесите - лидерите в индустриите вече ги осъзнават. 

Авторите на доклада посочват, че компаниите могат да започнат да изграждат професионален капацитет за нуждите на Web3 и метавселената - като 3D-артисти, гейм-дизайнери, служители със специални знания за платформите, върху които ще изграждат своето присъствие. 

Accenture имат своя собствена метавселена - Nth floor - в която техните служители могат да разглеждат нови възможности за работа или обучение или да общуват като екипи. 

Следващата версия на физическия свят ще е свят, който може да бъде програмиран.

Контрол, автоматизация и персонални настройки - ако това са типичните елементи на софтуерните решения, скоро тези условия ще се впишат и в света около нас, казват от Accenture. 

"Хората ще имат безпрецендентна способност да контролират света, така че той да отговаря на индивидуалните им нужди. Ще могат да решават какво да виждат и как да общуват по начин, който никога не е бил толкова лесен. А компаниите ще изграждат и предлагат тези преживявания, като преосмислят собствената си дейност, защото физическият свят ще става все по-близък до интернет", казват те. 

Някои от първите стъпки вече са направени - и сега около нас има камери, сензори, умни устройства, микрофони. Напредъкът в технологиите, които ги задвижват, и глобалното разпространение на 5G са само началото на този процес. 

Accenture посочват, че изследователи от частния сектор и научните институти вече разработват заедно още по-интересни технологии като "умни" и дори програмируеми материи - с идеята, че някой ден може да има продукти, които да са способни да променят физическите си характеристики по желание на потребителя дори след като вече са произведени.

Те препоръчват на компаниите да започнат още сега да експериментират и да тестват потенциални полезни сценарии, за да могат да се възползват от натрупания опит, когато 5G-мрежите бъдат достъпни в глобален мащаб. 

Изграждането на "дигитални близнаци" на магазини или заводи е една от възможностите за натрупване на този експериментален опит, подобренията на физическите обекти с интерактивни функции - също. 

Как да се ориентираме в света, в който "нереалното" се представя за реално?

Въпросът става все по-важен във времето на ботовете, фалшивите новини и затворените алгоритми, с които социалните мрежи филтрират информацията, която достига до потребителите. 

Accenture смятат, че по-важният въпрос в бъдеще ще бъде не физическата реалност, а автентичността на обектите и посланията, с които се срещаме онлайн - т.е. ще се изисква ниво на достоверност, която може да бъде проверена независимо. 

В Калифорния има законодателство, което задължава организациите да посочват изрично дали използват онлайн-ботове за привличане на клиенти или за повлияване на поведението на избирателите

Факторите, които ще имат значение за доверието на хората, ще бъдат свързани с технологиите за проверка на предисторията на дигиталното съдържание, спазването на регулациите, подбор на личностите, които ще отговарят за вътрешните етични правила и стандарти за сигурност, както и дефиниране на ясна цел за ползите от употреба на AI в съответния бизнес. 

Само тогава пълният потенциал на "нереалния свят" ще може да се реализира, без да се попада в капаните на злонамерени играчи. 

"Отговорът на въпроса за живота, Вселената и всичко останало..."

Всяка индустрия има набор от "нерешими" проблеми, които очертават ограниченията на развитието ѝ, но и определят какви продукти, услуги и стратегии предлага.

Финансовата индустрия, например, се базира на идеята, че прогнозирането на фондовата борса и моделирането на финансовия риск са много сложни процеси - съответно, те трябва да се поверят на оценката на специалистите.

А ако това се промени? 

Вече започват да се появяват машини с изчислителна мощ и способности, които помагат за обработването на много големи обеми от данни, което досега се е смятало за прекалено скъпо или неефективно за бизнесите. 

Работи се обаче и по съвсем нов тип устройства. Едно от направленията в тази посока е изграждането на машини или алгоритми за обучение на машини, чиито методи опитват да наподобяват биологичните процеси.  

Accenture съветват компаниите да започнат да анализират как този тип технологии биха могли да повлияят ефективно на работата им. Какви проблеми досега са оставяни без разрешение и това просто е приемано за даденост? Как бизнесът би се променил, ако тези проблеми започнат да намират решения? 

Това вече не са просто теоретични въпроси, а могат или да сложат край на смисъла на съществуването на дадена индустрия, или да се превърнат в най-голямата възможност за пробив на това поколение. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Пандемията на богатите: Нов милиардер на всеки 30 часа от началото на 2020 г. до днес

В същото време расте броят на хората, достигащи до крайна бедност

"Пътят към освобождението е дълъг": Беларуските доброволци, които се бият в помощ на Украйна

"Невъзможно е да освободим Беларус, без да изгоним фашистките войски на Путин от Украйна“, казва един от бойците

СЗО: Пандемията все още не е приключила. „Отслабваме бдителността си на свой риск.“

Почти 1 млрд. души в страните с по-ниски доходи все още не са ваксинирани, отбелязва директорът на СЗО

Зеленски ще говори на Световния икономически форум в Давос

Продължава интензивната руска офанзива в Луганск

В навечерието на 24 май: Мощи на Кирил и Методий идват за пръв път в България

Ще останат достъпни за всенародно поклонение до 25 май

Украинските депутати посрещнаха на крака и с овации полския президент Анджей Дуда

Дуда е първият чуждестранен лидер, говорещ пред Върховната рада след началото на инвазията

Олена Зеленска: Никой няма да ми отнеме съпруга, дори и войната

Първата дама на Украйна даде първото си интервю след началото на руската инвазия