Следствената служба: Няма връзка между катастрофата на "Струма" и пътната маркировка Снимка: © Getty Images

Разследването на катастрофата на АМ "Струма", при която загинаха 45 туристи от Северна Македония, е на финалната права. Това съобщи зам.-главният прокурор и директор на Националната следствена служба Борислав Сарафов, като заяви, че няма връзка между инцидента с автобуса и лошата пътна маркировка.

„Като цяло изискванията към един професионален водач на автобус са по-завишени, отколкото за всеки един водач. Затова е необходимо и скоростта да е била съобразена в онзи момент, независимо от маркировката и от пътните условия. Да, възможно е пътната маркировка да не е отговаряла и тя очевидно не отговоря на изискванията, но няма никаква причинно-следствена връзка между катастрофата и лошата маркировка. Тя предполага шофьорът да бъде по-внимателен и да шофира със съобразена скорост", заяви Сарафов пред БНТ.

Той каза, че се очакват окончателните заключения на назначените експертизи - съдебно-медицинска, автотехническа, пожаротехническа и комплексна. Това може би ще стане още преди Коледа.

Според него скоростта на автобуса на фирмата „Беса Транс“ е била „по-скоро несъобразена“ и по всяка вероятност е надхвърляла 90 км/ч. „Това означава, че може и да е имало манипулация на превозното средство, тъй като повечето пътнически автобуси имат технически ограничения да не прехвърлят определена скорост“, смята Сарафов.

Мнението на разследващите е, че най-вероятно причината за катастрофата е човешка грешка.

Преди няколко седмици регионалното министерство обяви резултатите от проверка на участъка от Даскалово до Долна Диканя по път Е79 и заключи, че отсечката не е била проектирана нито да бъде автомагистрала, нито скоростен път. Тя не отговаря на изискванията за магистрала по отношение на виражите и максималната скорост не трябва да е 120 км/ч, а 90 км/ч.

Инцидентът на АМ "Струма": Фаталната отсечка не е проектирана нито да бъде магистрала, нито скоростен път

Пътят няма издаден Акт 16, а нанасянето на маркировката не е изцяло завършено.

Автомобилният състезател Димитър Илиев направи нагледен анализ, от който се вижда, че маркировката е изтъркана или подвежда шофьорите, предупредителните знаци липсват, светлоотразителните елементи липсват или са закрити от рекламни лепенки. Табелата, която би трябвало да предупреждава за предстоящо отклонение от магистралата за чешма, e лежала край пътя от 7 месеца, без никой да обърне внимание на падането й.

Правят впечатление и изтриванията по защрихованата маркировка край "острова", който огражда отбивката от активната лента на АМ "Струма" при 30 км, от които може да се съди, че шофьорът на автобуса съвсем не е единственият водач, който се е отклонявал близо до мантинелите вдясно.

Кой отговаря за мантинелите и маркировката на АМ "Струма"

Изпълнител на маркировката е държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която чрез вече известните инхаус процедури е възложила изпълнението на две фирми, представлявани от един и същи човек – Антон Тасков. Това са „Битулайт“ и „Сигнализация“. Към датата на инцидента е била нанесена само разделителната линия между активната и изпреварващата лента.

„Имаме 6 месеца забавяне на изпълнението на маркировката, поставена е чак в началото на ноември. Трябвало е да я направят до лятото, договорът е бил от януари 2021 г.“, съобщиха от МРРБ в края на ноември. „Направени са измервания само на експлоатационните показатели на осевата линия, останалите пътни маркировки са износени“.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Ивет Лалова стана майка на момче

Със съпруга и Симоне са избрали името Тиаго за първото си дете

21:58 - 24.04.2024
Технологии

OPPO влиза официално на българския пазар

Продуктите на OPPO ще се предлагат официално в А1 и Технополис

21:09 - 24.04.2024
Бизнес

120 млн. лв. инвестиции  и 12 нови магазина планира BILLA в България през 2024 г. 

През март компанията отчита дефлация в цените на стоките на годишна база

16:04 - 24.04.2024