Строителството на магистрали по схемата "инхаус" продължава само седмици след началото на новия кабинет на ГЕРБ, БСП и ИТН.
Държавната "Автомагистрали" е получила разрешение да започне строителството на 14 километра от вечно недовършената АМ "Хемус" след Плевен.
"Автомагистрали", съответно, има решение да го преразпредели на частното дружество "Витез проспект" (бивше "Автомагистрали Хемус"), съобщава "Медиапул".
Сайтът обръща внимание, че председател на съвета на директорите на строителна компания е Парашкев Кръстев, който е партньор на бившия министър на регионалното развитие на ГЕРБ Лиляна Павлова. (Павлова и Кръстев имат двама сина. Вторият се роди през лятото на миналата година.) До 2023 г. Лиляна Павлова беше вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка.
Кръстев има и опит като директор на държавната "Автомагистрали", а от няколко месеца е начело на компанията, ангажирана с част от АМ "Хемус".
Новата отсечка се намира на линията между Плевен и Летница, като представлява източната половина от общото трасе (включително п.в. "Летница"). Първата част на близо 27-километровия лот още не е получила разрешение за строителство. През 2021 г. стана ясно, че там са извършвани строителни работи от фирмата "Парсек", но без да има нужните документи.
Парите за изпълнението бяха отпуснати още в края на 2019 г. от кабинета "Борисов 3".
Строителството на всички нови лотове беше замразено заради разследването за нередности при възлагането на поръчката и плащането на крупни авансови суми без извършена дейност.
Лотът, към който принадлежи участъкът, се оказа без приключили отчуждителните процедури, без инвестиционен проект и без разрешения за строеж.
Това се случва едва сега - с почти шест години закъснение и значителни икономически промени. Заради голямата инфлация между 2021-2024, поскъпването на суровините и увеличението на заплатите фирмите по трасето поискаха индексация на договорите.
Строителството може и да започне скоро, но няма обявен краен срок.
Като се има предвид "скоростта", с която АМ "Хемус" (не) се изгражда в последните 10 години, може да се очакват всякакви забавяния.
Добрата новина е, че все пак се дава нов тласък на магистралата от жизненоважно значение за цяла Северна България. Проблемът е, че отново се пуска по старата схема, която доведе до скандалите, делото за тегленето на огромни суми пари в брой от авансовите плащания и липсата на контрол.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: