Инцидентът на АМ "Струма": Фаталната отсечка не е проектирана нито да бъде магистрала, нито скоростен път Снимка: © Getty Images

Отсечката от път Е79 от Даскалово до Долна Диканя, на която преди седмица стана фаталната катастрофа на автобуса с туристи от Северна Македония с 45 жертви, не е била проектирана да бъде автомагистрала и не отговаря на изискванията на магистрала по отношение на виражите.

Това съобщиха от Министерството на регионалното развитие, които приключиха проверката на пътя и изготвиха доклад. На брифинг във вторник от МРРБ обявиха, че през 2013 г. максимално допустимата скорост „незнайно как“ е вдигната от 90 км/ч на 120 км/ч, без да отговаря на техническите изисквания за това.

Регионалният министър Виолета Комитова заяви още, че пътят няма издаден Акт 16, защото не са завършени отчуждителните процедури. Нанасянето на маркировката е било забавено с 6 месеца до началото на ноември и не е изцяло завършено. Комитова все пак отбеляза, че пътната настилка е в много добро общо състояние.

Възложител на строежа на отсечката е Изпълнителна агенция „Пътища“ – понастоящем АПИ, надзорът е осъществен от френската „Луис Бергер“ САС, строителят е „Булстрой инженеринг“ АД, а проектант – „Пътпроект“ ЕООД.

През 2002 г. техническият проект е одобрен, а четири години по-късно е издадено разрешение за строеж. През 2007 г. отсечката е открита с максимално допустима скорост 90 км/ч, но през 2013 това се променя.

„Разрешението за строеж е за реконструкция на път Е79, не за строеж на скоростен път или магистрала. В течение на времето той става скоростен път благодарение на становища на различни институции, но нито е бил проектиран за това, нито е бил автомагистрала“, обясни Комитова.

„Тогава не са взети предвид наклоните на пътя, за да може да се увеличи максималната скорост. Увеличението е направено само на базата на хоризонталната и вертикалната маркировка. Нас ни притеснява, че в проекта напречните наклони на пътя са малко над 4%, което значи, че допустимата скорост е 90 км/ч за такива виражи. Ще предложим временно ограничение на скоростта до приключване на проверката и вземане на окончателно решение“, съобщи арх. Влади Калинов от ДНСК.

През 2010 ДНСК отказва да въведе пътя в експлоатация заради неприключени отчуждителни процедури. През 2012 Министерски съвет обявява участъка за национален обект, а същата година АПИ сключва договор с консултанта „Пътинест инженеринг“ АД за процедиране и подготовка на ПУП-ПП.

Според МРРБ грапавостта и съпротивлението на хлъзгане на пътя е добро и цялостното му състояние се оценява високо. „Всичко друго обаче е било занемарено“, казаха от министерството.

Изпълнител на маркировката е държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която чрез вече известните инхаус процедури е възложила изпълнението на две фирми, представлявани от един и същи човек – Антон Тасков. Това са „Битулайт“ и „Сигнализация“. Към датата на инцидента е била нанесена само разделителната линия между активната и изпреварващата лента.

Кой отговаря за мантинелите и маркировката на АМ "Струма"

„Имаме 6 месеца забавяне на изпълнението на маркировката, поставена е чак в началото на ноември. Трябвало е да я направят до лятото, договорът е бил от януари 2021 г.“, съобщиха от МРРБ. „Направени са измервания само на експлоатационните показатели на осевата линия, останалите пътни маркировки са износени“.

Автобусът се удари в мантинелата през нощта, като стана ясно, че водачът може да е объркал дясната лента с отбивка за чешма. Знакът за отбивката, който се намира 500 м преди обекта, е паднал и не е вдиган 7 месеца, показа състезателят Димитър Илиев в свой „тур“ на мястото на катастрофата чрез Google Maps.

Състезателят Димитър Илиев: Маркировката на участъка от АМ "Струма" е неадекватна (видео)

Нощната видимост, според доклада на МРРБ, е била „гранична до минималната допустима при суха настилка и добра при влажна настилка“.

Рибешката опашка – еластичната метална мантинела, която е най-често използваният и най-опасен вариант – е отговаряла на проектните изисквания.

Първите мерки на МРРБ след инцидента са да се поправи и подсигури мантинелата, както и да се завърши изцяло маркировката. Ще се промени и скоростта – до 90 км/ч максимум, както е заложена по проект. „Автомагистрали“ са били санкционирани за нарушенията.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024