Виж кой говори: ЕС ще въведе пълна прозрачност на политическите реклами
Европейски дневници

Виж кой говори: ЕС ще въведе пълна прозрачност на политическите реклами

Снимка: © Getty Images

Докато в България за мнозина медийният дебат е сведен до скандали между "четирихилядници" и "соросоиди" - ЕС се готви да въведе нова регулация, която ще сложи ред в правилата за политическа реклама.

С тях се въвежда пълна прозрачност за това кой и колко пари е вложил в "платеното съобщение", което виждате в медиите или социалните мрежи.

Забранява се и финасирането на политически реклами от спонсори извън Европейския съюз в навечерието на предизборни кампании.

Правилата са предложени от ЕК и по тях вече има предварително принципно споразумение между Европарламента и представителите на националните държави в Съвета на ЕС.

Те обаче ще влязат в сила едва през 2026 - година и половина след предстоящите избори за ЕП, които ще се проведат през юни 2024.

Какво се променя с регулацията?

  • политическите реклами ще трябва да бъдат ясно обозначени като такива
  • да посочват кой е платил за тях, колко, за кои избори, референдум или регулаторен процес се отнасят
  • да се посочва дали са таргетирани

Всички онлайн политически реклами ще бъдат достъпни в онлайн хранилище за реклами, което ще се поддържа за дълъг период.

Спонсорирането на политически реклами от държави извън ЕС ще бъде забранено три месеца преди изборите.

Политическото рекламиране ще може да се таргетира спрямо лични данни на хората само ако те изрично са дали съгласие за това.

Забранява се използването на чувствителни лични данни при таргетиране на политически реклами - вкл. данни за раса, религия, здравен статус, сексуална ориентация и др.

"Изборите трябва да представляват открито състезание без непрозрачни техники и намеса. Хората трябва да знаят защо виждат реклама, кой е платил за нея, колко и какви критерии за таргетиране са били използвани. Новите технологии следва да бъдат инструменти за овластяване и ангажираност на гражданите, а не за объркване и манипулиране. Днес постигнахме съгласие по закон, който ще осигури безпрецедентно равнище на прозрачност на политическите кампании и ще ограничи непрозрачните техники за таргетиране и скрито влияние", казва еврокомисарят Вера Йоурова.

Правилата ще се отнасят само за спонсорираните политически реклами.

Изразяването на лично мнение, журналистическото съдържание и комуникационните съобщения на официални институции са изключени от регулация.

Нарушаването на правилата може да доведе до глоба по силата на европейския Законодателен акт за цифровите услуги, която може да стигне до 6% от годишните приходи или оборот.

Предстои текстът на регулацията да се финализира технически, преди да бъде окончателно одобрен от Европейския съвет - а след това да се гласува и от Европейския парламент.

Проектът е съфинансиран от Европейския съюз в рамките на програмата за безвъзмездни средства, отпускани от Европейския парламент за дейности в областта на комуникацията. Европейският парламент не е участвал в неговата подготовка и по никакъв начин не е отговорен за или обвързан с информацията, данните или мненията, изразени в рамките на проекта, за които отговорност съгласно приложимото право носят единствено авторите, интервюираните лица, редакторите или разпространителите на програмата. Европейският парламент не може също така да поема отговорност за евентуални преки или непреки щети, нанесени при осъществяването на проекта.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам