"The Shrink Next Door" ("Психиатърът от съседната къща") е истинско удоволствие за всеки човек, който харесва разследващата журналистика и обича да слуша подкасти.

Това е действителната история на психиатър от Ню Йорк, който до такава степен манипулира един от заможните си пациенти, че го превръща в свой личен слуга, изолира го от всички близки и роднини, и се разполага с имуществото му като своя собственост.

Историята е толкова смайваща, че звучи като сценарий на сериал - и наистина Apple TV+ създадоха продукция по едноименния подкаст, която дебютира през ноември. Всичко описано в него са факти от действителността, а не фантазии.

The Shrink Next Door: Създателят на гениалния подкаст заведе дело заради приходите от сериала на Apple TV+

Човекът, който разплита цялата престъпна схема, се нарича Джо Носера и е журналист, специализиращ във финансовите новини. Работил е във Fortune, New York Times и Bloomberg News.

Той се заема със случая поради лични причини - психиатърът-измамник се оказва негов съсед. Една вечер той изпраща градинаря си, за да покани семейството на Носера на вечеря. Едва по-късно журналистът разбира, че въпросният градинар всъщност е истинският собственик на луксозния имот, а предполагаемият "домакин" на партито е опасен самозванец.

Подкастът му "The Shrink Next Door" не само се превръща в хит, но и успява да постигне нещо наистина важно - да привлече вниманието на властите в САЩ към случая с психиатъра Айк Хършкопф и лицензът му за медицинска дейност да бъде отнет официално, десетилетия след причинените вреди на няколко пациенти.

Вместо да се радва на успеха от разследването си обаче... Джо Носера остава без работа.

69-годишният журналист е освободен от Bloomberg News, а в момента той води съдебно дело за разпределението на приходите от сериала на Apple TV+, създаден по неговия подкаст. Носера е завел дело срещу доскорошните си работодатели от Bloomberg за нарушение на договорните им отношения, като твърди, че е лишен от дължима печалба.

Идеята на Джо Носера за подкаста възниква преди близо 10 години, когато той е колумнист в NYT.

Журналистът предлага да опише случая на психиатъра Айк Хършкопф и жертвата му Марти Маркоуиц, тъй като познава историята от първо лице.

Нещо повече - той разполага и с множество доказателства за твърденията на Маркоуиц, че е подлаган на психически тормоз и брутални манипулации.

Казусът е продължавал десетилетия и включва най-различни "герои" - и колкото и да е интересен, редакторите му преценяват, че няма как да се обхване в една статия.

Носера обаче не се отказва. Когато той се присъединява към Bloomberg няколко години по-късно, синът му подхвърля идеята да разкаже всичко в подкаст. Журналистът се свързва с Алекс Гибни - носител на "Оскар" за документално кино - за консултации. Гибни веднага харесва историята, но Bloomberg не разрешават подкаста на техния автор да се продуцира извън компанията.

Медията вече води преговори с подкаст-издателството Wondery за партньорство и предложението за "The Shrink Next Door" става част от техния договор.

Докато Джо Носера записва подкаста си, Bloomberg му разрешават по-свободен режим в основната му работа като колумнист, назначават му делегиран редактор и му осигуряват човек за проверка на фактите.

Първите серии излизат през пролетта на 2019 г. и се превръщат в истински хит - "The Shrink Next Door" оглавява годишната класация на Apple Podcast за най-много слушания.

Междувременно Джо Носера се сблъсква с вътрешни проблеми в Bloomberg заради няколко писмени коментари по съвсем различни теми.

В един от случаите той е накаран да се извини публично за това, че споделяйки своя статия за Bloomberg в социалните мрежи, той е използвал думата "измама" при описанието на случай със залагане на къси позиции срещу биотехнологична компания.

През септември 2021 г. Джо Носера обявява в Twitter, че няма да се извини и не смята, че е сгрешил в оценката си за въпросната борсова атака. Скоро след това той е повикан от главния изпълнителен директор на Bloomberg Opinion Дейвид Шипли и е освободен от работа.

The Shrink Next Door  - Apple TV+ плакатСлед този скандал Носера решава да заведе дело срещу медията заради предполагаемите неизплатени приходи от току-що започналия ТВ-сериал "The Shrink Next Door".

Споразумението между продуцентите гласи, че всички приходи, генерирани от шоуто, ще се делят 50:50 между Bloomberg и Wondery (подкаст-платформата). От своя страна Bloomberg отговаря за обезщетението на Джо Носера - според Washington Post журналистът би трябвало да получи дял от всички приходи на медията във връзка с използването на подкаста му от трети страни и отделно да вземе 100% от дела на Bloomberg в първоначалната предложена цена за подкаст-сериала.

Носера обаче твърди, че когато е поискал да получи парите след уволнението, от Bloomberg са обявили, че журналистите нямат права на дял от рекламните приходи, генерирани от адаптации по техни материали. Това противоречи на първоначалните договорки между двете страни, според автора на подкаста.

От медията твърдят, че продуцентите на сериала наистина дължат пари на Джо Носера в размер на малко над 322 000 долара, но огромната част от тази сума вече била платена. Журналистът обаче претендира, че дължимите пари са значително повече. Адвокатите му твърдят още, че той е щял да заведе дело срещу Bloomberg дори ако не беше уволнен.

За добро или за лошо - явно подкастът на Джо Носера наистина не може да бъде задминат от опитите за адаптации. Отзивите за качествата на сериала не са възхитителни, а критиците му смятат, че продукцията не е успяла да надгради над оригиналните разкрития на Носера.


Сериалите и филмите по HBO Go през декември Сериалите и филмите по HBO Go през декември

Сериалите и филмите по Neftlix през декември Сериалите и филмите по Neftlix през декември

Peloton отвръща на удара от "Сексът и градът" с жестока реклама с Тузаря Peloton отвръща на удара от "Сексът и градът" с жестока реклама с Тузаря



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Даниел Лорер: Варненският кмет е като Елвис Пресли - мислят го за жив, но никой не го е виждал

"Българите в чужбина ще се върнат последни, едва след като оправим държавата"

"Медиана" вдигна ГЕРБ за 10 дни с почти 4%

Резултатите са при избирателна активност от около 35%