Макар до астрономическото лято да остават още няколко седмици, сезонът определено е настъпил. И за това съдим не само по температурите навън, но и по един TikTok тренд, който нашумя Той ясно показва, че на младите им се почива - изненадани няма.
През последните дни песента Hold My Hand на Джес Глин меко казано се е забила в съзнанието на може би всеки втори представител от Gen Z с достъп до TikTok.
Саундът от рекламата на британския туроператор Jet2holidays стана вайръл буквално от нищото. И както обикновено става при това поколение, шумът около рекламата няма нищо общо с нея.
Аудиото на спота се състои от откъс от песента на Глин, докато глас зад кадър промотира ентусиазирано: “Нищо не може да се сравни с Jet2holiday“, изреждайки всички отстъпки и спестявания, които нискотарифната авиокомпания предлага в момента.
Саундът на тази съвсем обикновена реклама обаче се използва с друго предназначение. Потребителите го вземат, за да споделят свои преживявания от ваканции, но такива, които не особено приятни.
Едни показват как са букнали седмична екскурзия на красив тропически остров, но там вали там през цялото време. Други споделят моменти от полети - като например как пътник бива арестуван и то точно в самолет на Jet2Holidays.
@scotsmannn Manchester to Heraklion October 2024 #jet2 #jet2holidays #ryanair #flightattendant #flightreacts #ukcomedy #manchester ♬ Jet2 Advert - ✈️A7-BBH | MAN 🇬🇧
Саундът се върти и в българското пространство на TikTok, включително за да покаже “рая” на почивката у нас - с най-добрите моменти от Съни Бийч.
@sara_arakelyan #sunnybeach #jet2holidays #sunnybeachbulgaria🏖🏖🏖 ♬ Jet2 Advert - ✈️A7-BBH | MAN 🇬🇧
Може би добрата почивка е именно тази, която създава любопитна история за разказване пред приятели.
"Финиъс и Фърб" за TikTok поколението
И като говорим за почивки, най-добрият пример за добре прекарана лятна ваканция винаги е давала анимацията “Финиъс и Фърб”. От тази седмица сериалът на Disney Channel, с който много Gen Z хора израснаха, се завръща – точно 18 години след първия излъчен епизод в САЩ.
Отново ще можем да чуем емблематичната откриваща песен, която започва с:
“Тези месеци три за ваканция лятна с учебните дни ще се слеят. Но и тази година за нас е загадка какво да направим през нея. Защо не…!”
Още миналата година споделих с вас новината, че от Disney готвят да върнат анимацията. Не става дума за reboot, а за същинско продължение. Нещата ще са такива, каквито ги помним - същите герои и най-важното - познатият анимационен стил и мюзикъл елементи.
Създателите се опитват да възродят нещо, като залагат на носталгията, но с пълното съзнание, че говорят на едно поколение, което вече се е променило и е повече в TikTok, отколкото пред екрана.
След бума на социалните мрежи “Финиъс и Фърб” всъщност заживяха втори живот - много от шегите в анимацията се превърнаха в мемета, родиха се и танци на песни от сериала. Сега хората зад продукцията се опитват да привлекат вниманието на някогашните си зрители, включително със съдържание в TikTok.
@danpovenmire The rap video you didn’t know you needed. #NotaReboot #DanAndSwampyRap2025 ##Doofenshmirtz##PhineasAndFerb##CountdownToSeason5##Disney @AshleyTisdale @Olivia Olson @Vincent Martella ♬ original sound - Dan Povenmire
През седмицата актьорите, които озвучават героите в оригинал, сред които е и някогашната Disney икона Ашли Тийсдел, изнесоха и концерт, на който изпълниха популярни парчета от анимацията.
Целият този набор от усилия определено привлече вниманието на Gen Z. Поне в TikTok.
@keshiasih cannot believe i witnessed this live 🤩 thank you @thaddeus yan for taking me with you as your +1! #phineasandferb #ashleytisdale #oliviaolson #disneychannel #disneyplus #disney @AshleyTisdale @Disney Channel @Phineas and Ferb ♬ original sound - Keshia Sih-Tseng
Изборни резултати в Gen Z формат
Минаваме на политическа “новина”, но само за да обърнем внимание на всичко извън политиката.
"Хари Потър", Squid Game, рап битки и други елементи от поп културата намериха място в изборната нощ в Южна Корея. Странта преди дни избра нов президент (след скандал със стария).
Обявяването на изборните резултати в азиатската страна от години не е такова, с каквото сме свикнали у нас или в Европа. Има партии, има и кандидат-президенти. Но най-голямата южнокорейска телевизия (SBS) не иска просто да разкрие данните от екзит пол и паралелно преброяване по типичния начин, а да ги превърне в истинско забавление.
Oсновните кандидати бяха представени в анимация, докато се съревновават да теглят въже или се състезават с коли. Една от видеографиките показва как Лий Дже Мюн от Демократическата партия и Ким Мун Су, кандидатът на управляващата Партия на народната власт, се надпреварват да отпушват тоалетни.
Имаше и визуализации с елементи от хитовия сериал на Netflix “Squid Game”, като Лий и Ким играеха популярната игра “червена светлина, зелена светлина” и “ddakji”.
@unniefromseoul Only in #Korea ... #koreacore ♬ 오리지널 사운드 - Unnie from Seoul
Тези необичайни CGI-анимирани графики имат за цел да привлекат зрители към екрана - особено по-младите, и да направят политиката “интересна” и по-достъпна за тях. Не всички обаче споделят това мнение.
В социалните мрежи има критики, че забавното и зрелищно отразяване на политически процеси може да отклони вниманието на зрителите от ключови въпроси и проблеми - особено като се има предвид, че тези избори в Южна Корея бяха предшествани с шестмесечни политически сътресения и импийчмънт на последния президент.
Чудя се как ли би изглеждало подобно обявяване на резултати, ако трябваше да го “адаптираме” за българската публика. Може би ще е смесица от реалити предавания. Бойко Борисов ще се доближи до “Ергенът”, а Асен Василев спокойно мога да си представя като участник в “Hell’s Kitchen” (обяснението на последната препратка ще намерите в следващото видео):
@assen_vassilev Replying to @Shadow С какво се занимавам извън политиката 👆 #асенвасилев #асен #василев #asenvasilev #пп ♬ original sound - Асен Василев
Раздялата на Мъск и Тръмп
В подкрепа на становището, че младите търсят сериозни новини по “забавен” начин е и следващия пример. Когато говорим за новини с политически оттенък, невинаги е нужно да се следи традиционния новинарския поток. TikTok е достатъчно добро място за информация - просто тя идва под различен вид.
Докато големите медии пишат и дори анализират разрива между президента на САЩ Доналд Тръмп и милиардера Илон Мъск, Gen Z прави същото - но със смешни видеа и разиграване на измислени сцени.
Някои потребители монтираха видеа с “най-добрите моменти” на Тръмп и Мъск от последната година, като представиха двамата мъже по-скоро като разделена влюбена двойка, отколкото като бивши политически партньори. Едно такова видео събира кадри на президента и бизнесмена под песента “Now That We Don’t Talk” на Тейлър Суифт, в която се пее именно за любовна раздяла, когато двамата партньори вече не си говорят.
Цитатът от текста е особено подходящ в този контекст: “I don't have to pretend I like acid rock / Or that I'd like to be on a mega yacht / With important men who think important thoughts”.
@baby.got.bec the girlies are FIGHTINGGGGGG
♬ original sound - becca
Други потребители се опитват да обяснят спора, като го пресъздават с аудио от скандала между Каси и Нейт във втория сезон на “Еуфория”.
@tashatache2.0 The girls are fightiiiiiiiing #fyp #trump #elonmusk ♬ original sound - Filmoment
Gen Z може и да не чете новини, но определено е в крак с нещата.
Мъжете казват ли “Лека нощ”?
За финал този път не ви казвам “чао”, а “лека нощ”. Следвам скорошна тенденция в TikTok и Instagram, при която мъжете се обаждат на приятелите си по телефона, за да им пожелаят лека нощ.
Идеята е мъж да звънне на свои приятели (също от мъжки пол), за да им пожелае “Лека нощ” или да им каже колко много ги цени. В много от видеата обаче това поражда по-скоро изненада или насмешка в човека, който чува тези съвсем обикновени и откровени думи.
@bogiandmarty 😴❤️🤟🏼
♬ original sound - B&M
Тази тенденция може и да е направена за “майтап”, но според мен е илюстрация за емоционалната дистанция, която често присъства в мъжките приятелства. Мъжете са по-малко склонни от жените да споделят чувства или да получават емоционална подкрепа от приятелите си.
В TikTok има и примери, в които разговорите между мъжете всъщност завършват с мили думи и осъзнаване, че подобна размяна на откровеност може би трябва да се случва по-често. А в това твой приятел да бъде откровен с теб или просто да ти пожелае “лека нощ” определено няма нищо странно или смешно.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: