Преди около два месеца, в началото на септември, дойде новината, че Foodpanda прекратяват своите бизнес операции в София и ги прехвърлят към системата на Glovo. Операцията беше част от експанзията на барселонската марка Glovo на българския пазар. През март испанската стартъп платформа за доставка на разнообразни стоки и продукти обяви влизането си в България. Първите месеци, тя работеше само на територията на София, но след покупката на Foodpanda, бизнесът ѝ у нас се разшири до 66 града. 

Глобално Glovo оперира в над 20 държави. Освен към Източна Европа разрастването на Glovo e oще по посока Близкия изток и Африка. 

Разговаряме с Виктор Ръкариу, регионален генерален мениджър на Glovo за Югоизточна Европа. Той е базиран в Румъния, откъде ръководи процесите в региона. Виктор познава българския пазар и от предишната си работа за Fashion Days, част от групата на Emag. 

В последната година имаше много розови раници по улиците на България. Сега ги няма, какво стана?

Променихме ги в жълт цвят, както можете да видите тук, зад мен. Поставихме удивителен знак. Сега пише Glovo на тях.

Glovo e глобална компания, която която е представена в 23 държави. Ние придобихме операциите по доставките в южния и източния регион. Това означва Румъния, България, Сърбия, Босна, Черна гора и Хърватия. Освен това придобихме и компания в Словения. 

След придобиването, ребрандирахме и мигрирахме бизнеса от Foodpanda към Glovo, за да поддържаме последователността в различните държави и да налагаме своя бранд, който харесваме, разбира се. Искаме да разпространим жълтия цвят във възможно най-много градове. 

Колко привлекателен е българският пазар?

Много е добър. Наблюдаваме го от 3 години вече. Когато тръгнахме в Румъния – аз съм от Румъния и ръководя операциите в региона – вече гледахме към България. Освен това съм работил с  e-commerce компания – бях неин мениджър. Познавах потенциала и мисля, че е много добър. 

Все още имаме доста работа за по-дълбоко проникване на пазара. Мисля, че още сме в много ранен етап.  Не го казвам просто така. Виждам как върви влизането на другите пазари и знам докъде можем да достигнем. Когато говоря за проникване на пазара, имам предвид активните потребители от цялото население.  Все още има много хора, които никога не са ползвали този тип услуги. Определено можем да достигнем до много повече потребители  – и това е много ефективно за нас. 

Определяте ли го като Covid бизнес? 

Не.. Не, не. 

Защото всъщност бумът в България дойде с локдауните.

Според мен бумът дойде при всичко, свързано с електронната търговия. Всеки, който имаше онлайн присъствие, направи ръст в този период. Нормално е – хората си бяха вкъщи, имаха нужда от продукти.  Но дори преди Covid имахме възможност да правим много добър бизнес в страните, в които имахме присъствие. 

Всъщност, когато Covid настъпи, последва спад за много от бизнесите с доставки. Появиха се много оперативни проблеми. Хората се притесняваха, не знаеха какво точно се случва. След това свикнаха с положението и започнаха да поръчват все повече и повече за вкъщи.  

В крайна сметка това е услуга, която работи добре независимо от периода. Виждаме как в Западна Европа Covid вече не е нещо особено. Бизнесите отново работят както обикновено.

През лятото, когато сякаш нямаше Covid, броят на новите случаи беше много нисък – тогава имахме доста добър ръст навсякъде. Определено пандемията увеличи малко потреблението. Това е вярно. Но в момента, в който хората използват услугата и видят всички ползи от нея – колко бързо поръчката идва до домовете – тогава те продължават да я потребяват. 

Човек се храни два пъти на ден, може би поне веднъж ще поръча за вкъщи.

Какъв е профилът на потребителите ви в България или примерно на тези на Румъния? Можете ли да ги сравните с профила на хората от другите европейски държави?

Мисля, че профилът е сходен навсякъде. Работим от Западна Eвропа до Източна Eвропа,  ОНД, Африка, отчасти в Близкия Изток. Профилът и поведението на потребителите не се различават фундаментално. Хората искат едно и също. Искат най-добрите ресторанти, събрани в приложението. Искат бърза и надеждна доставка, добра поддръжка, добри цени. Навсякъде е така. Принципът е същият. 

Разбира се, ако погледнем в детайли, при различните държави има някои особености. Определено ястие е по-добро в дадена държава. Някои хора предпочитат едно, на друго място харесват друго. На Запад искат по-здравословни храни, на Изток – не толкова здравословни.

Когато става дума за профила, обикновено той е еднакъв. Това е градското население, между 25 и 45 г. Някои от тях са свързани с корпоративния свят, но няма драматичен превес – не можем да кажем, че само корпоративин хора ползват услугата ни. Сред клиентите ни има и хора с малки бизнеси, има хора, които работят от вкъщи. Има хора със семейства. В крайна сметка, както казах по-рано, всеки човек се храни. Според мен –всеки трябва да има възможността да изпробва тази услуга. Тя е предназначена за всички – от баба ми, до племенницата ми.  

Интересното е, че освен в доставките на храни от заведения, работите и в още две направления – доставка на хранителни стоки и доставка на подаръци?  

Да, правим доставки и от нормални магазини. Имаме визията да доставяме всичко във вашия град или да направим града достъпен от един клик. Всеки продукт, който може да влезе в торба или в багажник на кола, ние желаем да го доставяме. 

Разбира се, започнахме с готовата храна – това е най-големият пазар, ползва се най-редовно. Това е най-лесният начин да привлечем потребители. След това минаваме и към доставките на хранителни стоки. Всички пазаруваме поне веднъж или няколко пъти на седмица. Искаме да помогнем и с това. 

Правим го чрез партньори в различни държави. В случая с България си партнираме с Kaufland и Фантастико. Освен това в много страни изграждаме свои micro fulfillment центрове – малки супермаркети, които използваме само за доставките. Определено ще го направим и в България, в София, в близко бъдеще. 

Работим в две направления. Пълним по-големите кошници с помощта на партньори, а по-малките – от своите micro fulfillment центрове. 

На трето място идват доставките от търговци на дребно – обикновените магазини, от които купувате подаръци, различни аксесоари, електроника или дрехи и модни продукти, ако ви потрябва нещо спешно. Искаме да можем да доставяме всичко, което човек би видял в един мол.  

Това е градско-базиран бизнес. Тоест - не доставяте даден продукт от София до Пловдив например?

Всичко е хипер локално – така го наричаме. Услугата е в града и е близо до теб. Освен това не сме заинтересовани в доставките от единия край на града до другия. Можем да го правим, но ако искате това да стане бързо, става много сложно да го доставим за половин час. Особено ако става дума за храна. 

Колкото до други продукти – може би бихме могли да ги доставяме на по-голямо разстояние. Така или иначе го правим. Но да, концепцията ни е за много локализиран бизнес. Стараем се да работим с местни магазини в максимална степен. Работим и с големи търговци, защото имат добър асортимент. Това е моделът. 

Как набирате своите велосипедисти?

Имаме два начина. Всъщност, интересното е, че повечето ни доставчици не работят с велосипеди, а с автомобили. Така че това, което виждате на улицата, е около 20% от активната ни мрежа. Всички останали са в автомобили и дори не ги забелязвате. 

Но не са брандирани коли? Или са брандирани коли?

Всъщност не са брандирани. Само около 10% от куриерите ни имат брандирани коли. Ако излезете на улицата, е възможно да видите по-скоро брандираната чанта в задната част на колата. Разбира се, бихме искали да сме по-видими, но е доста сложно да брандираме толкова много автомобили.

Тоест това са частни лица? 

Да, частни лица са. 

И това е нещо като работа на непълен работен ден?

Имаме както хора на пълно работно време, така и на непълен работен ден. Повечето от хората, които започват да работят за нас, са наети от външна логистична фирма. Това са агенции, които наемат куриерите, ръководят ги, обучават ги. Те имат акаунт. Ние оперираме с акаунтите. Все пак ние сме технологична платформа, а не се занимаваме с човешките ресурси. 

Това, което всъщност вие осигурявате, е дигиталната инфраструктура?

Да, точно така. Свързваме всички – потребителите, партньорите, куриерите. Всички разполагат с едно мобилно приложение. Куриерът има едно приложение, потребителят – друго, ресторантът също има свое приложение. Всички се свързват помежду си, а чрез технологията и хората им доставяме всичко до половин час.

Какви са предимствата да сте толкова големи за този тип бизнес? Това е локален бизнес. Ако аз сега създам компания за доставки тук, каква ще бъде разликата между мен и вас?

Най-голямото предизвикателство в тази индустрия е технологията, която я задвижва. Тук говорим за десетки хиляди поръчки, които трябва да се напаснат едновременно с потребители, куриери и партньори. 

Всеки път, когато направите поръчка, тя трябва да стигне до вас. Тук няма един човек, който получава поръчка, решава на кой куриер да я даде и му казва „Отиди да вземеш доставката“. Не, всичко е напълно автоматизирано. Когато работиш на такова ниво, технологията е изключително сложна. 

Ако започнете подобен бизнес днес, това ще бъде най-голямото предизвикателство: как да оразмерите бизнеса по много ефикасен начин, да съкратите разходите до минимум, да осигурите най-висока ефикасност при куриерите, да гарантирате, че партньорите или ресторантите получават поръчките навреме, да гарантирате, че клиентът получава доставката си навреме. Това е огромно предизвикателство.

Конкурентен ли е този бизнес?

Доста е конкурентен, да. През последните 4 години индустрията с доставките на храна се промени значително, при това на глобално ниво. Появиха се много участници, много от тях се разраснаха. Индустрията привлече голямо финансиране. Имаше много сливания. Ние също придобихме местни компании. Всеки се старае да пробие. Това може да бъде много печеливш бизнес, ако го правиш правилно. Да, всеки иска парче от него. 
Изглежда лесно в началото. Някой прави поръчка, ти я доставяш, нямаш складове като един нормален e-commerce. Но когато наистина започнете да го правите, става много трудно. 
 
Как направихте операцията по придобиването? 

Положихме много усилия, за да привлечем инвестиции. При последното набиране на финансиране привлякохме 450 млн. Евро. Вложихме част от него за придобивания, разширявания, проекти като micro fulfillment центровете, за които говорих. Инвестирахме в маркетинг, в увеличаване на технологичния екип – имаме 400 софтуерни инженери и искаме те да станат 700, 800, 1000. Говорим за толкова мащабна технология. Не става дума за нещо, което се поддържа от десет разработчици. 

Къде са базирани софтуерните ви инженери? 

В Барселона, Мадрид – наскоро открихме хъб там. Имаме служители в Киев, Варшава. Имаме 4 IT-центъра, като най-големият е в Барселона, там е и централата ни. Сега се разширяваме и в други градове.

Споменахте предишния си опит тук в България?

Да, преди управлявах Fashion Days. Вероятно знаете за Fashion Days...

Разбира се...

Всъщност започнах да работя за Fashion Days, когато фирмата беше открита в Румъния преди близо 12 години. Започнах като инженер – бях разработчик. След това се заех с други неща и се пренасочих към бизнеса. Преди да напусна, бях мениджър за България и Унгария. Компанията присъства в три страни – Румъния, България и Унгария, а аз отговарях за половината от бизнеса. Затова съм доста добре запознат с локалния пазар. 

А сега получихте повишение чрез новата компания...

Да, после се преместих в Glovo Румъния. Съвсем скоро след като трансформирахме Румъния в регионален хъб, се разширихме до Сърбия и Хърватия. После отворихме бизнес в Молдова, след това направихме придобиването, с което се разширихме в още четири държави. Вероятно ще последват и още места. Доста е интересно. 

А какви са плановете ви за бъдещето?

Разбира се, сделките по придобиване са много сложни. Има всякакви аспекти – операциите, хората, прехвърлянето на потребители, всичко е доста сложно. Мисля, че вече успяхме да стабилизираме сливането, успяхме да гарантираме, че всичко се сработва на оперативно ниво. Нещата са стабилни на този етап. Искаме да продължим напред в посока, в която знаем, че трябва да вървим – да се разширим в още градове, с нови партньорства, с нови  потребители. Това е нормалното израстване на бизнеса. Както казах – планираме да открием нови  Micro-Fulfillment центрове през следващата година. За нас бъдещето е да развиваме нормалния си бизнес. 
 
Окей. Благодарим ти, Виктор. Ако искаш да добавиш нещо? 
Определено посрещането ни в България беше много хубаво. Вярвам, че можем да правим много добър бизнес. Фокусирани сме върху него, инвестираме много пари в страната и и със сигурно ще работим здраво, за да сме сигурни, че всичко върви напълно добре в България.  
 

 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Иван Демерджиев: Има как Гешев и Цацаров да бъдат сменени бързо

Освобождаването на главния прокурор е по-сложно, защото изисква реформа на ВСС

Грозният коледен пуловер на Lidl се заигра с “Домът на Гучи"

Ирландският Lidl публикува колаж на Адам Драйвър с пуловера на супермаркетите

Българският лекарски съюз разследва доц. Мангъров за неверни твърдения за Covid-19

Обвинението е, че чрез твърденията си не действа в интерес на живота и здравето на пациентите

Бербатов обвини Боби Михайлов, че връща услуги на кмета на Симитли

Нищо чудно да видим Стефан Апостолов с нов пост, каза Бербатов

След провала на изборите, Валери Симеонов вече не е председател на НФСБ

Патриотичната партия вече има ново име и се казва "Силна България"

Николай Денков: Около 60% от всички ученици са завили, че са готови да бъдат тествани

Здравният министър съобщи, че 46% от учителите и 12.5% от децата в гимназиалния етап са ваксинирани

Playboy вече не е списание, a луксозен бранд за мода и частни полети

След почти 70 години история легендарната медия стартира луксозният лайфстайл бранд BIGBUNNY

Кирил Петков: Министрите сами ще избират екипите си, КПКОНПИ ще получи разследващи функции

Бойко Рашков ще е предложението на ПП за вътрешен министър