Верните отговори на въпросите от Вариант 2 на НВО по български език и литература след 7. клас Снимка: © Getty Images

Министерството на образованието и науката публикува Вариант 2 и верните отговори към него - това е изпитът, който се падна на националното външно оценяване по български език и литература след 7. клас.

Разказът на Иванка Могилска "Ева, която расте и се смалява" се падна на националното външно оценяване.

Вижте всички въпроси тук, а в края на статията можете да проверите и техните верни отговори.


ПЪРВА ЧАСТ (60 минути)

Природонаучните музеи в България пазят много ценни експонати. Един от най-забележителните сред тях е открит от Димитър Ковачев - учител по биология в Асеновград. Научните му интереси са били свързани с животните и растенията, съществували преди появата на човека. Науката, изучаваща вкаменелостите от животни и растения, се нарича палеонтология.

Веднъж през 1965 г. Димитър Ковачев чува по радиото, че край село Езерово е намерен бивник от мастодонт. Учителят разбира, че наблизо могат да се открият следи от една отминала епоха. Неговият ученик Дичо познавал добре района. Двамата заедно започват да търсят вкаменелости. При обиколките на района, в който бил намерен бивникът, виждат странна скала. Учителят веднага разказва за нея на своите ученици и заедно решават да започнат разкопки.

Странната скала се оказва част от скелет на дейнотериум. Названието означава "страшен звяр", но плоските му зъби са доказателство, че всъщност се е хранел с растения.

Дейнотериумът е родствен на съвременните слонове, но е доста по-голям от тях на ръст и тегло. Бивниците му сочат надолу. Не е съвсем ясно как ги е използвал, за да си набавя растителна храна - може да е ровел в земята за корени и грудки, да е събарял клони или е да е свалял кора от дърветата. Това е животно, съществувало преди мамута и изчезнало в края на последната ледникова епоха преди около 11 хиляди години.

Димитър Ковачев и неговите ученици успяват да съберат най-пълния скелет на дейнотериум в света. Сглобяват го като пъзел, защото костите са били разпръснати в земята. В началото започват да подреждат малък музей във фоайето на училището, прибавяйки още вкаменелости от животни и растения. Дошлите от столицата учени са силно впечатлени, виждайки уникалната находка. Днес оригиналът на скелета е изложен в Палеонтологичния музей на Геолого-географския факултет на Софийския университет. Отливка на скелета може да се види във филиала на Националния природонаучен музей в Асеновград, който днес носи името на Димитър Ковачев.

1. Коя е темата на текста?

А) основаването на природонаучни музеи у нас
Б) откритието на учителя Ковачев и неговите ученици
В) развитието на науката за древните вкаменелости
Г) изучаването на природни науки в училище

2. Кое твърдение е вярно според информацията от текста?

А) Димитър Ковачев е основател на музея в Софийския университет.
Б) Първоначално скелетът на дейнотериума е показан в село Езерово.
Г) Дейнотериумът е растителноядно животно, родствено на слоновете.
Д) "Страшният звяр" е изчезнал преди последната ледникова епоха.

3. Къде съвременните ученици могат да видят оригинала на скелета на праисторическото животно дейнотериум?

А) в Палеонтологичния музей на Софийския университет
Б) във филиала на Националния природонаучен музей в Асеновград
В) в основания от Ковачев музей в село Езерово
Г) във фоайето на училището в Асеновград

4. За какво най-вероятно дейнотериумът е използвал бивниците си според текста?

А) за да се бори с мамутите
Б) за да си осигурява храна
В) за да се защитава от човека
Г) за да се спаси от ледниковата епоха

5. Какво според текста подтиква Димитър Ковачев и учениците му да започнат разкопки край Езерово?

А) чутото по радиото съобщение за интересна находка
Б) разказаното от негов ученик за странната скала
В) посещението на столични учени в училището
Г) откриването на Природонаучния музей в Асеновград

6. В кой ред е посочен синоним на употребената в текста дума странна?

А) огромна
Б) величествена
В) необикновена
Г) страшна

7. В кой ред думите са антоними?

А) животни, растения
Б) надолу, нагоре
В) кора, корени
Г) учител, ученик

8. Значението на коя дума е обяснено в текста?

А) експонат
Б) палеонтология
В) вкаменелост
Г) епоха

9. Кое твърдение е вярно за глаголната форма в изречението?

Неговият ученик Дичо познавал добре района.

А) Формата е за изявително наклонение.
Б) Формата е за условно наклонение.
В) Формата е за повелително наклонение.
Г) Глаголната форма е преизказна.

Прочетете изречението и изпълнете задачите от 10. до 12. включително.

Учителят веднага разказва за нея на своите ученици и заедно решават да започнат разкопки.

10. Какво е по състав изречението?

А) просто
Б) сложно съчинено
В) сложно съставно
Г) сложно смесено

11. Употребените в изречението думи веднага и заедно са:

А) съществителни имена
Б) прилагателни имена
В) наречия
Г) глаголи

12. Какво е подчертаното местоимение в изречението?

А) лично
Б) показателно
В) притежателно
Г) относително

Прочетете изречението и изпълнете задачите от 13. до 15. включително.

В началото започват да подреждат малък музей във фоайето на училището, прибавяйки още вкаменелости от животни и растения.

13. В листа за отговори запишете САМО сказуемото, употребено в изречението.

14. В листа за отговори запишете САМО еднородните части, употребени в изречението.

15. Преобразувайте подчертаната част в подчиненото изречение и запишете САМО НЕГО в листа за отговори.

16. В листа за отговори запишете ДВЕ особености на дейнотериума, които според текста го отличават от слона и за които в таблицата са посочени конкретни данни.

17. В листа за отговори препишете текста, като поправите допуснатите 14 (четиринадесет) грешки - правописни, пунктуационни и при членуване.

Музейте, представящи въстановки на животински останки са любими места и за деца и за възрасни. Такъв е музея в с. Дорково, расположено в Родопите. Музеят се помещава в неголяма зграда със една основна изложбена зала. Посетителя попада сред крясаци на животни и сред глетки, пренасящи го мильони години назад.

18. В кой ред и в двете творби се открива художествено изображение на нощта?

А) "Немили-недраги" и "Косачи"
Б) "Една българка" и "По жътва"
В) "Заточеници" и "Отечество любезно, как хубаво си ти!"
Г) "По жицата" и "Вятър ечи, Балкан стене"

19. Какви качества проявяват и баба Илийца, и Македонски, докато преодоляват изпречилите се по пътя им препятствия?

А) доверчивост и физическа сила
Б) силна воля и жертвоготовност
В) лукавство и съобразителност
Г) примиреност и упоритост

20. Кое твърдение за песента в разказа "По жътва" НЕ е вярно?

А) Селяните пеят от радост и от благодарност за богатата реколта.
Б) Песента прави трудовия делник по-лек за всички жътвари.
В) Песента носи безсмъртие, тя представлява колективна памет.
Г) Чрез песента Пенка споделя своите чувства към Никола.

21. В коя творба се откриват мотивите за добротворството и любовта към ближния?

А) "Хайдути" от Христо Ботев
Б) "Хубава си, моя горо" от Любен Каравелов
В) "Една българка" от Иван Вазов
Г) "Художник" от Веселин Ханчев

22. С кой от цитатите може да се подкрепи твърдението, че "Заточеници" е елегия?

А) "И кораба се носи леко / с попътни тихи ветрове"
Б) "От заник-слънце озарени, / алеят морски ширини"
В) "да водим бой - съдба завидна! - / край твоя свят олтар"
Г) "Горчива скръб сърца ни трови, - / Прощавай, роден край!".

23. Кое твърдение е вярно?

А) Иво и Калина от баладата "Неразделни" изпитват всеотдайна и искрена любов, на която родителите им се противопоставят.
Б) Калугерът Евтимий от разказа "Една българка" замества игумена в манастира и с готовност откликва на молбата на Илийца.
В) Бръчков от повестта "Немили-недраги" е родолюбец, който с наследените пари от баща си пари помага на хъшовете в Румъния.
Г) Рада Госпожина от "Радини вълнения" ("Под игото") е притеснена на годишния изпит и затова се обръща към Стефчов за помощ.

24. В листа за отговори срещу всяка буква в таблицата запишете заглавието на творба, изучавана в VI или в VII клас, в която се утвърждава съответната идея.

А) Не разказите за действителността, а историите, родени от въображението, измъкват човека от реалността и го подтикват да преосмисли живота си.
Б) Надеждата и вярата в чудото, подкрепени от човешката съпричастност, са единствените опори на човека в изпълнения с изпитания и мъка живот.
В) Самоотверженият подвиг в защита на родното, припомнян от бурите в Балкана, заличава срама от робството и дава основание за национална гордост.
Г) Човек се превръща в чужденец в родината си, когато не оценява красотата и богатството на Отечеството, а само се възползва от щедростта на родната земя.

25. В текст от 3-4 изречения запишете какво внушават стиховете от "Опълченците на Шипка":

едно име ново, голямо, антично,
като Термопили славно, безгранично


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Двама надзиратели са убити, а затворник е избягал при въоръжено нападение във Франция

Избягалият Мохамед Амра е осъден за грабеж с взлом

20:34 - 14.05.2024
Живот

"Евровизия" не съжалява за решението си да отстрани Нидерландия от финала

Организаторите на "Евровизия" защитиха решението си да дисквалифицират Йост Клайн

19:24 - 14.05.2024
Важно днес

Масови протести и сблъсъци в Грузия след окончателното приемане на закона за чуждите агенти

Парламентът на Грузия окончателно прие спорния закон за "чуждестранните агенти"

18:47 - 14.05.2024
Важно днес

Главчев назначи нови зам.-министри, сред които и кадър на ГЕРБ

Служебният кабинет назначи двама нови министри

16:04 - 14.05.2024
Важно днес

Служител на ООН е убит при обстрел срещу хуманитарен конвой в Газа

Първият чуждестранен хуманитарен работник на ООН, убит в Газа, е индийски гражданин

15:48 - 14.05.2024