Пореден случай на болно дете, чиито родители са принудени да молят за частни дарения за животоспасяващо лечение - а НЗОК се намесва твърде късно, едва когато казусът стига до националните медии.
9-годишният Мишо е с диагноза неврофиброматоза тип 2 - рядко генетично заболяване, при което се образуват тумори по гръбначните и мозъчните нерви. В България детето е подложено на две операции, едната от които неуспешна.
- Семейството се обръща за помощ към болница в Италия, където на Мишо се извършват три успешни операции на два тумора. Отстрана е и поставената в България клапа, която не е работела.
- Родителите обаче трябва бързо да осигурят цялата дължима сума, като до края на миналата седмица им оставаха 72 000 лв. за лечението в Италия.
- Разрешаването на този проблем трябваше да стане спешно, защото синът им се нуждае от допълнителна интервенция заради разместени вратни прешлени, а без погасяване на дължимата сума нямаше как да получат оферта.
Парите за тази операция бяха събрани само за 3 дни - но не от институцията, която би трябвало да отговаря за лечението на болни български деца в чужбина НЗОК, а от дарители, откликнали на призива за помощ през bTV.
"През тези няколко дни успяхме да съберем сумата, която дължим, даже е повече. Искам да благодаря на вас и всички зрители, които се включиха. На всички, които дадоха надежда на мен и детето ми. В момента имаме 111 000 лв“, каза майката на Мишо, Росица Иванова, тази сутрин в ефира bTV, които разказаха за случая на болното дете миналата седмица.
Едва след излъчения репортаж служители на НЗОК са решили да потърсят контакт с жената, за да помогнат "в рамките на закона".
Официалното обяснение на Касата е, че родителите не са помогнали своевременно, защото родителите не били кандидатствали за одобряване на лечението на детето в чужбина през 2023.
Майката на Мишо обясни, че причината да не търсят НЗОК е в предишния тежък опит на семейството със здравната бюрокрация.
Тя разказваше, че при търсенето на помощ служителите на Касата не са им помогнали, а вместо това са връщали документите им. Затова и семейството се е отказало да кандидатства, въпреки че детето има право на лечение, финансирано от държавата.
„Когато си в болница в чужбина, ти нямаш вариант да се прибереш в България и да пуснеш документи. Ти оставаш в болницата и живееш там с детето си. (НЗОК) искат много документи, които няма как да извадиш в рамките на тези дни. Операцията, за която чакаме оферта, трябва да се плати в рамките на три дни, за да може да запишат час при доктора. Това е лекар, при който не може да се запишеш от днес за утре“, казва майката.
- Родителите са принуждавани сами да събират изискуемите медицински документи и да осигурят техния превод, а това често отнема около седмица.
- Няма и никаква гаранция, че НЗОК ще одобри финансирането, дори документацията да е предадена навреме.
- Кандидатстването не се съгласува автоматично, а трябва да мине през комисия от български лекари, които често дават становище само по документи - без да имат представа за състоянието на конкретния пациент.
- НЗОК може и да откаже да плати лечението в чужбина, ако формално има как то да се извърши в България - независимо че местните здравни заведения понякога нямат достатъчно опитни специалисти, особено за редки педиатрични заболявания, или че някои родители вече са се сблъскали с неуспешна операция в България, която допълнително травмира детето.
- Обжалването може да продължи толкова дълго, че да обезсмисли търсенето на помощ от НЗОК. В някои случаи - пациентите може да не доживеят края на съдебните процеси.
До 2019 г. решенията за финансиране се вземаха във Фонда за лечение в чужбина - но той беше закрит по време на кабинета "Борисов 3".
Цялата дейност беше прехвърлена към НЗОК, която се оказва "черна кутия" за близките на болни хора. Особено когато става дума за спешни случаи като 9-годишния Мишо.
Адвокатът по медицинско право Мария Шаркова описа серия от тежки недостатъци на действащата в момента процедура, която е силно "бюрократична и не е насочена към интересите на пациента".
„Системата е така организирана, че ангажира хората, които се нуждаят от лечение, или близките на децата за кратък период да събират различни по вид документи, да организират преводи, да търсят оферти от лечебни заведения. Когато имате болен човек вкъщи или вие самият сте болен, това е изключително трудно, а понякога и невъзможно. Тази система всъщност не отчита спешността на много от случаите. Често се сблъсквам със случаи на хора, които сами започват да търсят помощ в чужбина“, коментира Шаркова пред bTV.
"Пътят на пациента не е ясен на никого. Зависи само от субективните качества на лекаря, при който пациентът е попаднал. Хората често са объркани и нямат доверие. Част от документите трябва да се издирят и лекарите да ги изготвят, но има и лекари, които отказват да го направят или го забавят", казва още тя.
Тя добавя, че много малка част от документите могат да бъдат изискани служебно от Здравната каса, а става ли въпрос за пълнолетни пациенти – помощта за тях става още по-трудна.
НЗОК не дава никакви гаранции на родителите, че исканията им ще да бъдат одобрени.
Затова и близките на болни деца са принудени да разчитат предимно на частни дарения и търсене на публичност.
В край на сметка след намесата bTV, от Здравната каса са потърсили Росица Иванова и са обещали да съдействат по всички възможни начини. И така до следващия път.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: