"Олинеза Премиум" ООД е осъдена да да плати 37 086 г. лв. за имитация на опаковките на майонеза „Краси“. Компанията за производство на майонеза, кетчуп и сосове под марката „Олинеза“ е осъдена окончателно да плати глоба от 37 086 лв. за заблуждаващ дизайн, като е имитирала опаковките на пловдивския си конкурент „Краси“. Това гласи решение на тричленен състав на Върховния административен съд от 5 февруари 2021 г., което не подлежи на обжалване. Глобата е за нарушение на чл. 35, ал. 2 от Закона за защита на конкуренцията.
Разпоредбата на чл. 35, ал. 2 от ЗЗК въвежда специална забрана за използването на фирма, марка или географско означение, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до заблуждение и/ или да увреди интересите на конкурентите.
От април 2016 г. до подаването на жалбата през 2017 г. "Олинеза Премиум“ ЕООД, наследник на "Олинеза" ООД, е разпространявала на пазара продукт майонеза "Олинеза“ в пластмасови опаковки, които са сходни с наложената на пазара опаковка на майонеза "Краси“, регистрирана като триизмерна марка от пловдивската фабрика "Консул" ООД.
Така „Олинеза“ е въвела в заблужедние потребителите относно производителя на продукта, се казва в проверката на КЗК. Става въпрос за опаковки на майонеза "Олинеза трапезна" и "Олинеза пушена", които използват пластмасови кутии с форма, сходна на регистрирани от "Консул" ООД марки и промишлен дизайн.
Дружеството "Консул" ООД произвежда и предлага на пазара майонеза „Краси“ от 1994 г., а от 2000 г. разпространява и рекламира продукт в пластмасови опаковки. Дългогодишното присъствие на пазара на майонеза с марка „Краси“, в опаковки с непроменян външен вид са направили предлаганият продукт достатъчно добре разпознаваем за потребителите, пише в решението на ВАС.
"В обичайната практика търговците разполагат в близост продукти от един и същи вид – пр. мляко или майонеза на различни производители, с цел по-добра и лесна ориентация на потребителя. В този смисъл близкото позициониране на два продукта, чийто външен вид е с висока степен на сходство, създава риск от заблуда за потребителя при избора му на дадена стока, още повече, че естеството на продуктите – бързооборотни, в нисък ценови клас създава предпоставка за намаляване бдителността на потребителя и фокусиране на вниманието му само към някои от характерните елементи на опаковката.", приемат членовете на съдебния състав.
ВАС приема още, че използването на опаковка, която е в достатъчна степен близка до придобилата значителна известност и разпознаваемост на българския пазар опаковка на майонеза "Краси", би могло да доведе до увреждане на интересите на производителите на "Краси" - "Консул" ООД.
Заради иматацията на опаковките на „Краси“, на „Олинеза“ е наложена минимална глоба от Комисията за защита на конкуренцията от 0,1 на сто от нетния оборот на компанията за 2018 г. в размер на 37 086 лв.
Това е поредна глоба за "Олинеза Премиум" ООД. Само преди два месеца компанията беше глобена с 1,48 млн. лв. заради използването на заблуждаващия етикет „Домашна майонеза“ на опаковките си. През 2015 г. КЗК глоби c 253 960 лв. прoизвoдитeля нa мaйoнeзa "Oлинeзa” зa зaблуждaвaщa и пoдвeждaщa рeклaмa рeaлизирaнa чрeз пocлaниeтo „-15%”. Тогава глoбaтa бeше в рaзмeр нa 1 на сто oт нeтнитe прихoди oт прoдaжби нa дружecтвoтo зa финaнcoвaтa 2014 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: