Влияние, власт, скандали: Как Рупърт Мърдок основа медийна империя? Снимка: © Getty Images

След над 70 години начело на медийната си империя 92-годишният Рупърт Мърдок се оттегля от бизнеса си. Една от най-влиятелните медийни и политически фигури за изминалия век "предава щафетата" на най-големия си син Лахлан, който беше обявен за едноличен председател на News Corp и Fox Corp.

Компанията притежава стотици местни, национални и международни новинарски издания. Американският вестник "Wall Street Journal", издателството "HarperCollins", британските таблоиди "The Sun" и "The Times" са само част от дългия списък с медии под шапката на империята "Мърдок", която изглежда навлиза в нова ера.

Оттеглянето на Рупърт Мърдок накара много хора в неговата родина Австралия да се замислят за най-големия бизнес успех на страната. Някои разтълкуваха новината като стъпка към ограничаване влиянието на човек, който според тях представлява опасност за демокрацията. Други обаче
признаха, че едва ли някога ще има друг като него.

92-годишният мъж е може би най-успешният австралийски бизнесмен в международен план, а стремежът му за влияние се оказва в основата на неговия успех.

Историята на успеха

Вестникарският бизнес е в кръвта на Рупърт Мърдок. Баща му - сър Кийт Мърдок, е бил известен репортер и основател на Австралийската асоциация на журналистите. До 30-те години на ХХ век той придобива редица вестници и радиостанции, утвърждавайки се като силен глас на политическата десница.

След смъртта на сър Кийт през 1952 г. обаче голяма част от семейния бизнес е продадена заради дългове. В наследството остава единствено вестник "Аделаида нюз", който по това време разполага с около 75 хил. читатели, разказва BBC.

Когато Рупърт поема местния вестник на град Аделаида, той използва по-големи заглавия и по-смели истории, за да изпревари конкурентите си. Самият той взимал еднолични решения да променя дизайна на страниците на вестника, макар да твърди, че редакторите му са имали голяма свобода.

Неговите цели обаче са на много по-високо ниво от местния вестник. До 1964 г. той вече притежава вестници във всички щати на Австралия и е в процес на пускане на първия национален вестник в страната - "The Australian". В същото време планира на навлезе и на британския медиен пазар - нещо, което баща му се е опитал да направи, но така и не е успял.

Той купува News Of The World, а след това, в желанието си да има всекидневник и "The Sun", който по онова време е нетолкова популярен широкоформатен вестник. Мърдок е истински аутсайдер в британската вестникарска общност, доминирана по това време от гиганти като "Mirror" и "Daily Express", които имат близо осем милиона читатели на ден. В рамките само на едно десетилетие вестниците на Мърдок успяват да задминат и двете издания.

В една от първите си срещи със служителите на "The Sun", Мърдок казва, че основен приоритет за изданието ще бъде формулата от "секс, спорт и състезания". Именно чрез статии по тези теми тиражите ще се увеличат. Вестникът е ребрандиран в таблоиден формат, а формулата на Мърдок се оказва успешна и дори подтиква съперниците му да се конкурират в подобен дух.

Задвижвана от агресивна ценова война с Mirror Group, таблоидната култура достига своя апогей през 80-те и 90-те години на ХХ век, като не пощадява нито една област от обществения живот. Сензацията се продава, независимо дали става дума за раздялата на принц Чарлз и Даяна, отразена с мъчителни подробности, или за безкрайните прегрешения на знаменитостите.

Изданията на Мърдок отразяват новините през призмата на дясната политика - защитава упорито правителството на британския премиер Маргарет Тачър и безмилостно атакува лейбъристите пред своите четири милиона читатели.

Междувременно той продължава да развива и новинарския си бизнес в своята родина. През 1996 г. News Corp разширява дейността си в областта на 24-часовата телевизионна журналистика с пускането на Sky News Australia, която се отличава с предаванията си, основани на лични мнения.

Каналът е подлаган на критики заради редица подвеждащи сегменти, включително дебати за легитимността на части от науката и неотдавнашното предположение на един от водещите, че предстоящият референдум в страната за признаване на коренното население може да доведе до "система на апартейд в управлението".

"Това е марка, която се фокусира върху силно изразени десни възгледи. И това е режим на приемане на новини, с който хората тук са свикнали. Една от най-лошите последици е десетилетията на скептицизъм по отношение на климатичните промени", казва професор Тим Дуайър, медиен експерт от университета в Сидни, пред BBC.

Влияние, власт и скандали

Постепенно News Corporation се превръща в световноизвестен гигант с огромно политическо и обществено влияние. Компанията се разширява във Великобритания, като придобива в. "Times", а в САЩ стои зад изданията "Wall Street Journal", "Fox News" и филмото студио "20th Century Fox".

Самият Мърдок е ухажван от кандидати за министър-председатели и президенти, които вярват, че с неговата подкрепа могат да имат по-големи шансове да бъдат избрани. Той поддържа и особено близки отношения с редица политически фигури от цял свят.

В едно от първите си телевизионни интервюта през 1967 г. е попитан дали му харесва "усещането за власт", което му дава разрастващата се вестникарска империя. А той отговаря: "Разбира се. Има само един честен отговор на този въпрос и той е "да".

В САЩ той е еднакво обичан и критикуван заради създаването на Fox News, която защитава консервативни каузи, включително политическата кариера на Тръмп, и остро критикува демократите. Каналът стартира през 1996 г. като алтернатива на CNN, като представя съдържанието си за "справедливо и балансирано". С течение на годините Fox News се превръща в мощна платформа за републиканските политици.

Fox News и Мърдок успяха да оцелеят след големи скандали през годините. Главният изпълнителен директор на телевизионния канал Роджър Ейлс беше уволнен през 2016 г., след като се сблъска с обвинения в сексуален тормоз от бившата водеща Гретхен Карлсън.

Фактът, че империята сега ще ръководи най-големия син в семейството - Лахман Мърдок, едва ли ще промени много в начина на работа.

"Като се има предвид силната идеологическа близост между Лахлан и баща му и като се има предвид консултантската роля на по-възрастния Мърдок като почетен председател, не очаквам забележима промяна в редакционното съдържание или стратегическата насока на компанията", казва Пол Върна, главен анализатор в Insider Intelligence.

Макар че наследството на Мърдок е преследвано от противоречия и скандали, влиянието му върху медийния пейзаж в САЩ и в други страни е безспорно.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Общината прекратява поръчката за почистване на шест софийски района заради липса на конкуренция

Общината преминава към директно договаряне за почистването за Зона 1 и Зона 7

20:09 - 12.11.2025
Политика

Кабинетът ще одобри проектобюджета в настоящия му вид без да го обсъжда с бизнеса

Правителството отмени насроченото за четвъртък заседание на съвета за тристранно сътрудничество

19:07 - 12.11.2025
Важно днес

Бизнесът бойкотира кабинета за Бюджет 2026 - за да не легитимира решения в ущърб на икономиката

Работодателите няма да участват в тристранния съвет утре

17:54 - 12.11.2025
Важно днес

Столичната община: Пет коли на НСО и 60 линейки могат да променят сигнала на светофарите

От кметството казват, че устройствата не могат да бъдат клонирани и използвани неправомерно

17:42 - 12.11.2025
Важно днес

Николай Василев: 30 000 души от администрация могат да бъдат съкратени и никой няма да забележи

Те могат да намерят работа в в частния сектор - има недостиг на кадри

17:24 - 12.11.2025
Спорт

Симеон Николов и "Локомотив" (Новосибирск) доминират в Русия

Българският национал в серия от шест поредни победи

17:22 - 12.11.2025
Живот

Филмът „Дивото ни зове“ разказва за рекорда на Петър Матов по маршрута Е8

След успешната премиера в Троян, прожекциите продължават в Банско, София и други градове

16:14 - 12.11.2025
Живот

Бързи палачинки, мъфини и бухти - без компромиси с качеството

Според проучване на Dr. Oetker 80% от българите над 18 години, пекат поне веднъж в годината, като най-често приготвят палачинки, плътно следвани от кекса и бухтичките.

15:33 - 12.11.2025