Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България Снимка: © Getty Images

"Страх" или "Жените наистина плачат"? Изборът между двата филма в Националния филмов център, който определя българско предложение за наградите "Оскар", се превърна в истински скандал.

Недоволството на режисьора Теодор Ушев спрямо процеса на гласуване ("Страх" на Ивайло Христов изпревари с 1 глас филма на Весела Казакова и Мина Милева) стана не само централна новина за културния живот в България, но и влезе в отразяването на световни медии за кино и телевизия като Deadline.

Обвиненията му за "системен расизъм, сексизъм и културен дениализъм" срещу отговорните лица за финансирането и разпространението на българското кино има своята предистория. И тя е свързана не само със заложените културни стереотипи, но и със съмнения за целенасочен вътрешен натиск срещу млади кинотворци, получили признание извън България като Казакова и Милева.

"Бити кучета сме", пише Весела Казакова в своя публикация във Facebook, в която описва дългата история на проблемите, с които се сблъскват в опитите си да правят документално и игрално кино.

"Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" от 2014 г. e първият от тях - това е биографичната история за аниматора Антоний Траянов, който е работил в тандем с Доньо Донев. Двете режисьорки са подложени на неочаквана съпротива - от натиск да сменят името на филма, през прокурорска проверка срещу тях, продължила с месеци, до "пращане на писма до фестивалите да спрат филма" и заплаха за изолация от професионалната общност.

"Още от първия ни филм “Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС” ни се казва да си мълчим. Гледайте си следващия филм, казваха доброжелателите", пише Весела Казакова по този повод. Тя твърди още, че заглавието е било в програмата на Американския филмов институт с най-доброто от европейското кино за годината, но "посланичката тогава се изпокри, за да не даде коктейл" (по това време начело на мисията в София е Марси Рийс).

Вторият им документален филм - "Звярът е още жив" от 2016 г. - разказва историята на един от участниците в горянското съпротивително движнение срещу комунистическия режим, но през съвременния поглед на неговата внучка. "Звяр" е името на досието, което службите за сигурност завеждат срещу него.

Премиерата му по БНТ е последвана от съпротива, Александър Симов от БСП нарича Весела Казакова и Мина Милева "демонично дуо".

"БНТ не пусна филма повече в следващите 4 години. Той достигна дори IDFA, най-престижния фестивал за документално кино и бе закупен от АРТЕ за 30-годишнината от падане на Берлинската стена", посочва Казакова.

Създаването на "Котка в стената" също преминава през препятствия, след като започва да получава публичност на международни филмови форуми. Весела Казакова разказва, че БНТ е отказвала да подпише договора им с месеци наред и е забранявала излъчването му, тъй като дългият филм е базиран на късометражна новела за националната телевизия.

Въпреки всичко той печели наградата за най-добър филм на международното жури на "София филм фест".

Драмите около продуцирането на "Жените наистина плачат" с Мария Бакалова също продължават с години. Националният филмов център го допуска в нискобюджетна сесия за финансиране след серия откази.

"Всеки следващ лев за филма сме печелили с представяне навън. Награда за най-добър проект в Италия. След това и в Ротердам представители на Евроимаж го забелязаха... достигнахме до финансиране в АРТЕ Франс, което само по себе си е победа, тъй като колеги продуценти 15 години кандидатстват неуспешно там", пише Весела Казакова.

Включването на филма в програмата на фестивалите в Кан и Венеция идва неочаквано през лятото на 2021.

"Когато с Жените се озовахме в Кан, очаквахме, че този път ще има делегация от България, коктейл, някаква подкрепа за нас - финансова и морална, все пак е филм на НФЦ", пише тя. Това обаче не се случва.

В този период филмовият център приема нов правилник за работа: "НФЦ не функционираше тогава и бяхме посвъветвани, че и да пуснем (заявление), е все тая, не се знаело какво ще са новите разпоредби. Така останахме и с финансов наказателен вот".

От Министерството на културата "казаха с официално писмо, че нямат възможност да ни подкрепят, но след като НФЦ влезе отново в действие, имаме уверение, че ще бъдем подкрепени. Тц. Не сме го заявили по-рано - не сме си свършили работата. Значи няма форс-мажорни обстоятелства, няма извънреден случай, няма олимпийско постижение в киното (защото то е такова, както и да го погледнеш)", пише Весела Казакова.

Тя посочва, че отказът на НФЦ да излъчи "Жените наистина плачат" към номинациите за "Оскар" не е учудващо, защото "Чичо Тони не е забравен".

"Това наказание не е само срещу нас с Мина, това е наказание срещу успеха на Мария Бакалова и срещу всички, които, видиш ли, светът призна. И то западният свят", пише тя.

Мария Бакалова и Теодор Ушев са членове на Американската академия за филмово изкуство, която присъжда наградите "Оскар". Двамата заслужиха мястото си благодарение на факта, че бяха номинирани за отличието.

В интервю за bTV Теодор Ушев заяви, че няма да се откаже да помага с каквото може на филма "Страх", избран да представи България на "Оскарите", въпреки острите си критики срещу легитимността на гласуването в НФЦ.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024