Основната версия за катастрофата с МиГ-29, при която загина майор Валентин Терзиев от ВВС, е "загуба на пространствена ориентация от екипажа при нощни полети над море". Това е констатацията на „Военна полиция“, публикувана в доклад от 14 юли.
Майор Терзиев загина при изпълнение на тренировъчна задача по време на учението „Шабла 2021“. Полетът му беше след полунощ на 9 юни, като самолетът изчезна от радарите след успешно изпълнена мисия – поразяване на мишена.
В доклада на „Военна полиция“ пише, че са разгледани още две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета. Те са били отхвърлени като „малко вероятни“ след направен анализ.
Като непосредствена причина за катастрофата е определена срещата на машината с водната повърхност. Една от съпътстващите причини е неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.
Друга от съпътстващите причини са особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори.
Като трета точка от „Военна полиция“ посочват „неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака“.
"В 00:40:03ч пилотът иска разрешение за работа (в този момент самолетът се намира на височина 1800 м със скорост 961км/ч), получава го в 00:40:09ч (в този момент изтребителят е на височина 1585 м със скорост 944км/ч) и извършва пуск на ракетата в 00:40:13ч (в този момент изтребителят се намира на височина 1433м със скорост 948км/ч)", пишат проверяващите. "В 00:40:16ч пилотът на изтребителя докладва „Ракетата сходи, излизам надясно” (в този момент изтребителят се намира на височина 1310м със скорост 948км/ч)".
В документа пише още, че в 00:40:19 ч. от ръководител полет „Бойно Управление“ подават команда „Излизай надясно с 270 и изключи „Главен”. Седем секунди след пуска на ракетата, целта е поразена (00:40:20ч), а последната регистрирана реплика от екипажа е в 00:40:25ч „Главен....”, което вероятно е началото на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите. След това връзката с екипажа е изгубена, отметката от самолета изчезва от екраните на радарите, а по данни от системата - самолетът среща водната повърхност в 00:40:29 ч.
Министърът на отбраната Георги Панайотов има готовност да предостави изготвения доклад от „Военна полиция“ на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация, пишат от МО.
Предприети са били „необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации“ и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация.
Съпругата на загиналия майор Терзиев: Виждам грешка на ръководен пост, виновниците са повече от един
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: