"Оцеляхме и тази седмица" е поздрав, който с приятелите ми често използваме, за да отбележим началото на всеки уикенд. Отминалата седмица изглежда наистина е била предизвикателна без значение дали сте намерили нещо, за което да мрънкате или не.
Добрата новина е, че всички заедно оцеляхме "тъжния понеделник" (или Blue Monday). Така се нарича третият понеделник от годината, смятан от някои за най-депресиращия ден в годината. Дали това в действителност е така, оставям на вас да прецените.
За днешното издание обещавам, че няма да се водя от депресията и тъгата, а ще използвам нещата от живота онлайн и офлайн, които ми направиха впечатление.
Добре дошли в ТръмпТок
"Тъжният понеделник" случайно или не съвпадна с встъпването в длъжност на новия стар американски президент Доналд Тръмп. Събитие, което рязко преобърна персонализирания ми алгоритъм в TikTok.
Инаугурацията на Тръмп заля почти целия ми фийд в социалната платформа и напълно ме откъсна от създателите на съдържание, които по принцип се появяват в моята for-you страница с предложения.
Интересното беше, че по-голямата част от съдържанието беше позитивно към новия президент, включително в колко добра форма е за годините си, как ще промени Америка "за добро" и голямата "любов" на гласоподавателите му към него.
Странният поток от про-Тръмп новини идва на фона на дискусиите около забраната на TikTok в Съединените щати, която беше отложена с няколко месеца именно с решение на Тръмп. Директорът на китайската платформа за видеосподеляне Шоу Цзъ Чу отделно беше сред гостите на церемониятата по встъпване в длъжност в началото на седмицата.
Някои потребители в TikTok забелязаха, че публичният профил на Шоу Цзъ Чу също е започнал да споделя видеа, които по един или друг начин подкрепят Тръмп или неговите политики.
Споделям личните си впечатления около това с уточнение, че всичко може да е в кръга на конспирацията. Но промяна в посоката на моя нетолкова политически TikTok определено има, макар и да не е ясно дали ще е дълготрайна.
Подобни случаи обаче показват, че темите САЩ-Тръмп-TikTok не са нещо "далечно", което се случва някъде си там "на Запад".
Нинова се похвали, че я пускат в "десетки" дискотеки
Бившата лидерка на БСП Корнелия Нинова може би откри най-големия си "политически" успех сред младите - само че той изобщо не е свързан с нейна политика и е спорно дали е успех.
В интервю за "Дарик" Нинова обсъди множество "горещи" теми - превратът в БСП, новото коалиционно правителство, икономиката на страната. Най-голям интерес сред Gen Z обаче предизвика нейният първи коментар за това, че бившата соцлидерка вдъхнови DJ сет в софийска дискотека.
Преди месеци реч на Нинова от пленарната трибуна в 50-ото Народно събрание отново стана вайръл. Заслугата за това е изцяло на "Hot Pop Party Sofia", които организират клубни партита в София.
В сет листа с хитове на едно от изданията се появи и речта на Нинова срещу сексуалното образование в училищата, където тя цитира термини, свързани със секса.
Сега бившата депутатка признава, че е видяла вайръл видеата, които иронизират речта ѝ, и изглежда е останала приятно изненадана:
"Четох един анализ на сериозен политолог, анализирайки тази ситауция. [Той] казва: "Вижте по какъв странен начин влезе тази жена сред младите".
Направила съм за младите страшно много неща като политик - безплатни детски градини и ясли, безплатни учебници, увеличение на майчинството, лекарства за деца, за млади хора. Много отблизо се занимавам с изкуствен интелект, общувам с млади AI специалисти и изведнъж ставаш популярен в една дискотека с учебник по трибадизъм и фингъринг", коментира Нинова.
Тя дори поправя журналиста от "Дарик", че не става дума за една дискотека, а вече е в "десетки". "Десетките" дискотеки, които визира обаче, в действителност са партитата на "Hot Pop Party Sofia", които до момента са имали четири издания.
@bg_politics @Korneliya Ninova Official коментира нашумелите и клипове в дискотеките. #корнелиянинова #трибадизъм #фингъринг #ораленсекс #бгполитика #bgpolitics ♬ original sound - Българска политика
Нинова отбелязва, че не знае кой е направил клипа, нито защо му е хрумнала идеята, но казва, че все повече млади хора я поздравяват по улиците и искат да се снимат с нея.
Соцлидерката обаче изглежда няма достатъчно Gen Z хора в екипа си, които да ѝ дадат малко контекст. Речта ѝ срещу сексуалното образование, както и подкрепата ѝ за хомофобския закон в училищата я правят Gen Z звезда само за да осмеят позицията ѝ, защото това поколение просто няма как да ги вземе насериозно.
Instagram е все по-грозен
И от дискотеката минавам на "престъплението" на седмицата. Така с една дума бих описал огромното недоволство, което избухна сред Gen Z поколението, около новия ъпдейт на Instagram.
Социалната мрежа промени съотношението на постовете си от 1:1 (квадрат) към 4:5 (правоъгълник). Ако не сте на "ти" с Instagram, това може да ви звучи просто като дребен технически детайл. За много представители на Gen Z обаче това е "най-грозното" и "безсмислено" решение, което Meta някога е взимала.
Промяната напълно обърка фийдовете на много потребители - особено на тези, чиито снимки са били последователно свързани.
За да разберете по-добре хаоса, можете да видите как изглеждат свързаните постове на поп изпълнителя Найъл Хоран от групата One Direction. Промяната в съотношението е направила част от снимките му да приличат на пъзел с липсващи парчета.
The new update on Instagram is so weird 😭 pic.twitter.com/IN0kvw9fgq
— Niall Horan Updates 🩵✨ (@niallxupdates_) January 18, 2025
Предполага се, че "новият" външен вид в профилите в Instagram се стреми да наподобява този на TikTok, макар и никой да не иска подобно нещо.
Българска естетика и малко клюки
Горната новина подсказва, че Gen Z наистина държи на естетиката. Не можете да качвате каквото и да било в социалните мрежи без то да е старателно подбрано и да отговаря на определен вайб.
Нещата обаче не винаги са такива каквито изглеждат на снимка. Нов вайръл тренд, който се върти из българския TikTok, показва това с много ирония.
Замисълът му е в това, че една снимка може да изглежда много красиво, но нещата зад кадър - да не са толкова естетични.
Обикновено зад снимките тип "на кафе с приятели" често се крият пикантни клюки или в някои случаи хейт по човека, който ни е гоустнал (спрял да отговаря на съобщенията ни - б.ред).
Нито едно Gen Z няма Оскар
Финалът на "Gen Z дневниците" тази седмица е филмов. Едва ли сте пропуснали обявяването на номинациите за "Оскар".
Отвъд 13-те номинации за "Емилия Перес", в социалните мрежи се заформи интересна дискусия за това на колко години трябва да си, за да спечелиш "Оскар"?
Оказва се, че бейби бумърите и представителите на Поколението Х имат пълна доминация над златните статуетки. Досега почти няма актьор, роден след 90-те, който да е грабнал приза.
По-младите хора изглежда не успяват да впечатлят Академията. Нито един мъж, роден след 1990 г. не е печелил актьорски "Оскар". Единствено с това постижение могат да се похвалят Дженифър Лоурънс (родена 1990 г.) и Ариана Дебос (родена 1991 г.).
Много хора обаче се чудят дали това може да се промени тази година и "Оскар"-ът да отиде при по-млади актьори, включително от Gen Z.
Големите надежди това да се случи са в номинациите за главна роля на Тимъти Шаламе (роден 1995 г.) и Мики Мадисън (родена 1999 г.). Те обаче имат жестока конкуренция - основно от по-възрастни
Актьорското майсторство едва ли може да бъде съдено на база възраст, но данните горе показват интересен тренд. Според някои Филмовата академия на САЩ е пълна с твърде възрастни хора, които предпочитат да гласуват за вече утвърдени имена и дори техни познати, което ощетява изгряващите звезди. Други обаче смятат, че това се случва напълно органично и "Оскар"-ът е награда, за която трябва да си проправиш път с много усилия.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: