Когато главата на Нед Старк в "Game of Thrones" се търкулна на площада пред септата на Белор, реших, че HBO няма как да ме бутне повече. После дойде епизодът "Червената сватба" и елементарните ми опити за невъзможната житейска стратегия "да не се привързвам, за да не страдам", се провалиха и на арената на сериалите.
Пострадах и при фаталния инфаркт на Тузаря от "And Just Like That" (Просто ей така), и обесването на Броуди от "Homeland" (Вътрешна сигурност), както и застрелването на Майк от "Desperate Housewives" (Отчаяни съпруги).
Вторият епизод от новия сезон на "The Last of Us" (Последните оцелели) още веднъж подложи на изпитание емоционалните ми стратегии за справяне.
Внимание! Текстът съдържа големи спойлери за епизод 2, сезон 2 от сериала "The Last of Us" !
Вероятно хората, които са играли видеоиграта, са знаели какво да очакват. Всички останали със сигурност не видяхме на хоризонта да се задава бруталната смърт на Джоел (в ролята е Педро Паскал) при това още в самото начало на сезона.
Паралелите между втория сезон на "The Last of Us" и "Game of Thrones" са неизбежни и се случват на няколко нива. Докъм средата на втората серия бях критично настроена заради усещането, че принц Оберин Мартел (Педро Паскал) по магически път се е озовал от Кралски чертог в Черен замък. Същите зомбита, същите самоотвержени бранители на човешкия свят, същият снежен пейзаж. Въздействащо, но познато.
В края на епизода обаче сюжетът се завърта. Оставя гъбясалите чудовища да се бият с хората и се фокусира върху Аби, която едва не намира смъртта си в замръзналата долина. Последващите събития ескалират бързо, за да се стигне до дълбоко травматичната сцена, в която Аби убива по брутален начин главния герой Джоел. А свидетел на смъртта му става най-близкият му човек - Ели (Бела Рамзи), в сцена, която е близка по жестокост до онази, в която Планината смаза черепа на принц Оберин с двете си ръце. На героите на Педро Паскал просто не им върви.
Когато един режисьор или сценарист изгражда силен образ - независимо дали положителен или отрицателен, краят му е особено предизвикателен от гледна точка на творческия процес. Той трябва да е по-въздействащ и по-брутален дори от целия му жизнен път. Виждали сме решението на това предизвикателство при различни автори, романи, и филми. Понякога е по-успешно, друг път - не толкова.
В "It" (То) Стивън Кинг изгражда образа на най-страховитото чудовище в продължение на над 1 100 страници. Накрая няколко деца трябва да го победят – как се случва това без краят да се окаже нелеп? Отговорът е - с майсторство.
Всички помним критиките, които се изсипаха върху сценаристите на "Game of Thrones" след края на сериала. Когато нивото и очакванията са високи, краят изисква надскачане на очакванията, което е трудно постижимо. Когато екипът зад "The Last of Us" започва работа по втория сезон, той се изправя именно срещу това предизвикателство: как да отдадат дължимото на най-опустошителната смърт в историята на видеоигрите?
Както бяха предупредили сценаристите на "The Last of Us" - Крейг Мейзин и Нийл Дръкман, смъртта на Джоел се разиграва по-различно от тази в играта. Докато търси Джоел в покрайнините на Джаксън, Аби (Кейтлин Дивър) се натъква на група от заразени, които са достатъчно умни, за да се крият от студа под труповете на другите заразени.
Джоел и Дина (Изабела Мерсейд) я спасяват от заразените, които впоследствие атакуват и пробиват стените на Джаксън. Бившата "светулка" Аби насочва спасителите си към хижа в планината. Там обаче се крие нейният екип, дошъл с мисията да помогне на Аби да отмъсти на Джоел, като го убие.
Това е и моментът, в който шоуто умело внушава, че на фона на глобалната заплаха в лицето на заразените, стремежът на Аби към отмъщение може да бъде претопен – точно както се случи с конфликта между Джон Сноу и Денерис Таргериен заради заплаха от белите бродници.
В крайна сметка, когато цялото човечество е изправено пред риск от унищожение, различията в политическите виждания и властовите амбиции би следвало да отстъпят в полза на съвместния опит за оцеляване. Тук дори не говорим единствено за сериалите, но може би тази логика не е припозната от всички.
За разлика от Денерис, която макар и подвластна на генетичната си предиспозиция към психоза, се бореше със садистичните си тенденции, Аби се отдава на импулсите си напълно. Тя прострелва Джоел в крака, нарежда на хората си да му поставят абокат и с особена жестокост го пребива със стик за голф до финалната сцена, в която Ели принудена да гледа как Аби убива най-близкия ѝ човек и пронизва Джоел във врата със счупения стик.
Британското издание "GQ" интервюира Марк Майлод - режисьорът, отговорен за смъртта на Логан Рой в "Succession" и тази на Олена Тайрел в GOT. Иначе казано: човек, който знае как да убива персонажи. Той е и човекът, работил по финалната сцена на Джоел в "The Last of Us".
Майлод работи по епизода в продължение на 6 месеца на три различни локации в Северна Канада. Въпреки че сцената в хижата е относително семпла от гледна точка на продукцията, тя се оказва най-страшната за режисьора.
"Огромна беше отговорността да вдъхна живот на този момент по автентичен и емоционално истински начин, който едновременно да отговаря на историята на играта, но и да има собствен живот чрез нашата версия на тези герои", коментира Майлод.
Режисьорът споделя, че е чувствал огромен натиск да отдаде дължимото на този момент. Фокусът му пада върху работата с актьорите и необходимостта да ги подкрепи по време на това физическото и психично напрежение, на които ги подлага сцена с такъв емоционален заряд.
Особено внимание е отделено на реакцията на Ели, изиграна от Бела Рамзи, като Майлод казва, че е имало момент, в който е бил толкова пленен от изпълнението ѝ, че е забравил да каже "стоп".
Първоначалната идея е била сцената да бъде заснета в един непрекъснат кадър, но в крайна сметка е взето решение да се използват близки кадри, които да уловят реакциите на другите членове на екипа на Аби и да покажат и тяхното емоционално състояние като свидетели на насилието.
В сцената, в която Ели лежи до тялото на Джоел, са направени деликатни промени спрямо случващото се в играта. Например Аби приключва отмъщението си като забива счупения стик за голф в шията на Джоел, вместо да го пребие до смърт. Промяната е направена, за да се създаде усещане за окончателност и да се подчертае, че надежда тук няма.
Бруталният момент е бил изключително труден за заснемане за Кейтлин Дивър, която трябва да снима сцената три дни след погребението на майка си: "Бях като в мъгла през цялото време. Болката, която чувствах, някак преля в сцената", казва актрисата в интервю за изданието "Entertainment Weekly".
Човешките отношения в "The Last of Us"
В заключение си заслужава да споменем, че винаги е приятна изненада продукции с апокалиптичен сюжет да задълбават в темите за човешките отношения и сложността на моралните въпроси. Нещо, което ни е познато от "The Walking Dead" (Живите мъртви) и "Game of Thrones", а вече и от "The Last of Us".
Интернет е пълен с коментари на зрители на сериала, които шеговито искат HBO и платформата им MAX да им изплатят парична компенсация за нанесената психична травма. Има и такива, които се заричат, че повече няма да гледат сериала, след като любимият им герой е бил убит
Естествено, като досегашен протагонист той е любимец на мнозина. Действията на Аби обаче дават поглед към другата гледна точка: тази на потърпевшите от действията на "добрите".
Сериалът, който разказва история за края на света, всъщност показва и неща от ежедневието - както животът продължава след нечия смърт, така и сериалите могат да продължат след смъртта на един от главните герои.
Остава да се надяваме някой ден да гледаме персонаж, изигран от Педро Паскал, който да умира като Роуз от "Титаник": тихо и спокойно, на 105 години, заобиколен от пра-правнуците си в топлото си легло.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: